Frankeline Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Hei venninder! Når mener dere det riktig å slippe ut katten? Katten min er et par måneder gammel. Vil jo at den skal finne veien hjem igjen av seg selv. Jeg lar hun gå litt ute hver kveld mens jeg passer på.
Gjest Caylee Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 Du burde gå med den i bånd hagen din og litt utafor på veien så katten din blir vandt til hvor den bor og at det bør passe seg for biler. Det husker jeg at vi gjorde da vi fikk katten vår. Vi gikk tur med henne i bånd i hagen og rundt omkring i nabolaget så hun skulle vite hvor hun bodde osv. Så etter hvert kan du la hun gå fritt rundt men passe ekstra på. Katten min har aldri blitt påskjørt eller glemt hvor hun bor.
monkeyhub Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Hei venninder! Når mener dere det riktig å slippe ut katten? Katten min er et par måneder gammel. Vil jo at den skal finne veien hjem igjen av seg selv. Jeg lar hun gå litt ute hver kveld mens jeg passer på. Du kan jo begynne med å gå inn selv, og la katten være igjen ute alene. Så slipper du den inn igjen etter at den har vært ute en stund alene. Utvid alenetiden etter hvert, så venner den seg til å være lenger og lenger ute i slengen. Om du er hjemme når den er ute alene så kan du jo følge litt med og se etter den i vinduene ol. Lykke til!
Noli Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Først bør du kastrere katten din, da bør hun være mellom fire og seks mndr. Så bør hun holdes inne i to uker etter det. Du bør ikke slippe henne ut alene ukastrert, da små jentepuser blir regelrett voldtatt av voksne hankatter, og selv om de kan være kjønnsmodne kan man risikere at de ikke er store nok i kroppen til å takle svangerskap og fødsel uten store komplikasjoner.
Aurora M. Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Først bør du kastrere katten din, da bør hun være mellom fire og seks mndr. Så bør hun holdes inne i to uker etter det. Du bør ikke slippe henne ut alene ukastrert, da små jentepuser blir regelrett voldtatt av voksne hankatter, og selv om de kan være kjønnsmodne kan man risikere at de ikke er store nok i kroppen til å takle svangerskap og fødsel uten store komplikasjoner. Enig. Ikke finn på å slippe ut en 8 uker gammel kattunge! Vent til den er kastrert, og gå da ute sammen med den (gjerne i bånd) til du er helt trygg på at den vet hvor den hører til og finner hjem igjen.
Frankeline Skrevet 31. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. august 2009 (endret) Først bør du kastrere katten din, da bør hun være mellom fire og seks mndr. Så bør hun holdes inne i to uker etter det. Du bør ikke slippe henne ut alene ukastrert, da små jentepuser blir regelrett voldtatt av voksne hankatter, og selv om de kan være kjønnsmodne kan man risikere at de ikke er store nok i kroppen til å takle svangerskap og fødsel uten store komplikasjoner. syns kastrering er stygt gjort, men takk for tipset uansett. Endret 31. august 2009 av Frankeline
Noli Skrevet 31. august 2009 #8 Skrevet 31. august 2009 syns kastrering er stygt gjort, men takk for tipset uansett. Stygt gjort? Alternativene er: a) få en haug med kattunger som ingen vil ha, som ender opp avlivet eller dumpet b) gi katten p-piller, som før eller siden fører til jurkreft og la den gjennomgå smertefulle behandlinger som uansett ender i kastrering eller død
Shade Skrevet 31. august 2009 #9 Skrevet 31. august 2009 Kastrering er det beste alternativet. Katten får et mye bedre (og lengre) liv hvis hun slipper alt stresset med løpetid
Frankeline Skrevet 31. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 31. august 2009 Stygt gjort? Alternativene er: a) få en haug med kattunger som ingen vil ha, som ender opp avlivet eller dumpet b) gi katten p-piller, som før eller siden fører til jurkreft og la den gjennomgå smertefulle behandlinger som uansett ender i kastrering eller død kan jo sterilisere. syns det er stygt å fjerne ballene for godt. bare tanken er frastøtende
Frankeline Skrevet 31. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 31. august 2009 Kastrering er det beste alternativet. Katten får et mye bedre (og lengre) liv hvis hun slipper alt stresset med løpetid løpetid er vel en av de få tingene for katter som faktisk gjør livet verdt å leve, ikke sant?
Noli Skrevet 31. august 2009 #12 Skrevet 31. august 2009 kan jo sterilisere. syns det er stygt å fjerne ballene for godt. bare tanken er frastøtende Trodde det var en hunkatt du hadde. Om du finner en vet. som er villig til å sterilisere er jo det greit. Og nei, katten nyter på ingen måte løpetiden.
Shade Skrevet 31. august 2009 #13 Skrevet 31. august 2009 løpetid er vel en av de få tingene for katter som faktisk gjør livet verdt å leve, ikke sant? Så lenge du har et fint hjem for katten har den mye som gjør livet verdt å leve. Løpetid er en av de tingene den klarer seg best uten. Samleie er smertefult for hunnkatter, og det er en av grunnene til at det er bedre å kastrere enn å sterilisere, for da slipper hunnkatten løpetiden fulstendig. For ukastrerte hannkatter dør tidligere enn kastrerte, de er mer i slosskamper, mer utsatt for infeksjoner og sykdommer og det er større sannsynlighet for at de forsvinner hjemmefra.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #14 Skrevet 31. august 2009 løpetid er vel en av de få tingene for katter som faktisk gjør livet verdt å leve, ikke sant? Jeg kan med hånden på hjertet si at min kastrerte hannkatt har et mye lettere og bedre liv som utekatt enn min forrige, ukastrerte hannkatt, som var i slåsskamper i hytt og pine, stresset hver gang en hunnkatt i nabolaget hadde løpetid, og til slutt endte opp med katteaids som gjorde at vi måtte avlive ham. I tillegg hadde vi noen forferdelige uker der han sikkert var på streif, der vi ikke ante om han var drept, lå påkjørt i en grøft og hadde vondt osv. Min nåværende katt har hatt sine slåsskamper han også, men ikke på langt nær så mye, og i all hovedsak er han godvenn med alle de andre kattene i nabolaget. Ikke lukter han like mye som min forrige, og ikke har han det behovet for å markere heller. Katten din vil få et bedre liv av å bli kastrert/sterilisert, enten det er en hunnkatt eller en hannkatt, sånn er det bare.
Minttu Skrevet 31. august 2009 #15 Skrevet 31. august 2009 Kjæresten min fikk en hankatt for ca et år siden, vi lot han være inne helt til han var kastrert, så han var vel inne hele vinteren. Men vi hadde på han bånd og gikk litt med han rundt huset og slikt! Dette har fungert fint og han har alltid kommet hjem og holdt seg i nærheten De bor i et område med trafikerte veier og mange hus forresten.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #16 Skrevet 31. august 2009 Mye overhysteri på disse sidene må jeg si.Blir helt slapp jeg....
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #17 Skrevet 1. september 2009 løpetid er vel en av de få tingene for katter som faktisk gjør livet verdt å leve, ikke sant? I såfall er det jo litt dumt å skaffe seg et dyr som har et meningsløst og trist liv alle de månedene i året den IKKE har løpetid.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #18 Skrevet 1. september 2009 Blir helt matt av uvitenheten til enkelte katteeiere. Les deg frem om kattehold. Gå for eksempel inn på Petvetts sider og les artikler og råd fra dyrlegen der inne. En er forpliktet til å sette seg inn i kattehold når en har katt. Enhver katteeier i 2009 bør vite at alle katter (som ikke brukes i avl) bør kastreres. En katt lever et fullverdig liv som kastrert. Den vil faktisk ha det bedre som kastrert.
Troyamin Skrevet 1. september 2009 #19 Skrevet 1. september 2009 Hvorfor kastrere/sterilisere katten? Svar hos DB Kristiansand så skjønner kanskje ts at det er til kattens beste. Råder også ts til å lese Råd om katt før ts skaffer seg katt!
monkeyhub Skrevet 1. september 2009 #20 Skrevet 1. september 2009 Kastrering eller ei er opp til eierne å avgjøre. Selv synes eg det er mye verre å gå med katter i bånd.....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå