Gå til innhold

Antall kalorier pr dag og bmr


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå slanket meg i et halvt år ved at jeg har fått i meg mellom 1300-1500 kalorier daglig. Dvs. at jeg har spist mer enn dette, men trent bort alle kalorier over 1300-1500. Jeg har klart å gå ned i vekt og er veldig fornøyd med det.

Men så gikk jeg inn på en bmr-kalkulator på nettet, og der sto det at bmr'en min var 1434 kalorier: altså at dersom jeg ikke beveger meg i det hele tatt så trenger jeg dette for å leve. Det jeg da lurer på er: har jeg gjort feil når jeg har slanket meg? Eks. Dersom bmr er 1434, og jeg i tillegg løper 60 min og forbruker 600 kalorier, og spiser 2034 så vil jeg ikke gå ned i vekt, men beholde nåværende vekt?

Mulig at det er jeg som roter her, men er det likevel noen som vil forklare meg dette?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Fasiten får du med en vekt eller et målebånd, ikke en kalkulator på nettet. Har du gått ned i kilo eller centimeter har du spist mindre enn det du forbrenner.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasiten får du med en vekt eller et målebånd, ikke en kalkulator på nettet. Har du gått ned i kilo eller centimeter har du spist mindre enn det du forbrenner.

Jada, det skjønner jeg :jepp: Og har gått ned både kilo og centimeter... Men jeg kunne godt tenke meg å gå ned litt til, og derfor hadde det vært greit å få en god forklarting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg tror slike kalkulatorer kan gi en pekepinn, men aldri bli 100 % eksakte, til det er vi for forskjellige. Dersom du har trent en del mens du har gått ned har du kanskje ikke gått noe særlig ned i kaloribehov, da muskler gir høyere forbrenning, men hvis du går ned MYE må du også regne med at kaloribehovet blir noe mindre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mari_*

Husk at forbrenningen din også øker ved trening, så du vil gå ned i vekt da også. Selvfølgelig ikke i like stor grad ettersom kaloriintaket ditt er nærmest for å vedlikeholde vekten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen gjest
Fasiten får du med en vekt eller et målebånd, ikke en kalkulator på nettet. Har du gått ned i kilo eller centimeter har du spist mindre enn det du forbrenner.

Det skjønner jeg, men for vite om man spiser mindre enn man forbrenner må man nesten ha et utgangspunkt, hvis ikke kunne man jo tro at man forbrant 1500 kcal på en dag, eller 2300, og da blir jo alt feil.

Jeg har også prøvd en sånn kalkulator, og fikk da opp at jeg forbrant ca 1500 bare ved å være til.

Men så fant jeg denne: http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

den hjelper litt, og den samsvarer med en utregningsformel jeg fant på grete roedes vektklubb, så mulig den er troverdig.

Jeg fikk ved begge de sistnevnte metodene opp at jeg forbrenner ca 2200 kcal på en vanlig dag med trening. Anbefalt inn-mengde da er ca 1600 kcal pr dag. Da skal man få en vektnedgang på 0,5 kg i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida
Jeg fikk ved begge de sistnevnte metodene opp at jeg forbrenner ca 2200 kcal på en vanlig dag med trening. Anbefalt inn-mengde da er ca 1600 kcal pr dag. Da skal man få en vektnedgang på 0,5 kg i uka.
Ja, men hvis resultatet blir noe annet, så er det tross alt kroppen din som har 'rett' og ikke en regneformel. Men som sagt - de formlene kan være greie å ha som en pekepinn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen gjest
Ja, men hvis resultatet blir noe annet, så er det tross alt kroppen din som har 'rett' og ikke en regneformel. Men som sagt - de formlene kan være greie å ha som en pekepinn.

Det funker for meg da.Men jeg skjønner jo at det kan være variabler innenfor det. Men sånn ca. Men jeg mente bare at hvis man ikke kan bruke noe som pekepinn så famler man jo bare i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men skjønner fremdeles ikke at jeg har kunnet gå så mye ned i vekt hvis dette stemmer. Da jeg en gang meldte meg inn i vektklubben.no så fikk jeg beskjed om å innta 1300 kcal daglig for å gå ned så og så mye i vekt i løpet av en hvis tid. Si at inntaket mitt skal være 1300, og jeg ikke spiser opp de kaloriene jeg trener så vil jo det si at dersom jeg trener mye en dag og forbrenner ca 1000 kcal så er mitt totale inntak bare 300 kcal og det kan vel ikke være bra? Hvis jeg derimot spiser 1000 kcal ekstra samme dag så vil jo inntaket mitt fortsatt være 1300. Vil det si at jeg kun sparer 100 kcal daglig dersom jeg har en bmr på 1434?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men skjønner fremdeles ikke at jeg har kunnet gå så mye ned i vekt hvis dette stemmer.
Nei, nettopp, da stemmer ikke dette for deg, gitt at du har beregnet inntaket riktig. Det er viktig å ikke gå altfor langt ned i matinntak, da sulter du kroppen og den kan finne på å begynne å tære på andre ting enn fett i større grad enn man ønsker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...