Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

noen som har noe tips til å få sove? :søvn: sånn nå med en gang!!!! ja, jeg sover ikke fordi jeg har mye og tenke på, og fordi da jeg for en gang sover har syke drømmer, så da våkner jeg utslitt osv! og smerter ( fibromyalgi osv osv osv ) skal til søvn spesialist snart.. men i mellom tiden må jeg sove litt.... nei tar heller ikke sovetabletter ( pga ble tingt i meg det da jeg var lita, så ja..) det tørr jeg ikke.....

kansje noen har noe kjerring råd heller noe????? :trist:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slit deg ut fysisk før du legger deg om du har mulighet for det?

Skrevet

nei er ingen mulighet det heller pga sykdom...

Skrevet

Søvnproblemer er vel tildels en del av fibromyalgi-diagnosen, at man ikke får den dype søvnen som andre har? Men det høres kanskje ut som du har flere vansker med søvnen. Jeg vet at milde doser antidepressiva kan hjelpe på de "vanlige" søvnproblemene for noen med fibromyalgi, så hvis ikke legen foreslår det kan du ta det opp selv? I tillegg ville jeg kanskje anbefalt deg å ta innosvings- eller sovetabletter en KORT periode for å kanskje komme over kneika. Jeg sov ikke i det hele tatt en stund og ble jo bare mer og mer overtrøtt og utslitt, så det hjalp å ta Imovane noen dager. Men det er klart det er viktig å prøve å bruke dette så sjelden som mulig, og lære seg andre måter å sovne på. Bare akkurat i en akutt fase kan det være nyttig. Håper du finner ut av det, det er kjipt å ikke sove!

Skrevet

Hvis du ikke får sove, men ligger å tenker på masse rart, kan det være lurt å ha noen blanke ark og en tusj liggende ved senga.

Så setter du deg opp og skriver ned stikkord, setninger, tegner litt ang det du tenker på. Da får du det på en måte ut, og får tømt hodet litt.

Et annet tips jeg har hørt er at du ser for deg at du legger det du tenker på i en sekk, låser sekken i en kiste. Og så står du på ei bru og kaster kista i havet. Se så for deg at kista synker ned på dypet.

Vet ikke om noe av dette faktisk hjelper, men det kan være verdt et forsøk.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

Mariuhana gir folk med bla din sykdom dyp søvn uten drømmer. Det er blandt annet derfor stater som California har leglisert det. Les litt om det på nett (på andre sider enn anti-propaganda sider) og ta ditt eget valg. Lurt valg å ikke ta sovepiller.

Skrevet

Lær å meditere. Det er suverent for å redusere søvnproblemer, kompenserer en del for mangelen på mental hvile ved mangel på søvn, vil roe tankene dine og stresset ditt også og er generelt gunstig for det meste annet man måtte ha av plager, omtrent på samme hvis som fysisk trening er gunstig for stort sett alt.

Skrevet
Lær å meditere. Det er suverent for å redusere søvnproblemer, kompenserer en del for mangelen på mental hvile ved mangel på søvn, vil roe tankene dine og stresset ditt også og er generelt gunstig for det meste annet man måtte ha av plager, omtrent på samme hvis som fysisk trening er gunstig for stort sett alt.

Enig i meditasjon - det kan gjøre underverker.

Hvis du også klarer å ta fokuset bort fra at du ikke sover - at du kjenner at du må sove - men ikke får det til osv. Den sirkelen er vond.

Innse at du kan hvile uten å sove - autogen trening er suverent til det.

Legg deg godt til og hør lydbok (noen stemmer er rene sovemedisinen) - og sover du ikke får du hvertfall slappet av.

Skrevet

Signerer denne. Har i mange år slitt med søvnvansker, men i den perioden på 3-4 år jeg fikk til å meditere "aktivt" så bedret det seg betraktelig.

Skrevet

takk for mange svar... men jeg er heller våken resten av livet el å bruke mariuhana! allt sånn er jeg veldig mot! ...

men ellers, ja, jeg går på atidepresiva.. og de hjelper heller ikke mot søvnen, den ene typen jeg gikk på gjorde det... men jeg gikk opp 20 kg av de.. så måtte velge vekt eller søvn.. jeg valgte vekta...:/

men kansje jeg skal prøve å meditere :)

Skrevet
takk for mange svar... men jeg er heller våken resten av livet el å bruke mariuhana! allt sånn er jeg veldig mot! ...

men ellers, ja, jeg går på atidepresiva.. og de hjelper heller ikke mot søvnen, den ene typen jeg gikk på gjorde det... men jeg gikk opp 20 kg av de.. så måtte velge vekt eller søvn.. jeg valgte vekta...:/

men kansje jeg skal prøve å meditere :)

søk på siden til shinzen young. På siden hans vil du finne god meditasjonshjelp. Om du ikke synes den typen meditasjon han benytter fungerer kan du lære å meditere med et mantra for exempel gjennom kursene til acem (acem.no). Du kan også prøve yoga nidra og inner smile som igjen er helt forksjellige varianter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...