Gå til innhold

Straffes for å lære norsk!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_anarkist_*
Skrevet

http://www.aftenposten.no/jobb/article3239415.ece

Kokk Jordan Daniel Groves har bodd tre år i Norge. Han ble permittert fra jobben, men får ikke dagpenger. Grunnen? Han hadde begynt med norskkurs, og det er for de ansatte ved NAV utdannelse, og da har man ikke rett til dagpenger!!

Jeg sier bare: til hællvete med hele staten. Nok av denne dritten. Hvorfor betale for sikkerhetsnett som fungerer jævlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skulle tro det offentlige har fått forbud mot å bruke skjønn. Lurer nesten på om reglene er laget slik med vilje for å gi de ansatte ansvarsfraskrivelse samtidig som de får gitt avslag. Dette er ikke akkurat den første personen som blir satt i et slikt paradoks.

Skrevet

Man søker ikke til NAV om stønad til utdanning, men til lånekassen.

Skrevet

Tåpelig, språkkurs kan ikke regnes som utdanning.

Skrevet

Språkkurs er ikke utdanning. Skulle tro at det var i Norges beste interesse at han lærer seg norsk, det vil jo bare bety at han får seg jobb raskere.

Gjest No wonder woman
Skrevet
Jeg sier bare: til hællvete med hele staten. Nok av denne dritten. Hvorfor betale for sikkerhetsnett som fungerer jævlig?

Jævla godt argument.

Skrevet

Hvis det er så at et norsk-kurs regnes som utdanning... ville jeg blitt nektet dagpenger om jeg mistet min jobb, og jeg samtidig gikk på italiensk-kurs?

Dette er en kokk og han jobbet muligens på ettermiddag/kveldstid. Og gikk på norskkurs på dagen. Han fortsetter selvfølgelig på kurset selv om han mister jobben. Jeg tviler på at NAV hadde gjort tilsvarende vedtak om han hadde ahatt en dagjobb og tatt et hvilket som helst kurs på kveldstid. Her tenker de vel heller som så at han ikke kan ta på seg en jobb på dagtid så lenge han går på kurs da.

Som om man ikke ville slutte på kurset på timen om man hadde fått seg jobb... og heller begynt på kurs på kvelden.

Gjest ... og hopp!
Skrevet

Hva hvis du ikke bruker alle pengene på å søke og beholde arbeid, men også bruker noen penger på vann og brød da? Mister du dagpengene? Fins det noen grense for hvilke matvarer du kan kjøpe med dagpenger? Hvilke sko du kan skaffe deg når det går hull på de gamle? Hva slags frukt du kan skaffe deg?

Jeg trodde norskkurs var essensielt for å beholde arbeid, jeg. Men det er mulig det sitter noen som føler seg jævlig glupe nå.

Jeg er enig med anarkist. Ser ingen grunn til å finansiere byråkrati. Mye deiligere at en har fullstendig råderett over egne penger uten å betale slavekroner til staten. Hvorfor overføre makt frivillig til dusteorganer?

Gjest Gjest_Live_*
Skrevet
Hva hvis du ikke bruker alle pengene på å søke og beholde arbeid, men også bruker noen penger på vann og brød da? Mister du dagpengene? Fins det noen grense for hvilke matvarer du kan kjøpe med dagpenger? Hvilke sko du kan skaffe deg når det går hull på de gamle? Hva slags frukt du kan skaffe deg?

Jeg trodde norskkurs var essensielt for å beholde arbeid, jeg. Men det er mulig det sitter noen som føler seg jævlig glupe nå.

Jeg er enig med anarkist. Ser ingen grunn til å finansiere byråkrati. Mye deiligere at en har fullstendig råderett over egne penger uten å betale slavekroner til staten. Hvorfor overføre makt frivillig til dusteorganer?

JA!

Og! Har du barn i barnehage så må du bruke dagpengene på å betale barnehagen! For barnehage må de fortsette å gå i selv om mor er hjemme og arbeidsledig! For om NAV skulle finne på å klare å finne en jobb så må mor stille med en gang. At man da IKKE har barnehageplass regnes ikke som god nok grunn til å ikke kunne stille på jobb på dagen.

Dagpengene erstatter lønna. Og skal gå til alle de vanlige utgiftene man har i livet sitt! Husleie, barnehage, bensin, strøm, telefon, mat, klær osv....

Også lurer jeg. Hvor mye bruker man av penger på å skaffe seg arbeid?

Gjest Gjest_Live_*
Skrevet
Hvis det er så at et norsk-kurs regnes som utdanning... ville jeg blitt nektet dagpenger om jeg mistet min jobb, og jeg samtidig gikk på italiensk-kurs?

Dette er en kokk og han jobbet muligens på ettermiddag/kveldstid. Og gikk på norskkurs på dagen. Han fortsetter selvfølgelig på kurset selv om han mister jobben. Jeg tviler på at NAV hadde gjort tilsvarende vedtak om han hadde ahatt en dagjobb og tatt et hvilket som helst kurs på kveldstid. Her tenker de vel heller som så at han ikke kan ta på seg en jobb på dagtid så lenge han går på kurs da.

Som om man ikke ville slutte på kurset på timen om man hadde fått seg jobb... og heller begynt på kurs på kvelden.

Ja det lurer jeg også på?

Mister man dagpengene om man som arbeidsledig får dagene til å gå ved å gå på keramikk-kurs? Selvfølgelig mens man samtidig gjør alt man kan får å søke jobber.

Gjest mye merkelig
Skrevet
Ja det lurer jeg også på?

Mister man dagpengene om man som arbeidsledig får dagene til å gå ved å gå på keramikk-kurs? Selvfølgelig mens man samtidig gjør alt man kan får å søke jobber.

jepp, det er ikke lenge siden det ble tatt opp i nyhetene, i Aftenposten på søndag trur eg. Går man på skole og videreutdanner seg for å stille sterkere til å få en jobb mens man er arbeidsledig og søker jobb, ja da får man ikke dagpenger.

Det var en dame som ble rasjonalisert bort og hun var ikke ferdig med etterutdanningen sin som hun tok på kveldstid, hun fikk ikke dagpenger pga. det. Sykt, men dessverre sant.

Syns det er merkelig at først hyles det opp om at folk må lære seg norsk, og så gjør de det økonomisk umulig å lære det?

Skrevet
jepp, det er ikke lenge siden det ble tatt opp i nyhetene, i Aftenposten på søndag trur eg. Går man på skole og videreutdanner seg for å stille sterkere til å få en jobb mens man er arbeidsledig og søker jobb, ja da får man ikke dagpenger.

Det var en dame som ble rasjonalisert bort og hun var ikke ferdig med etterutdanningen sin som hun tok på kveldstid, hun fikk ikke dagpenger pga. det. Sykt, men dessverre sant.

Syns det er merkelig at først hyles det opp om at folk må lære seg norsk, og så gjør de det økonomisk umulig å lære det?

Et keramikkurs på kveldstid (en kveld i uka) er da hverken skole eller videreutdanning da. Heller ikke et spansk-kurs el.l.

Det må jo være formen rundt kurset som gjør at det vurderes som utdanning!

Går man på norskkurs flere timer hver dag i uka så ja, da er det skole/utdanning.

Men hobby-kurs er da noe helt annet!!

Da kan man jo nesten si at folk som trener fast på Spenst (eller er med i idrettslag eller annen sportslig aktivitet) flere ganger i uka også skal nektes dagpenger!

Gjest mye merkelig
Skrevet
Et keramikkurs på kveldstid (en kveld i uka) er da hverken skole eller videreutdanning da. Heller ikke et spansk-kurs el.l.

Det må jo være formen rundt kurset som gjør at det vurderes som utdanning!

Går man på norskkurs flere timer hver dag i uka så ja, da er det skole/utdanning.

Men hobby-kurs er da noe helt annet!!

Da kan man jo nesten si at folk som trener fast på Spenst (eller er med i idrettslag eller annen sportslig aktivitet) flere ganger i uka også skal nektes dagpenger!

Ja, så klart det må være noe ordentlig, ikke fritidsgreier. Dama jeg nevnte gikk visst på BI, dårlig husk. Norskkurs skulle man tro var bra nok til å få dagpenger for likevel, men dog ikke viser det seg jo.

Gjest Gjest_Helle_*
Skrevet

Men altså... Hvis jeg går på italiensk-kurs en kveld i uka arrangert av Folkeuniversitetet. Det gjør jeg fordi jeg føler at det kan hjelpe meg i jobbsammenheng. Jeg betaler for kurset selv og går på kveldstid slik at det ikke påvirket jobbsituasjonen min.

Blir jeg arbeidsledig så fortsetter jeg på kurset på kveldstid. Men må vel slutte om NAV insisterer på at jeg skal ta en jobb på kveldstid. Sier jeg nei til jobben som NAV måtte gi meg så mister jeg retten til dagpenger.

Det samme må på sett og vis gjelde for denne kokken. Han gikk på norskkurs på fritida si, som kanskje tilfeldigvis var på dagen. Regner med at kokker jobber ettermiddag/kveld. Mens han nå går arbeidsledig så kan han da for pokker ta hvilke kurs han vil!! Mens han søker jobber. Skulle han få seg en ny jobb så vil han vel (som de fleste normale mennesker) organisere seg slik at jobben er viktigere enn kurset og begynne på et kurs som går på andre tider enn når han jobber.

Hallo??? Er dette virkelig så vanskelig???

Å ta en bachelor på BI eller studere Spesialpedagogikk ved siden av jobb blir noe helt annet. Da studerer du.

Skrevet

Så lenge han kunne gå på norsk-kurs ved siden av full jobb så må han da kunne gå på norks-kurs når han er arbeidsledig.

At det å skulle gå på norsk-kurs skal sidestilles med å være student synes jeg høres merkelig ut.

Man er ikke arbeidsledig når man er student. Det skjønner alle.

Men at man skal straffes fordi man når man var i jobb klarte å ta et nyttig kurs samtidig og vil fortsette med det når man uheldigvis blir arbeidsledig det blir bare for dumt.

Skrevet
Hva hvis du ikke bruker alle pengene på å søke og beholde arbeid, men også bruker noen penger på vann og brød da? Mister du dagpengene?

Dagpengene erstatter tapt lønn, det står svart på hvitt. Du kan bruke de på hva du vil, men du mister de om du skaffer deg lønnet arbeid eller begynner utdanning.

Utdanning for å få tiden til å gå, hvor mange studenter ville ikke elsket den forklaringen.

Skrevet
At det å skulle gå på norsk-kurs skal sidestilles med å være student synes jeg høres merkelig ut.

At vedkommende går på dagpenger, uten å ha kunnet snakke norsk, vitner om at vedkommende har vært i arbeid, uten å ha kunnet snakke norsk.

Skrevet
At vedkommende går på dagpenger, uten å ha kunnet snakke norsk, vitner om at vedkommende har vært i arbeid, uten å ha kunnet snakke norsk.

Ergo trenger han ikke Norsk for å jobbe. Hvis han hadde hatt flaks, så hadde han fått Norsk-kurs via NAV, gratis kurs, og fullt opp med dagpenger. NAV-kurs er gulltiltaket for de ledige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...