Gjest Emera Skrevet 30. august 2009 #21 Skrevet 30. august 2009 Her i huset har man laktoseintoleranse, så dermed utgår problemstillingen uansett. Men generelt, hjemmelaget kakao er en utmerket drikk, synes jeg! Som andre sier, man styrer mengden sukker helt selv når man lager kakaoen hjemme på komfyren. Jeg hadde nok ikke sendt med kakao hver dag, men en dag eller to i uka må det være helt greit. Den smakssatte kakaomelken til Tine er vel laktoseredusert, som en gjest sa lenger oppi tråden. Det er derfor den ikke er tilsatt så mye sukker, for når man spitter opp melkesukker til andre sukkerarter smaker det søtere, og man behøver ikke ha i så mye sukker. Ulempen er at laktoseredusert melk kan ha en bismak som mange ikke liker. Vanlig ferdigkjøpt sjokomelk er fy-fy hva sukker angår.
Gjest *Mim* Skrevet 30. august 2009 #22 Skrevet 30. august 2009 Sjokomelk kjøpes bare en gang eller to i året her i huset, mens kakao kan vi kose oss med oftere - vi gjør det særlig om vinteren. Kakao sender jeg sjelden med på skolen - det er bare når de har turdager, og da lar jeg dem velge mellom kakao eller varm saft. Bruker bare vanlig saft, prøver å unngå kunstige søtningsstoffer (pluss at det smaker py).
Gjest imli Skrevet 30. august 2009 #23 Skrevet 30. august 2009 Hjemmelaga kakao synes jeg er helt OK å sende med ungene på skoletur/utedag o.l. Jeg gikk på barneskolen fra 92-98, vi hadde skolemelk med valget mellom lettmelk og helmelk, og på fredagene fikk vi lov til å ta med o'boy-pulver hvis vi ville Kakao var bare når vi hadde utedager om høsten/vinteren.
Gjest Caylee Skrevet 30. august 2009 #24 Skrevet 30. august 2009 Tror det er det laktosefrie alternativet, men jeg har fått høre fra barn som har smakt den at den ikke er noe god. Den er jo kjempe god Jeg kjøpte det i kantina når jeg fikk låne litt penger av en venn. Den smaker som sjokolade melk bare at det er litt mildere smak.
Gjest Caylee Skrevet 30. august 2009 #25 Skrevet 30. august 2009 Og forresten så har jeg aldri fått ha med kakao på vanlige skoledager. Fikk og får det med meg når jeg skal på turer med skolen osv. På barneskolen fikk vi melk så hendte jeg tok med oboy i smug og tok det i melken på skolen
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 30. august 2009 #26 Skrevet 30. august 2009 Ungene på barneskolen her har med oboy pulver på skolen, som de har stående i glass på klasserommet. Ingen har protestert på det ennå
Malama Skrevet 30. august 2009 Forfatter #27 Skrevet 30. august 2009 Babyrus: jeg gir ikke guttungen sjokomelk nå. Det er rett og slett ikke aktuelt, han har dessuten bare fått vanlig melk et par ganger. Han er et år gammel, og drikker stort sett morsmelk, men har så smått blitt introdusert for kumelk nå denne uka. Og da oppsto altså behovet for at også jeg drikker melka bar, synes jeg. Og da kom tankene om kakao. Jeg vet ikke helt om det var HVER dag vi hadde med kakao, men jeg vet i alle fall at vi hadde det på helt vanlige dager, i perioder. Men som Kamikatze snakker om, i min oppveskt var det ikke så mye ferdigmat. Tidvis var selv safta hjemmelaga, men etterhvert ble den hjemmelagede safta "helgesaft", og vi drakk også kjøpesaft. Men våre middager kom ikke fra glass og poser i så stor grad som de middagene jeg lager... Jeg prøver å lage noe "skikkelig mat" også, mend et blir oftest på søndagene, da det tar lenger tid. Mamma var hjemmeværende hun, og laga potetball på en hverdag. For meg er det lite aktuelt å lage mat som består av å koke kjøttet i en god halvtime først, og deretter lage ballene og la dem koke i en god halvtime etterpå, når jeg kommer hjem fra jobb, så potetball ble søndagsmiddag her i huset. Delvis VAR det nok ikke så mye sukker i alt mulig når vi vokste opp, og delvis brydde man seg åpenbart ikke så mye om det. Som sagt, jeg fikk saft når jeg var bare drøyt halvåret, og som mamma sier: Det var jo det man gjorde... Hun ser forsåvidt fornuften i at jeg gir guttungen bare vann (og altså nå litt melk) i tillegg til morsmelka, "men vi tenkte ikke på slikt da". Min sønn får nok ikke hverdagskakao nei, men jeg må si at jeg husker det som veldig kjekt og deilig at vi hadde det... Og en del av meg ønsker at verden var like uskyldig enda... Men i alle fall har jeg ikke tenkt å slutte å kose meg med kakao, laget av kakaopulver, og det er da ikke allverdens med sukker jeg har pr liter melk, og det kommer guttungen til å få vokse opp med etterhvert. Kakao til søndagsfrokosten, på en kald of hufsete kveld, selvsagt på skitur, og ikke minst noe jeg har et veldig godt minne om fra litt eldre barndom, ungdomsskoletiden, da tror jeg det var slutt på kakaotermosene... i alle fall, sykla hjem fra skolen, hadde regnjakke men ikke regnbuske, for det var ikke så dårlig vær den dagen, men det kom ei skikkelig byge når jeg sykla hjem, jeg ble så klissvåt at buksa hang fast i huda, det sildret og rant vann på innsida av buksa... jeg var KALD og VÅT. Vel hjemme sendte mamma meg i dusjen med beskjed om å ta meg en god, varm dusj og få på meg tørre klær. Og når jeg kom opp igjen, hadde hun laget kakao til meg Malama liker kakao, og har mange fine minner om denne deilige drikken. Det skal ikke sukkerhysteriet få stoppe. Selv om hverdagskakaoen får utgå for neste generasjon.
Gjest strykebrett Skrevet 30. august 2009 #28 Skrevet 30. august 2009 Jeg husker da jeg var liten at mamma pleide å lage skikkelig god kveldsmat av og til. Da satt hun fram masse forskjellig pålegg, stekte rundstykker og kokte kakao. Det var skikkelig koselig å komme innn til etter en lang dag med leking ute i snøen. Vi fikk også med oss kakao på termos når det var skidag på skolen og lignende. Det er vel med kakao som med det meste annet, usunt hvis det blir for mye av det. Jeg syns barna absolutt burde få kakao, bare ikke hver dag
Fakse Skrevet 30. august 2009 #29 Skrevet 30. august 2009 Jeg ville ikke ha sendt med kakao til hverdags, men hadde ikke hatt noe problem med å sende det med på turdager og liknende. En ting er at selv om det ikke blir så mye sukker (selv med kakaopulver må det en del sukker i, ellers smaker det ikke særlig godt), så er det ikke nødvendig med det ekstra sukkeret hver dag. En annen ting er at jeg synes det er fint med noe som kan være litt ekstra. Gleden over å få med varm kakao på en turdag blir nok ikke den samme dersom det er noe man får med hver dag ellers også. Dessuten kan jeg ikke tenke meg at jeg hadde orka å koke kakao hver eneste dag .
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #30 Skrevet 30. august 2009 Malama liker kakao, og har mange fine minner om denne deilige drikken. Det skal ikke sukkerhysteriet få stoppe. Selv om hverdagskakaoen får utgå for neste generasjon. Vi er mange som liker kakao, men såvidt jeg kan se er det ingen, selv ikke de som er eldre enn deg, som i denne tråden har de samme minnene som deg om "hverdagskakao" i termos på skolen på en helt vanlig høst- eller vinterdag. Det stemmer med minnene og inntrykket mitt generelt: Kakao til hverdags for barn har aldri vært særlig vanlig i betydningen alminnelig utbredt, ikke i noen generasjon. Det er noe ekstra godt som man drikker til spesielle anledninger.
FruFryd Skrevet 30. august 2009 #31 Skrevet 30. august 2009 Jeg har aldri sett på kakao som noe en drikker bare til spesielle anledninger. Da ungene var små (og nå også) laget vi det rett som det var om kveldene om høsten/vinteren. Rett og slett fordi det var godt. Greit at en ikke stapper i ungene sukker hele tiden, men en kan ikke bli helt fanatisk heller. Dessuten fraviker de fleste en en del prinsipper etterhvert som ungene blir flere, og blir eldre Nå skal ihvertfall jeg gå og koke meg kakao
Gjest ung mor Skrevet 30. august 2009 #32 Skrevet 30. august 2009 selv ville jeg ikke sendt med poden kakao på skolen hver dag. Men ved spesielle anledninger, selvsagt. Jeg mener da det er bedre med hjemmelaget kakao, enn med sjokolademelken man kjøper.... !
Malama Skrevet 31. august 2009 Forfatter #33 Skrevet 31. august 2009 Vi er mange som liker kakao, men såvidt jeg kan se er det ingen, selv ikke de som er eldre enn deg, som i denne tråden har de samme minnene som deg om "hverdagskakao" i termos på skolen på en helt vanlig høst- eller vinterdag. Det stemmer med minnene og inntrykket mitt generelt: Kakao til hverdags for barn har aldri vært særlig vanlig i betydningen alminnelig utbredt, ikke i noen generasjon. Det er noe ekstra godt som man drikker til spesielle anledninger. Mulig det, og som sagt er jeg ikke helt sikker på om det var HVER dag heller, men det var i alle fall ikke bare på turdager og sånn, det var til "hverdags", selv om det ikke nødvendigvis var hver dag og ikke husker jeg helt hvor mange vintre. Det nok nok slutt, etterhvert. Men, Fakse, nå var situasjonen til min mor litt annerledes enn de fleste mødre nå om dagen da, hun var hjemme. Så hun sto opp og kokte kakao mens vi smurte oss matpakke og spiste frokost, hun begynte vel mens vi var på badet, vi fikk gjerne dele den siste skvetten av kakaoen til frokosten. Siden hun ikke skulle gjøre seg klar for en dag på jobb, kunne hun vel lettere ta seg tid til å koke kakao hver dag. (Og jeg derimot, som alltid svir kakaoen i bunnen, har fått kakaomaskin av min bror. Man putter melk, kakaopulver og ønsket sukkermelgde (og jeg bruker et par dråper vaniljeessens...) oppi en beholder, velger hvor mange kommer man har laget, og trykker på knappen. Så sier den "pling" når den er ferdig. Derved er det ikke stort mer styr å lage kakao hver morgen, enn det er å trakte kaffe hver morgen for dem som liker slikt. Bortsett fra at om man glemmer å sette den beholderen i vann etter bruk, så er det litt mer styr å vaske den da, enn kaffetrkteren byr på) Men tråden har bekreftet min "mistanke", hverdagskakao anses ikke som ok. Og var ikke så vanlig når vi vokste opp heller, men det visste jeg jo, for ingen andre i klassen hadde det.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #34 Skrevet 31. august 2009 Enig med Kamikatze jeg. Ellers har jeg jobbet litt som vikar i barnehage, og der var det vanlig at noen av barna hadde med kakao på turdager (en gang i uka ca), ikke ellers. Ville ikke sendt med sjokomelk eller kakao hver dag, men det er også litt fordi jeg mener at barnet har godt av å nyte råvaren i "naturlig" tilstand i stedet for å venne seg til "minste motstands vei" (litt som å ha ketsjup på absolutt alt). Men også enig i at kakao i seg selv ikke er usunt, det er sukkeret som gjør det mindre bra (og jeg tror oboy o.l inneholder endel mer sukker enn kakao?) og den tilsetningen kan man jo styre.
Lovis Skrevet 31. august 2009 #35 Skrevet 31. august 2009 Jeg velger varm sjokolade framfor kakao, pga. sukkeret. Men jeg har også slik rett- i -koppen kakao stående i tilfelle. Sender ikke med det på skolen på en vanlig skoledag, fordi jeg frykter jenta drikker seg mett og ikke spiser. Men på utedager får hun ha med varm sjokolade og litt ekstra god niste.
Malama Skrevet 31. august 2009 Forfatter #36 Skrevet 31. august 2009 Varm sjokolade, inneholder det nødvendigvis mindre sukker enn kakao da? Det er jo sukker i sjokoladen... rett-i-koppen-kakao er mye sukker, men kakao laget fra grunnen, da velger du jo selv...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå