Malama Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 Jeg kom til å tenke på noe, når jeg i "fristunden" ved at guttungen sover mens jeg laget meg frokost, valgte meg sjokomelk som drikke. (Når sønnen drikker melk, må mor selvsagt også drikke melken sin bar, han begynner å bli så stor at jeg synes det må være sånn nå. Så lenge han bare drakk morsmelk (direkte fra meg) eller vann fra kopp var det noe annet.) Snart kommer høsten, og vinteren, altså kakaosesongen. (Jeg drikker ikke te eller kaffe, men jeg liker gjerne å varme meg på en kopp kakao i guffent vær) Og da mintes jeg i et kjapt flashback barndommens termos med kakao i skolesekken. Og begynte å lure... hadde det vært ok nå? Jeg vet jo at min barndom var langt mer preget av sukker enn hva jeg gir min ettåring. Det var helt normalt det. Jeg drakk saft lenge før jeg var et år gammel. Jeg fikk nok i større grad syltetøy enn hva jeg gir guttungen også. (Mamma synes visst jeg er litt streng der, fikk jeg følelsen av...) Tidene har forandret seg, og sukker er blitt fyfy. Men er kakao mindre fyfy enn sjokomelk? I min oppvekst var det ikke aktuelt med sjokomelk på hverdagene, bare i helga (og i feriene, altså, ikke hele skolesommerferien da, men påskeferie, julefeire og når vi var på ferie) men på vinteren sto mamma opp og kokte kakao som vi fikk med oss i hver vår termos i skolesekken. Vil de andre foreldrene tro jeg er helt tullerusk, om jeg om en 5-6-7 års tid sender med guttungen kakao i skolesekken tro? For, ER det egentlig noe "bedre" med kakao enn sjokomelk?
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 Det var faktisk et veldig godt spørsmål. Har et vagt minne av termos med kakao på jeg og Jeg tror nok ikke det er så vanlig nå til dags lenger, men samtidig kan jo man lage kakao uten tilsatt sukker hvis man bruker mørk sjokolade i stedet for kakao pulver. Så sånn sett kan jo kakao være sunnere enn sjokolademelk.
Norbertine Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 Da jeg gikk på barneskolen var jeg med i skolemelkordningen. Jeg mener denne fremdeles eksisterer, men er det slik at alle skoler er med på den? I så fall vil jeg tro at det er naturlig at barnet/barna mine er med på det når de kommer i skolealder. Å sende med de kakao med sukker hver dag ville nok vært litt uaktuelt for min del ja, jeg tenker at barna skal vendes til at melk drikker man til brødmåltider, ellers drikker man vann på hverdager. Brus, kakao, sjokolademelk, saft og annet sukkerholdig blir kun i helger, besøk hos besteforeldre eller spesielle anledninger. Men dette holder sikkert bare til første barn, alle sier jo man har så mange prinsipper man ikke greier å holde på særlig lenge. Jeg drakk jo sjokolademelk konstant selv som barn, uten at jeg tror jeg har tatt særlig skade av det. Dog, mine barn arver nok ganske stor sannsynlighet for å få diabetes fra min manns familie, så sånn sett er det vel greit om jeg er strengere på slikt enn mine foreldre var.
sofie777 Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 Ser at man i skolemelkordningen faktisk kan få Ekstra lett melk med mild kakaosmak...
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #5 Skrevet 30. august 2009 Ser at man i skolemelkordningen faktisk kan få Ekstra lett melk med mild kakaosmak... Tror det er det laktosefrie alternativet, men jeg har fått høre fra barn som har smakt den at den ikke er noe god.
FruFryd Skrevet 30. august 2009 #6 Skrevet 30. august 2009 Jeg brukte kakao/sjokolademelk til ungene når det var turer i skogen og lignende. Da hadde de også lov å ta med sjokolade/kjeks osv. De hadde også "uteskole" en halv dag i uken, da er det godt med varm drikke om vinteren. Termos med kakao er noe herk å rengjøre, ta med kokt vann og rett i koppen sjokolade eller lignenede
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 30. august 2009 #7 Skrevet 30. august 2009 Jeg fikk aldri kakao med på skolen til vanlig - kun på skiturer og hjemme når mor ville lage noe godt til oss. Det samme har jeg gjort med mine barn. Kakao inneholder masse næring og det blir ikke så veldig mye sukker pr. kopp. Tror jeg bruker 4 ss sukker på en liter melk - og ungene mine drakk sjeldent mer enn en kopp. O`boy i melken har vært forbeholdt feriene på hytta for vårt vedkommende slik jeg selv var vant til å ha det i oppveksten.
Nokia Skrevet 30. august 2009 #8 Skrevet 30. august 2009 Min datter har fått med seg kakao på turdagene på skolen, synes det er koselig å gjøre litt ekstra ut av det når det er turdag. Ellers får hun ikke det, men er med i skolemelkordningen der hun får vanlig melk å drikke. O'boy får hun i helgene til frokosten....det er stas! Kakao er stort sett like usunt som sjokomelk, så det bør unngås hver dag! Ikke minst fordi barna ser på det som snop....
Kamikatze Skrevet 30. august 2009 #9 Skrevet 30. august 2009 Termos med kakao går det helt fint å vaske i oppvaskmaskinen. Er det sunt? Jepp. Kakao er i utgangspunktet sunt. Det er sukkeret som gjør det usunt. Det kan bedres ved å bruke uraffinert sukker eller druesukker. Det er ingen grunn til å bli sukkerfundamentalist. Og du trenger ikke søte mer enn nødvendig. Hvor kult det er å sitte ved siden av en sjokoladedampende termos, når de selv må patte på ei kjedelig lettmelk, er noe annet. Men jeg oppfattet ikke at det er snakk om dagligkakao? Ståltermos er et must. Om ikke for annet enn å sikre at soppen ikke prøver å drikke glassbiter, om uhellet er ute. I en skoleransel er det lett for at uhellet er både ute og inne, og ellers hvor han måtte finne på å slenge fra seg sekken. Fyller du kokende vann på termosen noen minutter, mens du koker kakaoen, holder den seg varm og god, hele dagen. Ja, til kakao! - God mor!
Aftensol Skrevet 30. august 2009 #10 Skrevet 30. august 2009 Nå er det ikke så lenge siden jeg gikk på skolen (er 22år.. Så det er noen år siden, men ikke så alt for lenge ) , men når vi gjord det så fikk vi velge mellom lett melk, ekstra lett melk, skummet melk, appelsin juice og sjokomelk... (vel å merke med høy pris på juice og sjokomelk...) Er det ikke sånn lengre? Har de gått over til kun å gi melk? Dette var med en gang skolemelk ordningen kom når jeg gikk på barneskolen, og når jeg gikk på ungdomskolen... Ellers så fikk vi også bare kakao med på skolen når det var turer eller vi skulle ha kosetime som avslutning feks.. Også kan man kjøpe kakao blanding som det er mye mindre sukker i.. Husker ikke hva den heter, men de selger den på de fleste butikker (en blå plastboks med skrift osv på) Denne smaker kjempe godt! Smaker ikke så mye sukker som de "vanlige" posene... (blandes forøvrig ut i vann når jeg tenker meg om...)
FruFryd Skrevet 30. august 2009 #11 Skrevet 30. august 2009 Termos med kakao går det helt fint å vaske i oppvaskmaskinen. Tja, kommer litt an på hvordan den er. På en del ståltermoser og andre er det slik helletut som en åpner opp fra skrukorken. Den og sjokolademelk hadde jeg dårlig erfaring med.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #12 Skrevet 30. august 2009 Jeg vokste opp på 70-tallet, og var overhodet ikke vant til å få kakao med på skolen. Jeg har aldri heller sett at noen andre barn fikk noe sånt. I barnehagen var det dessuten forbudt med medbrakt saft på flaske, allerede dengang. Kakao var forbeholdt skitur, og kosestunder om kvelden hjemme en sjelden gang, det var ikke noen hverdagsdrikk i det hele tatt. Men vi drakk mer saft til maten enn det jeg tror er vanlig nå, fordi vi hadde rips i hagen og saftet selv. Og vi spiste av samme grunn mer syltetøy. O'Boy i kald melk fikk vi bare i ferien fordi vi ikke hadde kjøleskap på hytta og måtte drikke lunken, halvsur melk. Alt gikk ned med en skje O'Boy.
Primarius Skrevet 30. august 2009 #13 Skrevet 30. august 2009 Da jeg gikk på skolen (er 26 nå) hadde vi valget mellom lettmelk eller h-melk i skoleordningen. De siste årene kom det også tilbud om juice på fredagene. Kakao husker jeg mer som noe man fikk med nå man skulle på skitur, ekskursjon, eller ha kosedag på skolen. Det var ikke standard prosedyre at man hadde det med.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #14 Skrevet 30. august 2009 Jeg har jobbet som lærervikar i barneskolen, og der var det populært med sjokomelk og jordbærmelk i skolemelkordningen. Disse melkesortene skal visstnok ikke være så usunne som de høres ut som. http://www.tine.no/page?id=147&key=56040&rid=59
Malama Skrevet 30. august 2009 Forfatter #15 Skrevet 30. august 2009 Da jeg gikk på skolen var det melk som var i skolemelkordningen. Da vi begynte på ungdomsskolen var det mulig å få sjokomelk, jeg husker at vi var litt misunnelige på dem som fikk det, på en måte... Jeg har aldri hatt skolemelk da, mine foreldre tvang oss ikke, vi fikk valget, og jeg valgte det aldri. Min bror hadde det et par år. Melk altså. Sjokomelkvalget fikk vi vel ikke lov å velge. Jeg liker ikke melk. Jeg var ikke glad i det i oppveksten, og er slett ikke glad i det i voksen alder heller, så fra jeg flyttet hjemmefra har det gått mye i sjokopulver. Siden jeg altså ikke drikker kaffe eller te, er det melk eller jus jeg drikker til brødmat. Og nå kommer dette og "biter meg i halen" ettersom jeg har fått et barn. Og selvsagt ikke kan drikke sjokomelk npr han må drikke den bar. Men det er jo en litt annen sak. Det var altså dette minnet om kakaotermosen som kom opp til ettertanke. Hos oss var det hverdagskakao. Man kan jo selvsagt velge hvor mye sukker man bruker (Aftensol: Jeg lager kakao med KAKAO, ikke ferdigposer med mer eller mindre sukkermengde.... derved har jeg full valgfrihet på sukkermengden. Utover melkesukkeret da, selvsagt), og kakaopulveret i seg selv er vel rikt på antioksidanter, og melka er jo sunn i seg selv. Så da er det det sukkeret man putter oppi da... Men jeg ser vel for meg at junior kommer til å få kakao på turdager etc, ikke som hverdagskakao. Rett og slett fordi jeg tror jeg kommer til å bli uglesett som mor, det tillates kanskje ikke engang, når jeg leser om at saft på flaske er forbudt i barnehager (Jeg hadde saft på flaske til mine matpakker i de 12 årene jeg gikk på skole, jeg hadde vel fakstisk delvis matpakke og saft på flaske når jeg studerte også...) Og enn så lenge aner han ikke engang at kakao eksisterer... det er vel sånnsett likegreit å ikke la ham få vite om det heller? Men det legger etterhvert i så fall sterke begrensninger på mitt kakaotilbud... Og jeg har kakaomaskin jeg, og fine termokopper, jeg drikker en del kakao på høsten/vinteren... Men min følelse av at barndommens "hverdagskakao" altså slett ikke er på "akseptabel linje" nåtildags stemmer altså...
Concertina Skrevet 30. august 2009 #16 Skrevet 30. august 2009 Er som mange andre vant til at kakao var noe man drakk på skoleturer etc, og ikke til hverdags. Også kan man kjøpe kakao blanding som det er mye mindre sukker i.. Husker ikke hva den heter, men de selger den på de fleste butikker (en blå plastboks med skrift osv på) Denne smaker kjempe godt! Smaker ikke så mye sukker som de "vanlige" posene... (blandes forøvrig ut i vann når jeg tenker meg om...) Options? Den inneholder i såfall kunstig søtning og da ville jeg heller gitt barnet vanlig sukker.
Kamikatze Skrevet 30. august 2009 #17 Skrevet 30. august 2009 En annen ting er at kakao (med sukker) og saft var "mindre skadelig" før da det meste av mat ble laget fra grunnen av. I vår tid finns der sukker i nesten alt, som krydder, fyllmasse og konserveringsmiddel. Vi lever mer eller mindre på "gammelmat" som har lang holbarhetstid enten i bytikkhylle, kjøledisk og fryser. Og i nesten all halvfabrikat og ferdigmat finns der sukker. Å introdusere mer sukker er ikke bra. Tidligere var det ikke like mye av det i hverdagen. Mindre fett, mindre sukker! Hva sier det oss når vi leser merkelappen? At det er sunnere? Nei, at det er litt mindre usunt. Men at det inneholder fett/sukker, og må adderes til alt annet som skaper diabetikere av friske barn.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #18 Skrevet 30. august 2009 Nå styrer man jo sukkermengden i kakao selv da, i allefall om man lager KAKAO (altså av KAKAO-pulver og ikke nesquik, oboy, varm sjokolade-rett i koppen og det greiene der, som jeg personlig er en skam å kalle kakao). Lurer på om ikke jeg bruker et par ss sukker i en stor kjele på nesten en liter melk, om jeg ikke husker helt feil? (Lenge siden jeg har laget kakao nå). Kakao er i allefall et mye bedre alternativ enn sjokolademelk. Den er i allefall proppfull av sukker. Da jeg gikk på skolen, hadde vi stort sett bare med kakao på skoleturer. Ellers var det skolemelk til daglig etter at den ble innført, vanlig melk som enten hadde stått i et for varmt eller for kaldt kjøleskap, så flere ganger i uken, ble det servert enten sur melk eller melk med is i... blæh... Før skolemelka ble innført, så hadde de fleste med seg enten melk eller saft på ei lita drikkeflaske.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #19 Skrevet 30. august 2009 Jeg lurer på om mine foreldre hadde disse problemene dere har, da jeg var liten... Det virker som at foreldre nå til dags er mye mer hjelpeløse enn de var før... og mye mer opptatt av hva andre synes, enn å tro på seg selv og sin egen dømmekraft.
Babyrus Skrevet 30. august 2009 #20 Skrevet 30. august 2009 Det er store forskjeller på innholdet i Kakao og i Sjokomelk. Du er litt uklar i hva du mener med "sjokomelk", men jeg regner med at det er den typen melk som feks Litago og Oboy som er melk og sjokoladepulver. På en måte vil du ha i deg sønnen din mest mulig melk med D-vitamin og da er sjokomelk er godt alternativ dersom han ellers ikke er glad i vanlig melk. Allikevel er det ofte mye rare stoffer i disse sjokomelg hvis du kjøper ferdig blandet i butikkene. Det er også mye sukker, men heldigvis fins det slike lettvarianter med mindre sukkerinnhold. Om du absolutt skal gi sønnen din sjokomelk, velg lett-variantene. F.eks den lette varianten av Litago sjokolademelk har ikke mer tilsetningsstoffer fordi om at den har mindre sukker. Allikevel syns jeg at kakao er et bedre alternativ enn sjokomelk. Kakao kan være sunt, hvis en velger den riktige typen, fordi den er ofte laget av mørke kakaobønner som er sunt (til en viss mengde selvfølgelig). Men når du lager kakoen din selv kan du selv regulere ingrediensene. Da kan du også velge sukkermengde selv og begrense mengden. Det er en fordel. Syns ikke at kakao er fyfy. Det fins mange værre ting på markedet som barn trekkes mot, så i forhold er kakao ikke så ille. Men man må selvsagt begrense kakao-bruken til spesielle anledninger, det er ikke hverdagsdrikk. Slike spesielle anledninger er ofte turer, en kald vinterkveld eller noe slikt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå