Gå til innhold

hpv-vaksine

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_pinky_*
Skrevet

Jenta mi har fått tilbud om hpv-vaksine, men jeg er sterkt i tvil. Har lest en del på nettet og ser at bl.a bioteknologinemnda frarådde denne fordi en vet for lite om effekten er så stor i det lange løp og ikke minst langtidsbivirkninger. Noen av bivirkningen i "første runde" kan vere besvimelse, lammelse, blodpropp. Noen er også døde. Det er stor usikkerhet i fagmiljøet, noen sier det er trygt, andre ikke, så som mamma syns jeg dette er vanskelig. Har foreløpig landet på at hun ikke får ta vaksinen. Helsestasjonen skal ha et informasjonsmøte, men jeg ser nok for meg at de vil promotere denne veldig. Har snakket med en erfaren sykepleier. Hennes datter skal ikke ha vaksinen. Legemiddelfirmaet vil selvsagt tjene store penger på denne massevaksinasjonen og det er sagt at det er drevet lobbyvirksomhet for å få dette til. Våre jenter som nå er i 7.klasse blir "forsøkskaninene" i Norge og kan skrive under på et samtykkeskjema der de samtykker i at de skal bli oppfulgt av helsevesenet for å se effekten (bivirkningene?) Jeg er veldig skeptisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mine øyne er denne vaksinen testet ut på for få kvinner over alt for kort tidsrom. For tre år siden var den testet ut på fire tusen kvinner (eller unge jenter da), og de var fulgt opp i fire år. Det er helt umulig å si noe som helst om virkningen når den er testet ut så snevert.

Hadde jeg hatt en datter i den alderen hadde hun ikke fått ta vaksinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...