Gjest sitronspiser Skrevet 30. august 2009 #1 Skrevet 30. august 2009 Igår lagde jeg en digg middag. Sitronsaft, skall, pepper, olivenolje og hvitløk (spiser alt jevnlig unntatt så mye sitron), på laks og pasta. Mmmmm!! Jeg presset da sitronen selv med hendene, pga jeg ikke har noen presse, og fikk litt saft på hendene. Tenkte ikke over det, jeg er da 21 og har aldri reagert før. Jeg må ha brukt sitron flere ganger før, husker bare ikke nøyaktig til hva.. Spist sitron hele livet også. Kort etter middagen var ferdigspist, så begynte jeg å klø. På hendene, og lur som jeg var, jeg klødde jo tilbake!! også nedover armene, og klødde meg jo da, det er jo en naturlig reaksjon. å klø seg! Da har jeg tydeligvis klødd meg med tørket sitronsaft, for jeg var sulten, og det ble rett fra middagen til å spise det, og jeg var ikke direkte møkkete etter å ha laget dette, saften var jo tydeligvis tørket inn. Mener å huske jeg tørket hendene også av det groveste, før jeg gjorde noe annet. Men ingen vask etter middag. Merket etterhvert at jeg fikk noen store, (5-kr-mynt store) områder på armene, helt hvite og harde, som klødde og var mest irriterte. Tenkte jo ikke at jeg skulle få noe sånt, jeg klødde jo bare... Vasket hender og armer i kaldt vann, tørket forsiktig og smørte på med aloe vera (grønn tube fra helsekost, er ganske mye aloe vera i den så den har vært flittig brukt på myggstikk og sår og det som er, uten problem, i et par år) Satt hele kvelden og mye av natta (var vel oppe til 3, klinkende edru om noen lurte), og det vekslet mellom svie/kløe på armene. Jeg smørte, og prøvde å ikke klø. Ikke direkte smerter, bare irritabel svak/middels svie. Så våknet jeg da, for en halvtime siden (litt før halv 7 vel),, i ENORMT store smerter på begge armene. Jeg har forstuet et håndledd, jeg sier dette er like vondt!!!! Min samboer er i bakfylla så jeg fikk bare et "ja jeg er våken hører du sier du har vondt mumle mumle"-type svar, og tenkte at telefon er bedre enn å dra ham ut i trafikken nå (langt til legevakten fra oss... langt nok til at jeg pokker ikke orker det nå) Så jeg ringte, og fikk svar at det hørtes ut som en "normal" allergisk reaksjon, og jeg har ingen andre symptomer som tyder på allergi så da er det lokalt og "ikke farlig". Ta zyrtec og paracet og se om det går over. (Ville det vært livstruende ville jeg vel hovnet opp i halsen igår og dødd allerede ?) Smertene går litt i bølger, akkurat nå føles det litt bedre... Men jeg må nesten spørre her og håpe jeg får et svar til i ettermiddag: 1. Har noen opplevd noe slikt som dette her? Sitron eller aloe vera? Sitronen gjorde jo at det klødde.. Jeg er også hoven og svir på magen (hvor jeg også fikk utslett og klødde igår, ikke like ille som armene, så den ble ikke så mye smørt på.. man vil jo gjerne sove uten kløe..) 2. Kan det at det var økologisk sitron (fant ikke noe annet) ha noe med saken å gjøre :S burde det ikke være omvendt, at full av sprøytemidler er verre?? 3. Idag er det et lite selskap med svigerforeldre og svigerbestemor for min samboers bursdag... jeg har ikke lovet noe, men jeg ville overraske med noe lett bakverk, og prøve noe nytt... Små kjeks/kaker med sitronsmak var liksom målet da.. fant en fristende oppskrift... derfor jeg kjøpte sitron i det hele tatt... (men det var 4 stk i et nett så da har jeg brukt et par til andre ting). 4. Jeg presset og skrelte en sitron onsdag også... men da mener jeg å huske at jeg vasket opp rett etterpå, så da vasket jeg det vel av? Eller hva tror dere? Burde jo ha reagert da og? MEN: Da var det et mer eksperimentelt bakverk som jeg ikke spiste særlig mye av.. kan inntak av mat forverre det? (presset jo en hel liten sitron igår over maten jeg spiste opp) 5. Noen som har opplevd slik kontakt-allergi som jeg tydelig har fått, men har tålt å spise det? Jeg kan jo bare skrelle dem før jeg åpner dem, og få min samboer til å dele og presse dem.. (har ikke hansker). Men tørr jeg å spise??? 6. TØRR JEG GENERELT Å ETE SITRON MER NÅ? Jeg elsker det jo. 7. Har noen opplevd slik forverring av smertene etter å ha påført masse aloe vera? Er jeg allergisk mot denne gaven fra naturen?! I større mengder? (Jeg skriver fort og jeg har ingen problemer med å skrive på en pc. Derfor satte jeg meg her i et håp at noen kan gi meg noen svar i løpet av dagen, og ikke spørre 15 min før jeg må bake... Får jeg ingen svar at "ja du kan nok spise, jeg har opplevd dette selv, bare ikke ta på sitron mer", så lager jeg ikke. Ikke får jeg sove akkurat nå heller, så jeg kan like gjerne sitte her og sjekke.. Jeg er ikke dum. Jeg vet dere ikke er leger, men lik reaksjon hos noen som etterpå har spist det uten problemer, øker jo sjansene for at jeg selv kan det også. Jeg har ingen hevelser eller blemmer i munnen. Ingen andre reaksjoner enn en middels gress-allergi som nå har gått over for sommeren (og det for en del uker siden for min del) 8. Vil en blodprøve hos legen påvise at jeg ikke tåler sitrus? Jeg ble sjekket for antistoffer i blodet for noen år siden pga mistanke for cøliaki (ble også undersøkt med gastroskopi sånn i tilfelle, alt var negativt), og testet bare positivt på gress. Ville de ha testet matvarer som sitrus der også? Burde jeg ta en ny test? Jeg er generelt et matvrak og liker og lager mye forskjellige mat. Å vite at jeg bare kan gi opp sitrus hadde vært greit... Men jeg håper jo ikke det... Takker for all hjelp, fakta og egenopplevde historier dere kommer med . Så får jeg vurdere om jeg tørr å bake da... jeg orker ikke "forstuelse i begge armene" en gang til..
Gjest sitronspiseren Skrevet 30. august 2009 #2 Skrevet 30. august 2009 Kom nettopp på at det var 5 sitroner i det nettet, (eller kjøpte jeg en?) og lagde sitron/honning kylling til middag en annen dag også.... da presset jeg, spiste opp, og ingen reaksjon... HVA POKKER?!
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 30. august 2009 #3 Skrevet 30. august 2009 Du fikk en mild reaksjon på sitron. Det betyr at du er allergisk mot sitron, muligens også andre sitrusfrukter. Bestill time hos legen og be om en allergitest, gjerne en blodprøve. Da får du svar på hva du ikke tåler. I fremtiden holder du deg borte fra sitron, da slipper du slike reaksjoner. Selv om dette var en mild reaksjon så kan det bli verre senere. Har selv overlevd anafylaktisk sjokk, noe som førte til hjertestans. Så få gjerne tak i Zyrtec, og bruk det, samt en adrenalin sprøyte. Men det aller beste er selvsagt å holde seg borte fra det du ikke tåler.
Norbertine Skrevet 30. august 2009 #4 Skrevet 30. august 2009 (endret) Selv om du fikk reaksjon etter at du fikk sitron på hendene ville jeg ikke vært bombesikker på at det var akkurat sitronen du reagerte på, det går an å få hudreaksjoner av ting man har spist også, og du kan vel ha hatt andre ting enn sitron på hendene? Det kan også ha vært en kombinasjon som gjorde at du reagerte, f.eks at du spiste hvitløk eller laks, samtidig som du hadde sitron på hendene (Sært, men det er faktisk mulig). Selv om du evt. ble testet for sitrusallergi for noen år siden, kan du også ha utviklet allergien i ettertid. Uansett tror jeg kanskje ikke sitrus er blant det man tester først på, jeg hadde en ganske omfattende allergitest selv for noen år siden, tror ikke sitrusallergi ble testet. Jeg tror dog ikke jeg ville turt å spise sitrus før jeg var testet for det. Du kan jo evt. ta en liten dråpe et sted på kroppen der du ikke hadde utslett i går, og se om du reagerer på det. Endret 30. august 2009 av Gåsemor
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #5 Skrevet 30. august 2009 Jeg kan ikke ta på reker uten å få en allergisk reaksjon på huden, men spise går helt fint. Jeg fikk beskjed av legen at jeg kanskje burde holde meg unna reker fordi det kan føre til at jeg en gang får en reaksjon ved å innta det også, men jeg har spist reker sikkert tjue ganger etter det og det går helt fint.
Gjest sitronspiseren Skrevet 30. august 2009 #6 Skrevet 30. august 2009 Takker for svar, dette høres jo bare skummelt ut. De frister jo sånn de der sitronkjeksene jeg fant oppskrift på! Men det var liksom SITRONdelen som fristet mest... får gå til legen etter jobb i morgen da, OM jeg klarer å gjøre noe der (stå bak en kasse og trykke inn varer burde jo gå greit?) Er vondt, litt rødt og svir enda.. sto nettopp opp etter å endelig ha fått sovet litt. Blir det ikke bedre til i kveld så får jeg ringe og si at jeg ikke kan gå på jobb fra morgenene av og tar legen med en gang heller... Spørs om jeg i det hele tatt får laget noen kaker med sånne smerter så... Nå føles det ikke forstuet lengre, det føles bare mørbanket... framgang Jeg mener å huske jeg våknet med en vond og litt hoven arm en gang før.. aner ikke hva jeg spiste da... ikke skjedde det noe lørdagskvelden heller som burde forklart det (jeg var ikke SÅ fyll, og hun avholdsjenta som også overnattet husket heller ikke noe.. bare at tærne mine fikk gjennomgå av diverse ting). Husker jeg lagde meg noen friterte kyllingbiter i sitronsaus en gang i år, mulig det var da?? (I forbindelse med festen så lagde jeg bare pizza, ingen sitron der )
Gjest Knut Skrevet 30. mai 2011 #7 Skrevet 30. mai 2011 Hei Jeg har nylig fått en lik reaksjon. På en fest ble det uprovosert kastet en drink på meg av en fyr med null EQ. Resultatet var at jeg morgenen etter hadde kløe og hevninger i huden der vesken traff. Der jeg klødde ble det samme kløe og hevninger. Natt till Søndag våknet jeg av enorme smerter i brystet, ballong hender og hevelse ved øyne. Legevakt > piller > bedre men uten søvn. Vi får se hvordan det går.......
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå