Gå til innhold

Legen min snakker i mobilen...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_dita_*
Skrevet

Legen min tar mobilen når den ringer under legetimen. Han sier "unnskyld", også svarer han mobilen. Det har faktisk skjedd hver gang jeg har hatt time. Jeg liker legen min, men dette synes jeg er upassende. Sist pratet han i over 10 min. og jeg føler han kaster bort tiden min. De samtalene jeg har overhørt så langt virker å være av privat karakter, som om kona eller en kompis ringer. Har aldri opplevd lignende hos min tidligere fastlege, hun lot telefonen bare ringe, eller avbrøt ringingen. Her i kommunen er det dessverre ikke lett å få byttet fastlege.

Hva burde jeg gjøre? Har andre opplevd noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Gjest apotekansatt
Skrevet
Legen min tar mobilen når den ringer under legetimen. Han sier "unnskyld", også svarer han mobilen. Det har faktisk skjedd hver gang jeg har hatt time. Jeg liker legen min, men dette synes jeg er upassende. Sist pratet han i over 10 min. og jeg føler han kaster bort tiden min. De samtalene jeg har overhørt så langt virker å være av privat karakter, som om kona eller en kompis ringer. Har aldri opplevd lignende hos min tidligere fastlege, hun lot telefonen bare ringe, eller avbrøt ringingen. Her i kommunen er det dessverre ikke lett å få byttet fastlege.

Hva burde jeg gjøre? Har andre opplevd noe lignende?

Vi må dessverre ringe til legene ganske ofte pga av feil eller mangler ved resepter (dere skulle bare visst! :sjokkert: )

Men dersom legen blir forstyrret av private samtaler under en konsultasjon er det uakseptabelt med mindre det er en krise!

Det kan sikkert skje en og annen gang at en lege mottar en oppringing, men hvis dette skjer, som du sier, hver gang så har han en stygg uvane! Da er det nok ikke bare deg det skjer med.

Dette er misbruk av din tid og da må det være lov å si fra.

Jeg tror jeg hadde reist meg opp og sagt at han kunne ringe meg og avtale når det passet bedre å ha legetime slik at jeg ikke forstyrret privatlivet hans - i et tydelig irritert og spydig tonefall.

Skrevet

Det hender titt og ofte at min lege må ta telefonen men da hører jeg at det alltid er i jobbsammenheng. Noe annet er jo uakseptabelt, med mindre det skjer en helt ekstremt sjeldent gang og legen sier "beklager, jeg bare MÅ ta denne" og gjør samtalen kortest mulig.

Skrevet

Dette er utrolig irriterende. Har opplevd det selv, ikke hos en fastlege, men innenfor helsevesenet. Ble alltid til at jeg ikke sa noe, men jeg synes det er en skikkelig uting. Vi betaler jo tross alt for tiden deres. Da er det minste man kan be om udelt oppmerksomhet. Med mindre det er virkelig viktig selvfølgelig.

Skrevet

Hvis det virkelig er sånn at du hører at dette er private samtaler, og at samtalene varer lenge, tror jeg at jeg ville reist meg som for å gå, og avbrutt ham med et "unnskyld, men dette har jeg ikke tid til å sitte og vente på". Sannsynligvis avslutter han da samtalen og får seg kanskje en tankevekker.

Skrevet

Dette gjør også pasientene i akuttmottaket, mens man som eneste lege vet at man har kanskje 6 syke pasienter liggende som venter på å bli tatt imot... Og på legekontoret, under konsultasjonen...

Hvis legen min begynte å ta private samtaler på "min" tid, hadde jeg sagt fra at jeg syntes det var uhøflig/respektløst, med mindre det var helt tydelig at det var noe viktig.

Skrevet

Jeg opplevde det samme og skiftet fastlege umiddelbart etter at det hadde skjedd for tredje gang.

Siden det er vanskelig for deg å bytte, må du nok gjøre som de andre her anbefaler og gi uttrykk for at du ikke aksepterer det.

Forstår godt at du føler det vanskelig, leger har liksom litt høyere status enn oss vanlige dødelige, de er så viktige og skal ikke avbrytes. Fokuser på at du er like mye verdt som alle andre, og også som legen selv, og forlang respekt. Hva er legen uten pasientene sine?

Skrevet (endret)

Har opplevd at legen min har fått privat samtale under konsultasjon. Det var dattera på 12 som lurte på om hun kunne lage seg ostesmørbrød. Var alene hjemme hun.

Måtte le litt jeg, men så har jeg et veldig godt forhold til legen min og pga sykdom har jeg vært der endel ja.

Har også opplevd å bli bedt om å gå på gangen mens han tok en jobbtlf. Helt i orden, det hastet og jeg er ikke hans eneste pasient.

Endret av Lovis
Gjest Christabelle
Skrevet

Hva hadde skjedd hvis kassadamen på Rimi hadde tatt imot en privat samtale mens hun ekspederte oss? Hvorfor er dette annerledes?

Noe å tenke på?

Gjest Melchizedek
Skrevet
Hva hadde skjedd hvis kassadamen på Rimi hadde tatt imot en privat samtale mens hun ekspederte oss?

Hun ville blitt satt i gapestokken

Skrevet

Nei, dette er ikke OK og du bør si fra om det.

Gjest Gjest_kikki_*
Skrevet

Det passer seg ikke at legen tar mobilen, lite sannsynlig at en pasient ringer han på den...det er noe annet hvis det er telefonen på kontoret (jobbtelefonen) som ringer. Jeg ville reist meg opp og gjort tegn til å gå. Når man går til legen, forventer man at legen er profesjonell, tar deg på alvor og lytter til det du har å si - uten å avbryte det med en lang telefonsamtale. Du betaler jo for tiden du er der inne.

Min lege kommenterer stadig til meg, (hvis han har hatt mange inne på akutttimer), om bortkastede ressurser ved at mange pasienter kommer med helt ubetydelig ting. Hehe, like ille det..jeg går ikke til legen før jeg vet det virkelig feiler meg noe, for å si det sånn:-)

Skrevet

Jeg har ikke opplevd at legen har tatt private samtaler, men derimot jobbsamtaler som jeg mener hun ikke burde tatt. En ting er at hun bruker av min tid, men hun sitter jo også og diskuterer pasienter som ikke aner at en annen pasient hører på. Hun har snakket om doseringer og diagnoser og ting som gjør at jeg ville visst hvem det dreide seg om dersom jeg kjente personen. Meget upassende. Da ville jeg faktisk foretrukket en ostesmørbrødsamtale. Det er i hvert fall ikke taushetsbelagt informasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...