Gå til innhold

Kjøpe meg bil, trenger råd


Gjest Gjest_Miffy_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Miffy_*

Ja. Da skal jeg snart kjøpe min første bil.

Jeg vil ha en billig men grei første bil.

Å en bil som ikke koster så ufattelig mye å ha. Da tenker jeg på årsavgift å dette.

Kom gjerne med tips om forskjellige biler.

Jeg er virkelig helt blank på dette området.

-Jente 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toyota Corolla eller Toyota Yaris. Sistnevnte er nok mer gunstig med tanke på avgifter, siden det er en liten bil, men den er også nyere enn Corolla og kan dermed bli dyrere i innkjøp.

Toyota er knappest den kuleste bilen man kan ha, men den er regnet som driftssikker så du minimerer risken for uventede verkstedutgifter.

Peugeot 206 kan være et bra valg. Fin bil, lett å kjøre og etter det jeg vet ikke veldig beheftet med feil. Mener å ha hørt at den er mer driftsstabil enn den nyere 207.

VW Polo eller Golf kan også være et bra førstegangsvalg, tror jeg, men har ikke detaljkunnskap nok til å si om det er noen utgaver som er mer beheftet med feil enn andre.

Mazda kan også være greit å sjekke ut. Japanske biler har tradisjonelt gitt mye bil for pengene.

Regner med du skal kjøpe bruktbil. Sjekk godt for rust (de fleste nyere biler er galvanisert og mindre rustbefengte, men kjøper du en som er litt oppi åra så vil det være en viktig showstopper). Kan du få med deg noen som har peiling på bil når du skal ut og se på biler så er det bra, enda bedre er det å få bilen(e) som du vurderer seriøst satt inn til NAF-test. At de har passert EU kontrollen sier omtrent bare at de har fire hjul og at alle lyspærer virker ;) . Dvs. det er ikke noen full teknisk sjekk som sier om det er et bra kjøp eller ei.

Sjekk med brønnøyregistrene at det ikke er noen heftelser på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha noe som er enkelt og greit å eie bør du gå for noe japansk, som Toyota eller Mazda. Begge disse er kjent for svært god kvalitet, selv om de er like spennende som en boligblokk. Honda kan også anbefales, men de er kjent for litt høyere delepriser om noe skulle bli ødelagt. Slitedeler og slikt er i det store og hele ganske like priser på.

Peugeot må du aldri finne på å kjøpe, samme med Renault. Dette er biler som sliter med svært mye feil, og har gjort det i mange år. De ligger som regel på bunn av de fleste kundetilfredshetsbarometer.

VW er gode biler med god komfort og greie kjøreegenskaper, men også VAG, altså VW, Skoda, Seat osv, har vært plaget en del med feil. Spesielt Passat og Sharan har hatt mye problemer, men dette er vel ikke biler som er aktuelle for deg.

Jeg personlig hadde nok gått for en liten Ford Focus eller Fiesta. Ford har i det siste gjort det veldig bra på kundebarometer, de har veldig lite feil og er som regel klasseledende på kjøreegenskaper. Dette er nok mitt beste tips. Ford har som regel hatt lave forsikringspremier og lave delepriser.

Når det gjelder årsavgift så er det et godt tips å kjøpe bensinbil. Disse har mye lavere årsavgift enn dieselbiler, med mindre disse har partikkelfilter. Da er årsavgiften relativt lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bildilla

Hei.

Er 20 selv og valg av bil er ikke enkelt.

jeg kjører golf 3 og er storfornøyd ikke hatt noe som helst tull med den. Hvis du ikke bryr deg om hvordan bilen ser ut så kjøp hva som helst:)

At vag har mer problem enn andre biler har jeg ikke hørt noe om, alle biler er forskjellige, så du kan være heldig eller uheldig.

kjøp en bil du vil ha og som du liker. Se etter på finn.no ofte, da kan du jammen meg gjøre et kupp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell
Skal du ha noe som er enkelt og greit å eie bør du gå for noe japansk, som Toyota eller Mazda. Begge disse er kjent for svært god kvalitet, selv om de er like spennende som en boligblokk. Honda kan også anbefales, men de er kjent for litt høyere delepriser om noe skulle bli ødelagt. Slitedeler og slikt er i det store og hele ganske like priser på.

Peugeot må du aldri finne på å kjøpe, samme med Renault. Dette er biler som sliter med svært mye feil, og har gjort det i mange år. De ligger som regel på bunn av de fleste kundetilfredshetsbarometer.

VW er gode biler med god komfort og greie kjøreegenskaper, men også VAG, altså VW, Skoda, Seat osv, har vært plaget en del med feil. Spesielt Passat og Sharan har hatt mye problemer, men dette er vel ikke biler som er aktuelle for deg.

Jeg personlig hadde nok gått for en liten Ford Focus eller Fiesta. Ford har i det siste gjort det veldig bra på kundebarometer, de har veldig lite feil og er som regel klasseledende på kjøreegenskaper. Dette er nok mitt beste tips. Ford har som regel hatt lave forsikringspremier og lave delepriser.

Når det gjelder årsavgift så er det et godt tips å kjøpe bensinbil. Disse har mye lavere årsavgift enn dieselbiler, med mindre disse har partikkelfilter. Da er årsavgiften relativt lik.

Er enig med det i at Honda også kan være verdt å sjekke. Har bekjente som er svært tilfredse med sin Honda Jazz, og har hatt et problemfritt bilhold i årevis.

Jeg ville også holdt meg unna VAG (som for øvrig står for Volkswagen, Audi, Golf). Flere av disse har hatt ulike "sykdommer" som har kostet en del å rette opp.

Renault og Peugeot har ufortjent dårlig rykte, etter min mening. Jeg har eid Peugeot tidligere og har en Renault nå. Særlig Renaulten er jeg svært fornøyd med. Den var rimelig i innkjøp (pga dårlig rykte) og har ikke påført meg noen andre kostnader enn vanlige servicer. I omgangskrets og familie er det mange Peugeoter, og eierne er veldig fornøyde.

Ford ville jeg ikke hatt om noen hadde slengt bilen og en haug av penger etter meg. Selvom de har tatt seg opp på kundebarometerne de siste årene finnes det drøssevis av halvgamle, heldårlige Forder på markedet.

Koreanere, som Hyundai, ville jeg også holdt meg unna.

Av andre japanere kan du også sjekke Mitsubishi.

Som du ser, det er mange sterke meninger ute og går om hva som kan lønne seg å kjøpe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW Polo - liten og snerten og super bil og begynne med! :)

en 2000-modell kan du få til 50-60.000 :)

To viktige ting å merke seg: (jeg er ingen bil-ekspert, men ble gjort oppmerksom på dette av andre da jeg kjøpte bil tidligere i år)

-Registerreim bør være byttet (mange selger bil rett før dette bør gjøres for å slippe kostnaden! 4500-5000 kroner!) Ryker registerreima - ryker motoren!

-Servicer fulgt er en bonus ! :) (f.eks pleier eldre folk å være påpasselig med dette - ikke så dumt å kjøpe en "damekjørt" en altså!)

PS: Dersom bilen du kjøper er eldre enn 1999-modell betaler du myyye mindre omregistrerings-avgift!

Ser at andre har anbefalt Toyota her. Vi har en toyota yaris på jobb (postmann pat-bil) - ok og snerten bil det også, men ikke spesielt konfortabel, særlig ikke på langturer. Synes ikke den er så vakker å se på heller, men det er jo min smak! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forsiden til dinside litt nede til høyre så er det linker til ulike biler med minst feil på rangert etter alder/feil. Jeg ville ha sjekket der om jeg var deg. Det kan du gjøre her.

Når det gjelder forsikring så avhenger det av flere ting, motorstørrelse, alderen din og hvor du bor er ting som blir sett på. Du bør uansett kjøpe noe som ikke er mer enn 8-10 år gammelt da det er gjort mye på sikkerhetssiden de siste år.

Toyota er en bil som kommer høyt opp på listen over fornøyde kunder og lite feil, men enkelte sier at grunnen til at de er registrert med lite feil er at merkeverkstedene fikser feilen før den er alvorlig og ikke registrerer dette. Uansett, lykke til med bilkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bildilla
Er enig med det i at Honda også kan være verdt å sjekke. Har bekjente som er svært tilfredse med sin Honda Jazz, og har hatt et problemfritt bilhold i årevis.

Jeg ville også holdt meg unna VAG (som for øvrig står for Volkswagen, Audi, Golf). Flere av disse har hatt ulike "sykdommer" som har kostet en del å rette opp.

Renault og Peugeot har ufortjent dårlig rykte, etter min mening. Jeg har eid Peugeot tidligere og har en Renault nå. Særlig Renaulten er jeg svært fornøyd med. Den var rimelig i innkjøp (pga dårlig rykte) og har ikke påført meg noen andre kostnader enn vanlige servicer. I omgangskrets og familie er det mange Peugeoter, og eierne er veldig fornøyde.

Ford ville jeg ikke hatt om noen hadde slengt bilen og en haug av penger etter meg. Selvom de har tatt seg opp på kundebarometerne de siste årene finnes det drøssevis av halvgamle, heldårlige Forder på markedet.

Koreanere, som Hyundai, ville jeg også holdt meg unna.

Av andre japanere kan du også sjekke Mitsubishi.

Som du ser, det er mange sterke meninger ute og går om hva som kan lønne seg å kjøpe. ;)

Akk nå gir jo du vag et dårlig rykte da.....

Hvis ikke du har eid en vag så kanskje du ikke skal dømme heller.

vi hadde en peugeot den stod mer enn den kjørte....

og hyundai har vi hatt 2 av ikke noe mere problem med den mere enn andre.

ford har vi hatt helt ok bil.

toyota hadde vi en grei førstegangsbil.

volvo 240 hadde vi ikke noe tull der heller.

Mitsubishi grei bl det å.

Her har vi 3 vag.

2 vw og 1 audi

ALDRI hatt noe problem med noen av de. Utenom bytte av vanlige slitedeler som bremser, oljebytte o.l

Uansett når du skal kjøpe deg bil, så kjøp en som det er billige deler til. der har faktisk golf en fordel for delene er både billige og lette å skaffe.

Skal du ha en holdbar bil så gå for:

vw

audi

nissan

mitsubishi

toyota

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreim, viktig! Jeg lurer på om ikke det er vært 60.000 km.. Veldig usikker om det, men det er forkjell mellom diesel og bensin.

En tidligere kollega hadde en yaris, og forsåvidt billig, men forsikringen var dritdyr fordi det er mange eldre som har den bilen og det er visst høy bulkestatistikk på den.

Ellers så syntes jeg å betale 60.000 kr for en bil er mye når det er første bilen og 20 år. Fordi man har ikke allverdens erfaring, og plutselig kan det skje noe. Da er det surt at bilen koster så mye og er dritfin. Man kan komme langt med 20.000 kr og er bilen blitt tatt god vare på av eier er det ikke noe problem at bilen er eldre.

Registerreim bør byttes etter 90 000, hvertfall på bensin-drevet:)

E

nig i at 60.000 kr kan være litt mye..kommer litt an på om du nylig har fått lappen i forhold til erfaring med bilkjøring.. jeg er litt opptatt av å ha en litt trygg bil også jeg..og da kan man jo diskutere hvem som burde ha de tryggeste, sånn rent mtp sikkerheten;p

men men.. :) kommer jo også litt an på om man er student el jobber også.

Endret av annipanni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange nevner registerreim, men en ting dere bør huske på er at mange biler ikke har registerreim, men registerkjede. Disse er så og si vedlikeholdsfrie i 200-300 000 km.

Jeg ser også at mange sier at enkelte biler som Peugeot, Renault og Hyundai har et ufortjent dårlig rykte. Det er klart det finnes mange feilfrie biler av disse der ute også, men statistikken lyver ikke. Det er statistisk flere feil på disse bilene enn på andre. Det samme gjelder med VAG, som forøvrig står for Volkswagen Audi Group, de har ofte hatt mye feil, som statistikken sier.

Det som irriterer meg angående Toyota er prisene. De er usedvanlig høyt priset i forhold til hva du får. Selv relativt gamle biler er ganske dyre i forhold til tilsvarande biler.

En annen ting som jeg iallefall bryr meg om er hvordan bilen føles. En Hyundai eller KIA er i mine øyne en mindreverdig bil med elendig finish i interiøret, ekkel lyd i dørene osv. Man får mye bil etter 1990 for 20 000,-, men ikke alt er verdt å kjøpe. Bruk god på å finne en bil som du faktisk liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_bildilla

60 000 kr er mye i førstegangsbil ja.... men det skal jo være trygt:)

Prøv forskjellige biler så finner du en du liker.

Er selv jente og 20 og kjører nå min andre bil en golf 3.

Og jeg er storfonøyd, første bilen min var en audi og den var jeg å fornøyd med.

UANSETT merke, så kan du ære uheldig å få en såkalt "mandagsbil" Ingen garanti for det desverre!

De bilene jeg syns er kule som du ikke må betale alt for mye for er:

Opel tigra/vectra/astra

Vw golf/polo/jetta/vento

Hyundai coupe

Honda civic

Audi a4/a3/80

Toyota corolla (95 mo +)

Nissan primera

Fiat brava

Ford ecsort/puma/mondeo

Peugeot 206

reanult megane/laguna

Rover

Mazda

Hadde du satt en ca pris hadde det vært enklere...

men disse bilene får du hvertfall til +/- 30000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også holdt meg unna VAG (som for øvrig står for Volkswagen, Audi, Golf). Flere av disse har hatt ulike "sykdommer" som har kostet en del å rette opp.

Det heter gjerne Volkswagen Audi Group. Og ikke Volkswagen,Audi, _GOLF_. Golf er bare en modell Volkswagen lage:)

Her kommer min mening generelt:

Japanske biler er for de med grått hår og hatt. Kjedeligere biler skal du lete lenge etter. De sier gjerne at de har bedre kvalitet. Men det kommer hent alt på hva du legger i begrepet kvalitet. Greit nok at de er driftsikre(har jeg hørt. De japanske bilene jeg har kjørt har alle hatt store feil). Men, gud hvor kjedelig det er å kjøre de bilene.

Er det billig dritt, uten sjarm, men som går du er ute etter, så kjøp Japansk.

Er det kjørekvalitet, kjørekomfort, stil, og koster på deg de ekstra 3 000kronene i året, så kjøper du deg tysk. Har kjørt tyskt i 4 år, da en bil fra det beryktede VAG konsernet. Og har hatt totalt over 4 år, hatt værksted regninger på totalt 3500,-. Jeg vil kalle det billig i drift. Tyskerne har gjerne også mer utstyr, teknologi og ligger generelt langt fremfor japanske biler.

Min anbefaling er å kjøpe tysk!

just my 2 cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest womenwomen

Når jeg kjøper bil sjekker jeg alltid om det er god plass i baksetet og med behagelige seter. Helst vil jeg også ha helt sorte ruter så ingen kan se hva som foregår der bak he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Når jeg kjøper bil sjekker jeg alltid om det er god plass i baksetet og med behagelige seter. Helst vil jeg også ha helt sorte ruter så ingen kan se hva som foregår der bak he he

Er du ute av stand til å la være å spille på sex i så godt som alt du skriver på samtlige fora her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt mye bra om hyundai i30. Vet ikke hva du mener med billig men...

Ville gladlig holdt meg unna: Britiske (muligens bortsett fra rover men de er jo så kjedelig), italienske, Amerikanske og franske.

Japanske er ofte ensbetydende med kvalitet. De går og går. Akkurat som duracelkaninen.

Volvo funker bra, men er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett etter en Toyota Yaris (ikke Verso) eller en Opel Corsa hvis jeg var deg. På finn dott enno kan du plotte inn den prisen du vil gi, årsmodell osv og så kommer det sannsynligvis opp noen brukbare.

Har akkurat kjøpt meg "ny" bil jeg også, men kanskje i en annen prisklasse enn du søker. Og før jeg bestemte meg for en franskmann, så søkte jeg på Toyota Yaris.

Du kan ende opp med en veldig god bil såvel som en såkalt "mandagsbil" som noen nevner her. Forrige bilen min var ikke en mandagsbil, heldigvis, men venninna mi kjøpte prikklik på samme tidspunkt - ny bil- og hun fikk en slik som måtte til reparasjon stadig vekk.

Å kjøpe en slik "gammel-mann-med-hatt" bil, er ikke så dumt. Den har sannsynligvis ikke vært grisekjørt! Men du kan jo spørre hvor mange eiere den har hatt. Og om den har vært i kollisjon.

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...