Gjest monicaott Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 Hallo. Jeg har et stort problem. Jeg har over lang tid hatt tretthet, utmattelse og hodepine. Jeg har vært på besøk til utallige leger, jeg har prøvd kostholdsendring og medisiner, men ingenting hjelper. Legene tror jeg er hypokonder, og elevene tror jeg er "slask". Så dette er siste utvei.. Jeg har skrevet en oversikt over sykdomsforløpet det siste året, og lurer på om noen kan hjelpe meg på vei, så jeg kan snakke med legen og KREVE test for en sykdomm, eller behandling som kan hjelpe? Er det noen som har opplevd samme symptomene? hva gjorde dere? Jeg er så redd og sliten. - Ekstremt tretthet: Søvnmønstre er slik at når jeg kommer hjem fra skolen, klarer jeg ikke stå oppe, får jeg ikke sove, må jeg ligge på sofaen resten av kvelden. Jeg orker ikke rydde, klarer ikke lage mat, og er helt utslitt. Også i skoletiden så klarer jeg ikke gjøre noe. Jeg blir sliten etter 50 sekunder med fotball, og jeg klarer ikke gjøre mye i timene. Når jeg skal sove, er det vanskelig å sove, og når jeg først sover, så kan jeg ofte sove i 12-16 timer, noe som resulterer i bortgang fra skolen. Søvn hjelper ikke på tretthetsfølelsen min, og jeg føler meg utmattet uansett hvor lite eller mye jeg sover. Lærere har måttet ringe og vekke meg på morgenen. Samboer klarer ikke få meg opp. Jeg klarer ikke gjøre dagligdagse gjøremål, og pga trettheten og utmattelsen min klarer jeg aldri være på skolen noen uker i strekk. Jeg har ofte to-tre dager fravær hver uke, fordi jeg ikke klarer mer. Det er et ork å stå opp av sengen, og jeg har blitt stemplet som en "slask" av lærere og elever, noe jeg absolutt ikke ønsker, fordi dette er noe jeg ikke klarer å gjøre noe med. Jeg har prøvd alt fra å legge om kostholdet, trent mer(ble bare verre), prøvd kosttilskudd, medisiner for å "bedre den indre tidsklokke" som legen sa, og lagt meg tidligere på kvelden. Det går aldri. Men det er sånn at noen ganger så kan jeg bli bedre. Det varer vanligvis en uke eller to, så blir det bare plutselig verre igjen. - Uforklarige, vandrende smerter i kroppen samt sykdomsfølelse: Jeg har utallige ganger dratt til fastlege og legevakt på grunn av akutte oppståtte smerter. Det kan være i magen, forskjellige steder i ryggen, leggen, hoftene eller skjelettet. Disse kan vare fra timer til dager eller uker. I 08 ble jeg innlagt på akutten pga magesmerter, men de fant aldri ut hva det var. Disse gikk gradvis over, men de trodde det var magekatarr. Fant ingenting på gastroskopi. Ble henvist til akutte ryggsmerter i korsryggen og nakken i 08, ingenting ble funnet på røngten. Disse varte i noen dager. Jeg kan også bare plutselig få kjempevondt ved skulderbladene som varer i noen sekunder. Noen dager etterpå korsryggen, noen ganger i buken eller til venstre ved eggstokkene. Jeg får for det meste vondt ved magesekken, som varer noen timer, men noen ganger noen dager. Jeg sliter også med veldig sår og tørr hals. Jeg ble testet for halsinfeksjon, men de fant ingenting. Kroppen min er tydeligvis i "perfekt form"…. - Hodepine Jeg plagdes lenge med migrenelignende hodepiner, men de har gått videre til smerter i tinningen som også arter seg bak øynene, og smerter i øverste del av nakken/bakhodet. Dette er nyartede smerter, og det er ekstremt vondt. - Konsentrasjon og evne til læring på skolen: Jeg har gått om 1klassen to gang, og begynner nå på mitt tredje år, til tross for rundt 2 i snitt på 2klassen. Jeg har ekstremt dårlig konsentrasjon, og klarer aldri å få i meg ny informasjon. Hvis jeg har vært til dels våken i en time og lært om historie, så klarer jeg ikke huske noe av det vi har lært når vi skal skrive en oppgave i slutten av timen. Jeg klarer sjeldent prøver pga dårlig hukkomellse når det gjelder prøvelesing, og jeg får aldri til å lære noe nytt, uansett hvor mye jeg prøver. Jeg har tatt ekstrakurs, jeg har fått en privatlærer for å lære meg på fritiden, og jeg har gjort alt i min makt for å lære noe nytt. - Syn og hørsel: Jeg har perfekt syn, men jeg har i det siste fått veldig vanskelig for å fokusere synet. Det virker litt "blurry" og det er vanskelig å fokusere på pcskjermer og bøker, tv og slike ting. Det er litt "tåkesyn"aktig. Jeg er også veldig overfølsom for lyder. Jeg klarer ikke høre folks slafse, jeg klarer ikke høre folk prate. Når folk prater i pausene i timen, får jeg et slaks "breakdown", og må bare gå på do og sette meg for å roe ned. Jeg tåler ingenting. - Andre ting: Jeg har urinveiskatarr minst to ganger i mnd. - Jeg er ofte kvalm, og sliter med "hjertebank" etter litt anstrengelse. Når jeg er kvalm og svimmel får jeg en slags "feberfølelse" som om jeg har influensa. Men jeg er jo helt frisk. - Døgnrytmer: Jeg har en dårlig døgnrytme. Noen ganger når jeg sover lenge, kan jeg sovne igjen klokken 9 på kvelden, men andre ganger 5 på natten når jeg har sovet i 4 timer. - Jeg sliter veldig med apetittfølelsen. Jeg kan gå ned mange kilo fordi jeg ikke har apetitt, andre ganger er jeg veldig sunn. - Jeg er konstant svimmel. Dette er en oversikt over hvordan sykdomsforløpet mitt har vært det siste året. Noen av symptomene som urinveisinfeksjon osv har bedret seg, men jeg er generellt trøtt, har vandrene og uforklarige smerter, hodepine, døgnrytmeproblemer, konsentrasjonsvansker og læringsproblemer/hukommelsesproblemer, samt at jeg har begynt å slite enda mer med synet mitt. Alle leger jeg har vært til har gitt meg forskjellige diagnoser uten testing som kronisk urinveisinfeksjon selv når jeg ikke var bakterier tilstedet, magekatarr(som aldri blir bedre), migrene, men de kan ikke forklare det generelle sykdomsforløpet som stadig blir verre, så bedre, så verre i perioder. Jeg har blitt stemplet som slask på skolen, og disse tingene som jeg har hemmer livskvaliteten min yttligere. Disse symptomene har ført til at jeg har stort fravær allerede, og kan ikke slutte.
Yoshimi Skrevet 28. august 2009 #2 Skrevet 28. august 2009 Nå er ikke jeg noe lege så kan ikke gi deg svar på hva dette er, men du har ikke tenkt at det kanskje kan være ME? ME - Kronisk Utmattelsessyndrom Håper ihvertfall du finner ut av det. Må være forferdelig å ha det slik og ikke vite hva det er. Lykke til ihverfall
Ethereal Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 (endret) Jeg tenker at det ikke hadde vært å dumt å bestille en time hos psykolog. Ikke fordi du nødvendigvis er hypokonder, men det må være veldig slitsomt å gå rundt og føle seg elendig hver dag i lang tid. Det er godt å ha noen å snakke med. En person som står på sidelinjen og ikke kaller deg en slask og ber deg skjerpe deg. Å føle seg psykisk dårlig forsterker ofte de fysiske plagene. Hvis du røyker hasj eller lignende, kan det være en meget god ide å slutte med det. Hasj har mange bivirkninger, og hvilke bivirkninger man opplever avhenger bl.a. av hvor ofte og hvor mye man røyker. Hasj har f.eks. en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og kortidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan til og med utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer. Røyking av hasj gir videre en økt risiko for kronisk bronkitt og akutte infeksjoner i nesen, bihuler, svelg og luftrør. Hasj påvirker også hormonbalansen i kroppen, som igjen kan påvirke spermieproduksjon og menstruasjonssyklus. Hodepine og søvnproblemer er typiske abstinenssymptomer etter langtids bruk av hasj. Andre abstinenssymptomer kan være svetting, muskelverk, dårlig mage og nedsatt allmenntilstand. Disse abstinensene vil stort gi seg i løpet av en 12 dagers tid (etter siste inntak). Kilde. Kan godt hende jeg blir steinet og bannlyst, men mange av symptomene du nevner er bivirkninger av hasjbruk. Ikke noe personlig mot deg at jeg sier det, og jeg mener absolutt ikke å stemple deg som hasjnarkoman eller lignende. Symptomene dine kan også være mye annet. Men da jeg ikke kjenner dine rus-vaner, vil jeg heller ikke utelukke hasj... Endret 28. august 2009 av Ethereal
Gjest stoffskiftepasient Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Jeg synes dette minner mye om lavt stoffskifte. Har du fått tatt stoffskifteprøver, B12 og jernstatus??
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Jeg tenker umiddelbart at du har ME! Jeg har selv ME (kronisk utmattelse) og kjenner meg igjen i alle symptomene dine. Selv om, så klart, det godt kan være noe annet :-) Men, jeg syns absolutt du skal få en utredning på om du kan ha ME. Lykke til videre uansett!
hjertesukka Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 Jeg er heller ingen lege, bare så det er sagt, men enig i at dette høres ut som det kan være ME. Har ei nær venninne med samme symptomer og veldig likt sykdomsmønster. Få det sjekket ut!
Mermaid Blues Skrevet 29. august 2009 #7 Skrevet 29. august 2009 Slutter meg til de som foreslår ME. Skal heller ikke overraske meg om det er snakk om en kombinasjon med evt stoffskifteproblemer, anemi/jernmangel (har det selv, og hvis jeg ikke er flink med å få i meg jern føler jeg meg som en vrengt polvott i huet og en 80åring i kroppen) og evt en depresjonslidelse. Er enig i at psykologbehandling kan være en svært god idé, nesten litt overrasket over at legen din ikke har foreslått det allerede. Det skal godt gjøres å være så syk så lenge uten at det gir visse sår på psyken. Vet ikke om legen din har testet deg for ME, om ikke - gå tilbake på mandag og krev å få en grundig utredning. Hvis legen din ikke hører på deg, bør du oppsøke en annen lege. Du har krav på utredning og eventuell nødvendig behandling, men det er viktig at du er helt ærlig om tilstanden din og ikke underdriver. Print feks ut det du har skrevet her og ta det med deg, slik at du husker alt. Og ikke gi deg. Det finnes behandlingsformer for ME som nå etableres også i Norge, og enkelte forsikringsselskap dekker disse behandlingene (hør om foreldrene dine har tegnet en barneforsikring på deg som dekker sykdom). Ønsker deg masse lykke til, dette kommer til å ordne seg
Norbertine Skrevet 29. august 2009 #8 Skrevet 29. august 2009 Tenkte ME med en gang jeg også. Kan du ikke skrive ut hele innlegget du har laget her og levere det til en lege (og om legen du har nå ikke hører på deg, prøv å få noen til å anbefale en som er bra), slik at han får hele sykdomsbildet (i stedet for at du går 10 ganger og klager på forskjellige ting, vondt i hodet, vondt i magen, sliten osv, som kanskje er grunnen til at de tenker at du er hypokonder). Ikke gi deg! Håper du får hjelpen du trenger.
Lumina Skrevet 29. august 2009 #9 Skrevet 29. august 2009 signerer de andre som skriver om ME her, det var det første jeg også tenkte da jeg leste gjennom innlegget ditt! du burde absolutt fått utredning for det...lykke til
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #10 Skrevet 29. august 2009 Jeg tenkte også ME eller narkolepsi med en gang. Få legen til å undersøke deg ordentlig,evt videresende deg til en annen lege som kan mer om akkurat disse tingene:) Masse lykke til og god bedring:)
Janec Skrevet 29. august 2009 #11 Skrevet 29. august 2009 Jeg tror du har ME - kronisk utmattelses syndrom. Jeg har ME og har slitt med sykdommen i snart 6 år. Er 20 år nå. Jeg har : - muskelsmerter (føles som om jeg har løpt 10 mil konstant) - STORT behov for søvn. (men hjelper ikke på trøtthetsfølelsen) - liten eller ingen konsentrasjonsevne - ømfintlig ovenfor både lys og lyd. - rygg/nakkesmerter ( må knekke opp ryggen daglig) - tåkesyn (føles som man lever i en drøm, eller sin egen boble) - humørsvingninger - dette er nok grunnet frustrasjonen for sykdommen og smertene. - et spesielt drag i ansiktet. (man ser utslitt ut) ved bl.a poser7 mørke ringer under øynene. jeg går til psykolog, egentlig pga tankene som surrer. jeg kan ikke være med på ting hodet har lyst til, må "høre" på kroppen.. det er vanskelig når man er ung, man vil være en del av jentegjengen, feste og ha det moro, og ikke minst utdannelse. jeg er lærling og det tar MYE energi å ha en slik sykdom.. kan anbefale psykolog for å få ut tankene rundt alt. man blir deprimert av en slik diagnose. er enda en uforståelig sykdom. noen tror det er psykisk, andre fysisk. jeg VET at det er en fysisk sykdom. har alltid vært aktiv. alltid trent og vært en positiv og glad jente. fram til jeg lå rett ut i senga hver dag etter skolen og ikke visste hva som skjedde med meg. jeg hadde ikke kontroll over min egen kropp, og det var da det psykiske spilte inn. Gå til legen og forklar situasjonen og plagene dine.. du må ha hatt dette minst 6mndr for å få diagnosen ME. får håper det ikke er det du har. for det er tungt å leve med ME i en hektisk hverdag! MASSE LYKKE TIL!!!
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #12 Skrevet 29. august 2009 Ser at de symptomene du oppgir kan minne om fibromyalgi. Les mer her: http://www.helsedoktoren.no/pc-89-31-Fibromyalgi.aspx Jeg føler så inderlig med deg, for det høres ikke ut som om du har det godt. Og jeg kan ikke engang forestille meg hvordan det må være ikke å bli trodd av leger og andre. Håper det ordner seg for deg! Stå på ditt, ikke gi deg. Du skal IKKE måtte gå rundt og ha det sånn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå