Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #1 Skrevet 28. august 2009 nå har jeg hatt uregelmessig mens i litt over ett år ( det vil si siden første gang jeg fikk mensen ) når blir den regelmessig? det er utrolig irriteranes.. har skrivd opp datooer vær gang jeg har hatt mensen for å se ett system men det fins ikke noe system i det hele tatt bortsett fra at jeg har hatt mensen flest ganger i første uka i måneden. Veninna mi har hatt mensen i litt over ett halvt år eller noe og har allerede regelmessig. hvorfor har ikke jeg det da? hilsen jente på 15 som er dritt lei av uregelmessig menstruasjon.
Avalon Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Først, det er normalt å ha uregelmessig mens. Noen får regelmessig fort, andre må gjerne vente i 1-2år før den blir regelmessig. Andre igjen får aldri regelmessig mens. Du kan vente å se om den blir regelsmessig, men forstår at det er veldig irriterende å aldri vire når mensen kommer. Da kan du gå til helsesøster på Helsestasjon for Ungdom eller fastlege, å få resept på p-piller. Da vil du vite når du får mensen. Mensen vil da komme på sukkerpillene på brettet. Du er ikke for ung til å bruke p-piller, og man trenger ingen "gyldig" grunn til å kunne få p-piller. Skulle lege eller helsesøster spørre, er det bare å si, fordi du ønsker å vite når du får mensen, da din mens er uregelmessig. Staten dekker 100kr av p-piller opp til du er 20år, så vidt jeg husker. Så du vil få p-pillene ganske billig.
Noli Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Jeg vil ikke si at når kroppen din ikke har kontroll på egne hormoner, er ikke løsningen å stappe den full av kunstige hormoner med mindre det er et ledd i medisinsk behandling. Det er ikke farlig å ha uregelmessig mens, og det er helt normalt når man er i puberteten. Dernest vil jeg påpeke at det ikke er normalt å aldri få regelmessig menstruasjon, når man er ferdig med puberteten er det et tegn på at noe er galt i kroppen.
Gjest Coarvi Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Dernest vil jeg påpeke at det ikke er normalt å aldri få regelmessig menstruasjon, når man er ferdig med puberteten er det et tegn på at noe er galt i kroppen. Åh? Etter 10 år er min fortsatt uregelmessig (vel, som regel går det 14-20 dager mellom hver gang, noe som er helt forjævlig, men etter noen perioder går det plutselig laaang tid, før det er tilbake til mensen flere ganger i måneden). Legen sa ingenting på det og fikk bare p-piller. Funket fint det, men har nå sluttet da det fucka opp resten av kroppen. Bør jeg være bekymra??? Og TS - ikke stress ennå, gi det noen år til, så lenge den ikke kommer like ofte som hos meg... IKKE begynn på p-piller bare for å gjøre den regelmessig, p-piller klusser til MYE som man dessverre ikke får med seg fordi man tror puberteten har skylda i alt... Så oppdager man først når man som voksen slutter på p-pillene hvor mye vondt de kan gjøre for kroppen...
Noli Skrevet 29. august 2009 #6 Skrevet 29. august 2009 (endret) Åh? Etter 10 år er min fortsatt uregelmessig (vel, som regel går det 14-20 dager mellom hver gang, noe som er helt forjævlig, men etter noen perioder går det plutselig laaang tid, før det er tilbake til mensen flere ganger i måneden). Legen sa ingenting på det og fikk bare p-piller. Funket fint det, men har nå sluttet da det fucka opp resten av kroppen. Bør jeg være bekymra??? Du bør i hvert fall få en skikkelig utredning, for det er ikke normalt. 14-20 dager mellom hver mens vil sannsynligvis gjøre det veldig vanskelig for deg å bli gravid, siden luthealfasen (tiden mellom el og mens) normalt skal være 14 dager og det er usannsynlig at du har eggløsning på samme dag som du får mensen. Endret 29. august 2009 av Noli
Gjest Coarvi Skrevet 29. august 2009 #7 Skrevet 29. august 2009 Du bør i hvert fall få en skikkelig utredning, for det er ikke normalt. 14-20 dager mellom hver mens vil sannsynligvis gjøre det veldig vanskelig for deg å bli gravid, siden luthealfasen (tiden mellom el og mens) normalt skal være 14 dager og det er usannsynlig at du har eggløsning på samme dag som du får mensen. Jøss, nå ble jeg litt redd her... Har jo tatt dette opp med leger før, men får bare til svar at "noen blir aldri regelmessige, ikke noe farlig med det" og så endte det opp på p-piller til sist.
Gjest Vettel Skrevet 29. august 2009 #8 Skrevet 29. august 2009 Her var det litt tull ute og går. Jeg er 33 år og de periodene jeg ikke har brukt p-piller så har jeg aldri hatt regelmessig mens! En tid gikk det opp til 54 dager mellom hver mens, nå som regel 29-34 dager. Dette regnes forøvrig som en relativt stabil menstruasjon. For de som ønsker å bli gravid så kan det jo være litt slitsomt med 40-50 dager eller mer mellom hver mens. Da har man jo plutselig kanskje bare 6-7 eggløsninger i året (de med 100 dager mellom bare 3) og det tar laaang tid å bli gravid. Men det er ikke farlig!!
Noli Skrevet 29. august 2009 #9 Skrevet 29. august 2009 Men det er ikke farlig!! Nei, det er ikke farlig, men å si at det er helt normalt og ikke påvirker noenting er bare dumt, for det er ikke sant. Hvis man sluttet å si til kvinner at det var normalt med veldig uregelmessig menstruasjon, ville kanskje disse kvinnene begynt å prøve tidligere. Dessverre, og uten at det er ens egen feil, er det mange som venter for lenge. Uregelmessig menstruasjon, for korte eller for lange menstruasjonssykluser kan være et tegn på mye, og som regel har det ingenting å si før man skal lage barn. Men det betyr likevel ikke at vi behøver å late som om noe unormalt er normalt, og kvinner med uregelmessigheter bør få ordentlig utredning selv før de skal lage barn så de vet hva de har å forholde seg til. Det aller aller meste kan løses med medisiner når man er kommet dit at man vil lage barn, og det kan være helt korrekt å behandle symptomene med p-piller i mellomtiden, men man må slutte å si at det er normalt.
Gjest Vettel Skrevet 29. august 2009 #10 Skrevet 29. august 2009 Jeg skrev ikke at det er normalt med meget korte/lange sykluser. Men jeg ville understreke at det ikke er farlig! Dette er en tråd om en ung jente som nettopp har begynt å få menstruasjon. DA er det faktisk normalt å ha ustabile sykluser! Det er faktisk de færreste jenter som har helt stabile sykluser fra starten av. Som du ser av innlegg #7, så skremmer du bare andre som til og med har vært hos legen med dette. Og å skremme noen er vel ikke poenget? Til TS: Gå til helsesøster eller lege og be om p-piller, du må undersøkes først, men p-pillene stabiliserer menstruasjonen og du kan ta de for å utsette mens/hoppe over hvis du skal bort og helst ikke vil ha menstruasjonen.
Gjesten Skrevet 29. august 2009 #11 Skrevet 29. august 2009 Jeg fikk mensen da jeg var 12, og den ble ikke regelmessig før jeg begynte på p-piller da jeg var 16. Ta det med ro, det er nok ikke farlig, bare plagsomt.
Gjest Blubberella Skrevet 29. august 2009 #12 Skrevet 29. august 2009 I følge nyere forskning er det faktisk ikke så mange kvinner som har en "perfekt", helt regelmessig menssyklus. Antall dager mellom hver syklus varierer stort fra kvinne til kvinne, og noen blir utredet for store uregelmessigheter uten at legen finner noe galt i kroppen. En venninne av meg har svært uregelmessig mens, men legen finner ikke noe galt i kroppen hennes. Det eneste er at hun har eggløsning bare ca annenhver måned pga av dette. Likevel har hun klart å få to barn uten noen form for medisinsk hjelp. De kom ganske så tett og planlagt også. Det er helt normalt å ha uregelmessig mens når man nettopp har begynt å menstruere, og det kan vare lenge. Dette er mye pga at man ikke får eggløsning hver måned fordi kroppen ikke kommer helt igang med eggløsning før det har gått en stund. Så til TS: hvis uregelmessighetene fortsetter over lengre tid, kan du jo uansett kontakte lege. Ikke fordi det er farlig, men fordi du kan få hjelp til å få en mer regelmessig mens, enten ved hjelp av hormontabletter eller ved å begynne på p-piller. Det er også mange kvinner som etter å ha fått utelukket at noe er galt, lever helt fint med sin uregelmessige mens. Se det litt an, og ta evt kontakt med lege etterhvert. Om ikke annet, så i allefall for å utelukke hormonproblemer.
Gjest Coarvi Skrevet 29. august 2009 #13 Skrevet 29. august 2009 Jeg må nå bare få si at jeg setter pris på at Noli faktisk gjorde meg oppmerksom på det. Leger i dag har så altfor lite tid til å sette seg inn i problemstillingene, og at legen sa til meg at min rare syklus ikke var noe å bekymre seg hjelper jo ikke meg mye den dagen jeg faktisk ønsker å få barn! Leste litt mer om dette nå etter at Noli sa at det kunne bli vanskelig å bli gravid med kort syklus, og ser at det stemmer, da et bekfruktet egg ikke vil rekke å feste seg før mensen kommer. Sånt syns jeg søren meg legen kunne sagt til meg med en gang! Jeg skal se syklusen min litt an fremover (siden det er så kort tid siden p-pille-slutt), og dra til legen og kreve ordentlig hjelp hvis det fortsatt er på bærtur. Orker ikke vente til den dagen jeg faktisk ønsker barn med å "fikse" dette, da kan det jo ta en evighet. Til TS: Gå til helsesøster eller lege og be om p-piller, du må undersøkes først, men p-pillene stabiliserer menstruasjonen og du kan ta de for å utsette mens/hoppe over hvis du skal bort og helst ikke vil ha menstruasjonen. Dette er, unnskyld meg, et rævva råd. Folk i dag er altfor vant til å proppe i seg hormoner hver gang de trenger mer kontroll over syklusen sin, uten å tenke over konsekvensene. Det var det jeg gjorde, og jeg angrer. Nå har jeg vandret rundt med dårlig humør, ekstra vekt og lav sexlyst i 3 år takket være dette. Er man voksen så er det greit nok å begynne på p-piller, fordi man da som regel MERKER bivirkningene. En som fortsatt er i puberteten vil ikke merke de, men bare tro at det er en naturlig del av helsa si (man tror man faktisk er ei sippete, tjukk kjerring uten sexlyst), før hun 10 år etter slutter og blir en ny person. Det er bare å se her på KG hvor utrolig mange som forteller hvilket nytt liv de fikk etter p-pilleslutt. Det er ikke det, p-piller fungerer flott for mange, men jeg blir så utrolig provosert når man bare anbefaler de til unge jenter fordi mensen etter et lite år fortsatt er uregelmessig. P-piller er først og fremst prevensjon, og trenger man ikke det bør man holde seg unna så lenge man kan, slik at kroppen kan utvikle seg i fred og ro uten kunstige hormoner på toppen av det hele.
Noli Skrevet 29. august 2009 #14 Skrevet 29. august 2009 Jeg må nå bare få si at jeg setter pris på at Noli faktisk gjorde meg oppmerksom på det. Leger i dag har så altfor lite tid til å sette seg inn i problemstillingene, og at legen sa til meg at min rare syklus ikke var noe å bekymre seg hjelper jo ikke meg mye den dagen jeg faktisk ønsker å få barn! Leste litt mer om dette nå etter at Noli sa at det kunne bli vanskelig å bli gravid med kort syklus, og ser at det stemmer, da et bekfruktet egg ikke vil rekke å feste seg før mensen kommer. Sånt syns jeg søren meg legen kunne sagt til meg med en gang! Jeg skal se syklusen min litt an fremover (siden det er så kort tid siden p-pille-slutt), og dra til legen og kreve ordentlig hjelp hvis det fortsatt er på bærtur. Orker ikke vente til den dagen jeg faktisk ønsker barn med å "fikse" dette, da kan det jo ta en evighet. Det kan godt være du må leve med dette frem til du begynner å prøve, men om du får en ordentlig utredning nå, vil du i det minste være klar over hva som kan by på problemer og slippe å prøve i et år før du går til utredning. Jeg har også veldig ustabile sykluser, og alle leger jeg har vært hos har sagt at det er helt normalt og bare ta p-piller så slipper du det. I dag har jeg prøvd å bli gravid i to år, og hadde jeg fått en ordentlig utredning tidligere, hadde jeg sluppet mye frustrasjon og sorg. P-piller er veldig bra som prevensjon, men det er en skremmende tendens at man bruker dem til å fjerne symptomer på at ting ikke er som det skal være i kvinnekroppen! Det er helt korrekt at det er normalt med uregelmessig syklus når man fremdeles er i puberteten, men når man er kommet opp i 20-årene og henvender seg til leger med slike symptomer bør man bli tatt på alvor!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå