Max Motstand Skrevet 31. august 2009 #21 Skrevet 31. august 2009 Jeg vil anbefale å lese hele rapporten slik at du bedre ser de store sammenhengene. Den store sammenhengen er ganske enkelt Arbeiderpartiet. De borgerlige har ganske enkelt ikke vært mektige nok til å gjennomføre dette alene.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #22 Skrevet 31. august 2009 Den store sammenhengen er ganske enkelt Arbeiderpartiet. De borgerlige har ganske enkelt ikke vært mektige nok til å gjennomføre dette alene. Hva snakker du om nå?
Max Motstand Skrevet 31. august 2009 #23 Skrevet 31. august 2009 Hva snakker du om nå? Vel, når du har kortidshukommelse verre enn den til pensjonerte fylliker etter femti år med rotbløyte, ser jeg ikke lenger hensikten med å besvare spørsmålene dine.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #24 Skrevet 31. august 2009 Vel, når du har kortidshukommelse verre enn den til pensjonerte fylliker etter femti år med rotbløyte, ser jeg ikke lenger hensikten med å besvare spørsmålene dine. Du kan ikke bevare spørsmålet, nei.
talin Skrevet 31. august 2009 #25 Skrevet 31. august 2009 Her , fra side 12, er det en oversikt over liberaliseringsutviklingen i ulike sektorer der du blant annet vil se at Ap ikke står for en storstilt privatisering og liberalisering. Har du i det hele tatt hørt om kilde kritikk?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #26 Skrevet 31. august 2009 Har du i det hele tatt hørt om kilde kritikk? Nei, bare kildekritikk Hva er poenget ditt?
talin Skrevet 31. august 2009 #27 Skrevet 31. august 2009 Nei, bare kildekritikk Hva er poenget ditt? Hvis du hadde hørt om kildekritikk så hadde du vært i stand til å skjønne poenget.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #28 Skrevet 31. august 2009 Hvis du hadde hørt om kildekritikk så hadde du vært i stand til å skjønne poenget. Det er fint om du kan avkode meldingene dine..
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #29 Skrevet 31. august 2009 En ting jeg liker med Ap er at de er erkekonservative. De står for å konservere det samfunnet vi har, og ønsker ikke å ødelegge noe. Høyre og FRP går inn for å selge offentlig eindom til private oppkjøpshaier. Jeg synes det beste med Norge er at det offentlige er bra, og at vi har allemannsrett og kan gå fritt i utmarka. Jeg tror vel at Høyre og Frp også støtter allemannsretten, men at de mener at det offentlige ikke er i stand til å drive bedrifter ok. Dette er litt tull. De offentlige kan jo bare ansette bra sjefer. Men dessverre så er de ikke helt i stand til det pr. dags dato, men du ser jo også utrolig mye rare sjefer i det private der den beste selgeren gjerne har avansert til sjef (bedriften mister en god selger og får en dårlig sjef).
Gjest Jan Skrevet 31. august 2009 #30 Skrevet 31. august 2009 Spør deg selv. Hvilken regjeringen solgte ut Telenor og Statoil? Svar: Stoltenberg I Det er vel en vesentlig forskjell på å selge aksjeandeler i disse selskapene til det å sette ut eldreomsorgen på anbud. F.eks.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #31 Skrevet 31. august 2009 Arbeiderpartiet er et sosialdemokratisk parti, ikke et sosialistisk.
Gjest ts Skrevet 2. september 2009 #32 Skrevet 2. september 2009 Min farmor brakk lårhalsen og ligger på sykehuset. Hun har ventet på operasjon i 3 døgn og får stadig sterke smertestillende, morfin og noe oksygen i nesa. Kan ikke røre seg en mm. Jeg synes det er helt umenneskelig å ligge sånn og vente!!! Det jeg tenker er at enten må det finnes et privat alternativ slik at hun kan få hjelp asap. Eller, det jeg helst vil, at vi skal styrke det offentlige tilbudet slik at sånne ting ikke skjer. Hvilket parti bør jeg stemme? AP?
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #33 Skrevet 2. september 2009 Det er vel en vesentlig forskjell på å selge aksjeandeler i disse selskapene til det å sette ut eldreomsorgen på anbud. F.eks. Ja det er en forskjell. Ikke skjønner jeg at en sykepleier som er ansatt av kommunen skal være et bedre menneske enn ei som er ansatt i en privat bedrift. Dersom du drar resonnementet ditt litt lenger; hvorfor skal ikke alle legene være offentlig ansatt?, hvorfor er ikke alle apotek offentlige? Det vi i allefall vet er at om en er i monopol så er det kundene som taper.
I Grosny Skrevet 2. september 2009 #34 Skrevet 2. september 2009 Ja det er en forskjell. Ikke skjønner jeg at en sykepleier som er ansatt av kommunen skal være et bedre menneske enn ei som er ansatt i en privat bedrift. Dersom du drar resonnementet ditt litt lenger; hvorfor skal ikke alle legene være offentlig ansatt?, hvorfor er ikke alle apotek offentlige? Det vi i allefall vet er at om en er i monopol så er det kundene som taper. Norske leger er dårlige fordi de tjener mest på å dytte pasienten fort gjennom kontoret og gi han resept og sykemelding slik an han tror han har fått behandling. Dette skyldes stykkpriskapitalistiske mekanismer. Sykepleiere blir dårlige eller gode , litt avhengig av arbeidspress, miljø, medarbeidere og ledelse. Monopol er irrelevant. Det er tid og tilstedeværelse som er de store kvalitetsfaktorene. Tid koster. Men det kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt å bruke nok tid med en gang, slik at pasienten for riktig behandling straks. Jeg har hatt kneproblemer i ti år, helt til en Tyrkisk massør så og løste problemet. Noe ikke legevakta i Oslo hadde sjans til å klare. Jeg håper Norsk helsevesen kan komme seg opp mot Tyrkisk massørnivå.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #35 Skrevet 2. september 2009 Monopol er irrelevant. Hvorfor? Alle land som scorer bedre enn oss på en god helsesektor har både offentlig og privat helsetjeneste, som Frankrike. Kan du fortelel meg et eneste land hvor helsetjenesten har monopol hvor innbyggerne får en god helsetjeneste?
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2009 #36 Skrevet 2. september 2009 Hvorfor? Alle land som scorer bedre enn oss på en god helsesektor har både offentlig og privat helsetjeneste, som Frankrike. Kan du fortelel meg et eneste land hvor helsetjenesten har monopol hvor innbyggerne får en god helsetjeneste? Det offentlige har ikke monopol på helsetjenester i Norge.
Gjest Maria Skrevet 17. mai 2010 #37 Skrevet 17. mai 2010 Dette kan man like gjerne si om Arbeiderpartiets politikk, med unntak av en likestilling mellom private og offentlige tilbud, tror jeg. Det er litt spesielt av en Høyre/Frp-mann å gi Stoltenberg og Arbeiderpartiet "æren" for delprivatiseringen av Statoil og Statoil. "Høyre utviklet en alternativ strategi for å dempe statsbudsjettets utgiftsvekst uten å redusere velferden, nemlig effektivisering av offentlig sektor gjennom salg av statsaksjer, konkurranseutsetting, kommunesammenslåinger og omorganisering. Den første Stoltenberg-regjeringen 2000-01 fulgte opp dette med en omfattende sykehusreform og omorganisering av Forsvaret, og innførte handlingsregelen for bruk av oljepenger i statsbudsjettet i 2001. " http://no.wikipedia.org/wiki/Statsbudsjettet Arbeiderpartiet satt alene i mindretallsregjering og "som et resultat av budsjettavtale mellom Regjeringen, Høyre og FRP ble det bestemt at Telenor skulle delprivatiseres. " (kilde: Høyre) Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og særlig Rødt er mot nedsalg av statlige bedrifter og aksjeposter. Høyre, Krf, Venstre og særlig Frp er for kraftig nedsalg. (Frp står for den mest aggressive politikken og er motstandere av offentlig eierskap, de andre borgerlige partiene er mer moderate i så måte.) Det siste der stemmer ikke helt. Det er Høyre som er mest offensive på statlig nedsalg, FrP har tidligere sabotert Høyres planer om nedsalg. De ønsker å selge ned en del de og, men Høyre, som er mitt eget parti, går lengst.
cascadas Skrevet 20. mai 2010 #38 Skrevet 20. mai 2010 Noe av det som er mest viktig er skolepolitikk. 1/5 går ut av VGS i dag uten å kunne lese og skrive skikkelig. 1/3 Dropper ut av yrkesfaglige linjer Norge ligger langt under de fleste land når det gjelder matematikk, kjemi og fysikk Da er det vel viktig at vi gjør noe her ? Vi kan snakke om skattepenger, oljefond og skryte på oss at vi er verdens rikeste land. Men, alikevel har vi ikke en bra skole. Dette er absurd! Vi må gå inn i norsk skole for å gjør forandringer. Jeg er for nynorsk det er Høyre også, men vi vil gjøre SIDEMÅL valgfritt. I dag er det flest elever som har nynorsk som sidemål, ikke misforstå meg med at vi vil ha det bort. For vi vil nemlig gjøre det slik at folk kan velge selv om de vil ha sidemål eller ikke. Dette vil gjøre at vi kan fokusere mer på hovedmål og styrke kompentansene til dagens elever og morgendagens helter. På yrkesfaglige linjer vil vi gjøre undervisningen mindre teoretisk. Nå er det ikke sånn i dag at alle kan lese og lese for å bli flinkere. Hvorfor trenger en mekaniker å vite om hvordan man analyserer dikt fra romantikken ? Vi går tross alt på skole i ca 12-13 år i dag. Så hvorfor ikke bruke andre metoder på å lære elever bedre i VGS? Hold mye av norskteorien på ungdomsskolen så kan man benytte seg av fag som er mer relatert til studierettningen man velger på VGS. På noen skole om i Norge har de delt inn matematikken inn i ferdighetsgrader. Slik at de gode kan bli bedre og de dårlige kan bli bedre. Man lærer nemlig best når man får undervisning rettet til sitt nivå. Dette er også en ting Høyre står for. Når det gjelder generelt i den norske skolen i dag så er det mye trynefaktor ute og går. Det kan man ikke nekte eller forhindre, man liker noen eller så liker man de ikke. Derfor er det et bra forslag med å gjøre prøvene anonyme slik at læreren dømmer bare på innhold. Da slipper vi sure miner og folk som føler seg urettferdig behandlet grunnet trynefaktor. Hva gjør deg til en bedre person? Jo nemlig tilbakemeldinger. Sånn vil vi ha det i skolen også, vi vil kunne gi lærerene tilbakemelding på vår oppfattelse av han. Det er viktig at man selv kan få mulighet til å vurdere sin egen undervisning og gi en feedback på hvordan man ønsker at læreren skal gjøre. Dette vil gjøre at man kan sette krav til lærerene og at de selv kan forstå hvordan elevene oppfatter dem. Dette er noen av tingene Høyre står for. Jeg brenne selv for akkurat disse tingene og synes at en god skolepolitikk har mye og si når man skal bestemme seg for hvilket parti man skal velge
Eliisa Skrevet 20. mai 2010 #39 Skrevet 20. mai 2010 Noe av det som er mest viktig er skolepolitikk. Rart å dra opp igjen en så gammel tråd.. Men men Artikkel fra aftenposten:"En skole som utfordrer elevene"
cascadas Skrevet 20. mai 2010 #40 Skrevet 20. mai 2010 Rart å dra opp igjen en så gammel tråd.. Men men Artikkel fra aftenposten:"En skole som utfordrer elevene" Jeg er klar over det Men, hadde et lite politiskanfall i går så måtte bare skrive ned det jeg tenkte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå