Gå til innhold

Borgerlig vs sosialistisk


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker på hva jeg skal stemme ved valget. Hovedproblemet er vel at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg er borgerlig eller sosialist!

Jeg tenker at jeg vil at man skal få mer frihet til å velge selv, at staten ikke skal styre og bestemme alt. Men så tenker jeg at det er dumt hvis det skal bli et stort klasseskille i Norge, og at det kan bli sånn at de som er rike kan sende barna sine på de beste skolene (privatskoler) mens de som ikke har råd til dette må gå på "crappy" kommunale skoler? Jeg vet for lite om dette jeg... Kan noen hjelpe meg? Borgerlig eller sosialistisk? Jeg står mellom AP og Høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger ikke bare tenke borgerlig vs. sosialistisk. Man har sosialdemokratisk, sentrunspartier, varierende grader av borgerlig og sosialistisk samt grønn politikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg liker med Ap er at de er erkekonservative. De står for å konservere det samfunnet vi har, og ønsker ikke å ødelegge noe. Høyre og FRP går inn for å selge offentlig eindom til private oppkjøpshaier. Jeg synes det beste med Norge er at det offentlige er bra, og at vi har allemannsrett og kan gå fritt i utmarka. Jeg tror vel at Høyre og Frp også støtter allemannsretten, men at de mener at det offentlige ikke er i stand til å drive bedrifter ok. Dette er litt tull. De offentlige kan jo bare ansette bra sjefer. Men dessverre så er de ikke helt i stand til det pr. dags dato, men du ser jo også utrolig mye rare sjefer i det private der den beste selgeren gjerne har avansert til sjef (bedriften mister en god selger og får en dårlig sjef).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 44
Jeg er så usikker på hva jeg skal stemme ved valget. Hovedproblemet er vel at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg er borgerlig eller sosialist!

Jeg tenker at jeg vil at man skal få mer frihet til å velge selv, at staten ikke skal styre og bestemme alt. Men så tenker jeg at det er dumt hvis det skal bli et stort klasseskille i Norge, og at det kan bli sånn at de som er rike kan sende barna sine på de beste skolene (privatskoler) mens de som ikke har råd til dette må gå på "crappy" kommunale skoler? Jeg vet for lite om dette jeg... Kan noen hjelpe meg? Borgerlig eller sosialistisk? Jeg står mellom AP og Høyre.

Det er nok ikke slikt at vi får et amerikansk samfunn om du stememr Høyre.

Høyre er for et godt helsevesen som uavhengig av om du velger privat eller offentlig tilbud skal kostnaden fortsatt dekkes gjennom skatter.

Privatskoler er ikke annet enn det Jens Stoltenberg har gått på. Dersom det er så galt så ville vel ikke hans far ha valgt det? Jeg har også gått på privatskole med avtale med fylkeskommunen. Det beste av to verdener.

Den offentlige skolen skal være et godt tilbud til alle og alle skal ha lik mulighet her samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann å 44
En ting jeg liker med Ap er at de er erkekonservative. De står for å konservere det samfunnet vi har, og ønsker ikke å ødelegge noe. Høyre og FRP går inn for å selge offentlig eindom til private oppkjøpshaier.

Spør deg selv. Hvilken regjeringen solgte ut Telenor og Statoil?

Svar:

Stoltenberg I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Erik Blodøks
Spør deg selv. Hvilken regjeringen solgte ut Telenor og Statoil?

Svar:

Stoltenberg I

Det viser bare at blåbukken Jens trenger Kristin og Liv Signe til å holde seg i øra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør deg selv. Hvilken regjeringen solgte ut Telenor og Statoil?

Svar:

Stoltenberg I

Jeg har for dårlig oversikt, er det bare Sv som er konservative nok for meg? Eller må jeg stemme rødt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke slikt at vi får et amerikansk samfunn om du stememr Høyre.

Høyre er for et godt helsevesen som uavhengig av om du velger privat eller offentlig tilbud skal kostnaden fortsatt dekkes gjennom skatter.

Privatskoler er ikke annet enn det Jens Stoltenberg har gått på. Dersom det er så galt så ville vel ikke hans far ha valgt det? Jeg har også gått på privatskole med avtale med fylkeskommunen. Det beste av to verdener.

Den offentlige skolen skal være et godt tilbud til alle og alle skal ha lik mulighet her samfunnet.

Dette kan man like gjerne si om Arbeiderpartiets politikk, med unntak av en likestilling mellom private og offentlige tilbud, tror jeg.

Spør deg selv. Hvilken regjeringen solgte ut Telenor og Statoil?

Svar:

Stoltenberg I

Det er litt spesielt av en Høyre/Frp-mann å gi Stoltenberg og Arbeiderpartiet "æren" for delprivatiseringen av Statoil og Statoil.

"Høyre utviklet en alternativ strategi for å dempe statsbudsjettets utgiftsvekst uten å redusere velferden, nemlig effektivisering av offentlig sektor gjennom salg av statsaksjer, konkurranseutsetting, kommunesammenslåinger og omorganisering. Den første Stoltenberg-regjeringen 2000-01 fulgte opp dette med en omfattende sykehusreform og omorganisering av Forsvaret, og innførte handlingsregelen for bruk av oljepenger i statsbudsjettet i 2001. "

http://no.wikipedia.org/wiki/Statsbudsjettet

Arbeiderpartiet satt alene i mindretallsregjering og "som et resultat av budsjettavtale mellom Regjeringen, Høyre og FRP ble det bestemt at Telenor skulle delprivatiseres. " (kilde: Høyre)

Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og særlig Rødt er mot nedsalg av statlige bedrifter og aksjeposter. Høyre, Krf, Venstre og særlig Frp er for kraftig nedsalg. (Frp står for den mest aggressive politikken og er motstandere av offentlig eierskap, de andre borgerlige partiene er mer moderate i så måte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan man like gjerne si om Arbeiderpartiets politikk, med unntak av en likestilling mellom private og offentlige tilbud, tror jeg.

Bare en liten presisering, det er likestilling av offentlige og private helsetilbud jeg mener her, såvidt jeg vet er private og offentlige barnehager økonomisk likestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Blodøks
Jeg har for dårlig oversikt, er det bare Sv som er konservative nok for meg? Eller må jeg stemme rødt??

Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre og resten av den styrende høyrefløyen i Arbeiderpartiet, også kalt direktørklubben fordi den består av så mange direktører fra offentlig og privat sektor, er nok ikke konservative nok for deg. Regjeringen Stoltenberg 1 var faktisk den mest liberalistiske regjeringen Norge har hatt i moderne tid, målt i politiske endringsresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre og resten av den styrende høyrefløyen i Arbeiderpartiet, også kalt direktørklubben fordi den består av så mange direktører fra offentlig og privat sektor, er nok ikke konservative nok for deg. Regjeringen Stoltenberg 1 var faktisk den mest liberalistiske regjeringen Norge har hatt i moderne tid, målt i politiske endringsresultater.

Hva tenker du på her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan man like gjerne si om Arbeiderpartiets politikk, med unntak av en likestilling mellom private og offentlige tilbud, tror jeg.

Synes nå dette er ganske stor forskjell jeg.

Ellers er vel formuesskatten i følge AP en kjempeforskjell. Vi snakker om 12 milliarder i forhold til et statsbudsjett på over 1000 milliarder.

Konsekvensene kan man se:

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-sma-b...en-2832126.html

http://e24.no/makro-og-politikk/article3242513.ece

http://www.aftenposten.no/meninger/komment...icle3230255.ece

Det er ikke hensynet til de rikeste som teller, men for de mindre bedriftene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker du på her?

I sin særdeleshet forsøket på å selge arvesølvet vårt. Regjeringen Stoltenberg 1 hadde den til fulle hensikt å helprivatisere Statoil. Helprivatiseringen av Telenor var også verket til Regjeringen Stoltenberg 1. Pluss at de kom med en rekke angrep på både faglige og sosiale rettigheter.

Regjeringen Stoltenberg 1, og direktørfløyen, hadde på denne tiden mer eller mindre avviklet det tradisjonelle samarbeidet mellom Arbeiderpartiet og fagbevegelsen. Noe som i sin tur medførte en radikalisering av LO, hvor Gerd Liv Valla, også kalt rødevalla, ble ny LO-leder med en sterkt front mot Jens Stoltenberg og direktørfløyens liberalisme generelt og fagforeningsfiendelighet spesielt.

Alt dette medførte at Arbeiderpartiet i 2001 gjorde sitt desidert dårligste valg i moderne tid, og ble tvunget til å gå av til fordel for Bondevik 1. I etterspillet som fulgte innså direktørfløyen at de hadde trukket det altfor langt til høyre i forhold til det de kunne forsvare overfor sine velgere. De verste liberalismenykkene ble forkastet, og med rødevalla ryddet av veien var det nå igjen åpnet for en normalisering av det fagligpolitiske samarbeidet med LO.

Men med dette i mente er det ingen som bør være i tvil om hvor Jens Stoltenberg, Jonas Gahr Støre og direktørfløyen kommer fra, og hvor de har tenkt seg hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å ta deg seriøst, Max Motstand, når du kommer med direkte feilinformasjon, og av en eller annen grunn er ute etter å sverte Ap.

Den type debatt har jeg ingenting til overs for, enten det gjelder Høyre, Frp eller andre partier.

Her , fra side 12, er det en oversikt over liberaliseringsutviklingen i ulike sektorer der du blant annet vil se at Ap ikke står for en storstilt privatisering og liberalisering.

Modernisering av samfunnet har vært nødvendig på flere områder, men det er ingenting som tyder på at Ap har hevet seg på høyrebølgen.

Ap er fremdeles et parti som står på arbeidstakernes side og for en sterk velferdsstat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble ikke så mye klokere av dette jeg...

Greit nok at jeg har flere alternativer, men vet fortsatt ikke hva jeg synes:(

Stem blankt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt vanskelig å ta deg seriøst, Max Motstand, når du kommer med direkte feilinformasjon, og av en eller annen grunn er ute etter å sverte Ap.

Det er nå fortsatt et faktum at Regjeringen Stoltenberg 1 gjennomførte noen av de mest høyreradikale/liberalistiske reformene i moderne norsk historie. Privatisering av Statoil og så videre er ikke akkurat noe småtterier.

Dessuten er det liten tvil om, at den liberaliseringspolitikken som omtales i velferdsstatrapporten din, aldri kunne vært gjennomført uten Arbeiderpartiets velsignelse. Ikke minst bekrefter rapporten at nedgangen for velferdsstaten startet på åtti-tallet, da Gro Harlem Brundtland og høyresiden i Arbeiderpartiet vant en avgjørende seier over venstresiden representert ved Reiulf Steen.

Siden har det bare ballet på seg med liberalisme, privatiseringer, en stadig svakere velferdsstat og voksende klasseforskjeller. Å benekte Arbeiderpartiets rolle oppe i alt dette vil jeg si er den virkelige useriøse feilinformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst bekrefter rapporten at nedgangen for velferdsstaten startet på åtti-tallet, da Gro Harlem Brundtland og høyresiden i Arbeiderpartiet vant en avgjørende seier over venstresiden representert ved Reiulf Steen.

Kåre Willoch:

"De to regjeringene under Willoch gjennomførte store og viktige reformer i sin regjeringstid. Reformene utfordret for alvor innhold og praksis i det etablerte offentlige forvaltningssystemet. Med Arbeiderpartiet som dominerende politisk aktør, hadde dette i årene etter krigen hovedsakelig blitt formet ut i fra den politiske venstresidens tro på sterk statlig styring av økonomi og samfunnsliv. Den bakenforliggende visjonen for Willochs regjeringer ble følgelig å begrense den offentlige inngripen. På den måten skulle det skapes et mer åpent samfunn med mindre offentlig detaljstyring og regulering. For eksempel ble lukkeloven erstattet av åpningstidsloven, noe som tillot næringsdrivende å holde butikker åpne etter klokken 17. Willoch-regjeringen brøt NRKs kringkastingsmonopol da den tillot etablering av nærradioer. Det offentlige monopolet på levering av helsetjenester ble utfordret da det ble åpnet for etablering av private medisinske klinikker.

Regjeringens deregulering av kredittpolitikken har imidlertid fått sterk kritikk i ettertid, selv om det knapt rådet betenkeligheter om den på Stortinget da den ble innført. I 1984 var renten politisk styrt og svært lav, samtidig som bankenes utlån i liten grad var regulert. Resultatet ble en blomstrende Oslo Børs og en svært kraftig vekst i privat forbruk. Dette var i stor grad lånefinansiert. Dette ledet i sin tur til bankkrisen mot slutten av 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet."

http://no.wikipedia.org/wiki/K%C3%A5re_Willoch

Gro Harlem Brundtland:

"Hun ble statsminister igjen i mai 1986, og satt til oktober 1989. I denne perioden var Norge i dype økonomiske problemer. Det skyldtes blant annet en lav oljepris som ga lave investeringer i oljesektoren, og en høy rente. Problemene ballet på seg utover i Gros regjeringstid. Etter stortingsvalget i 1989 overtok Jan P. Syse som leder for en borgerlig samlingsregjering. Denne varte til EF-saken ble for dominerende, og Brundtland måtte overta som statsminister igjen i november 1990. I Denne perioden som statsminister ble Brundtlands posisjon i norsk politikk enestående. Likevel fikk hun ikke gjennomført sitt viktigste prosjekt: norsk medlemskap i EU."

http://no.wikipedia.org/wiki/Gro_Harlem_Brundtland

Forstår du bedre nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...