Gå til innhold

Mål og vekt..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt forvirra av mål og vekt.

Jeg er pr dags dato 160 høy og veier 72/73 kg. Og jeg kan med sikkerthet si at dette ikke er vekt i muskler da jeg så og si ikke har trent så mye de siste åra. Jeg har de siste månedene gått ned fra 76/77 ved å endre kostholdet og begynne å gå fort hver dag samt en halvtimes mage/rygg-styrke program annenhver dag. Dette har jo åpenbart hatt effekt på vekta, noe som gleder meg. Jeg har et slags mål i hodet mitt om å gå ned til 63 - av den enkle grunn at jeg syns det er en mer fornuftlig vekt i forhold til min høyde -iallefall i første omgang. Nå går jeg ned jevnt og trutt ca 0,5 kg i uka noe jeg syns er en fornuftig nedgang og jeg kan absolutt leve med den "nye" livsstilen.

Men så blir jeg forvirra av å lese om livvidde, og slikt. Leste en sak hvor det stod om hvordan regne ut dette, men jeg lurer på om jeg har målt riktig. Jeg målte min midje til 90 cm og hoftene til 104 , og når man deler midjen på hoften skal man få den såkalte livvidden. Jeg fikk 0,89 og den skal visst være under 0,85. Jg regna litt og fant ut at hvis midjen min slankes til ca 86 så er jeg under, det vil si at jeg må kvitte med med 4-5 cm. Men jeg syns det høres lite ut utifra hvordan jeg ser ut, og ca hvor mange kilo tilsvarer dette da??

Nå er mye av (det meste) av min overvekt plassert rundt magen og jeg trenger utvilsomt å gå ned, og som sagt så er nok de 10-15 kg jeg har for mye (iforhold til en normalvektskala) fett.

Uansett; er midjen liksom det smaleste punktet - der det går litt inn under ribbeina under puppene?:P Og skal man stramme målebåndet heeelt når man måler? For hvis jeg gjør det så har jeg plutselig en normal livvidde og det kan jeg bare si med en gang at jeg ikke har.

Så jeg lurer på om det er mest fornuftig å fortsette slik jeg har begynt, slik at jeg fortsetter å gå nedover i vekt, samtitid trene litt styrke for styrke magen og ryggen?

Noen sier at man ikke skal se på vekta, men bare på målene men jeg kommer til å miste all motivasjon hvis jeg ikke har den vekta en gang i uka å se på...

Skal jo selvfølgelig måle igjen om en stund, men etter hvor mange kg kan man forvente å ha mista et par cm?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange kilo en cm tilsvarer er umulig å svare på, fordi vi lagrer fett veldig forskjellig. For eksempel så har jeg en kropp som lagrer fett på rumpe og lår, men lite rundt livet. Derfor kan jeg gå ned mange kilo uten at livvidden reduseres. Mens din kropp, utifra det du har beskrevet, lagrer fett rundt livet. Derfor kan det være at det er dette fettet som forsvinner først, og at du mister mange cm ganske fort (kanskje!).

Jeg ønsker deg lykke til videre! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Hvor mange kilo en cm tilsvarer er umulig å svare på, fordi vi lagrer fett veldig forskjellig. For eksempel så har jeg en kropp som lagrer fett på rumpe og lår, men lite rundt livet. Derfor kan jeg gå ned mange kilo uten at livvidden reduseres. Mens din kropp, utifra det du har beskrevet, lagrer fett rundt livet. Derfor kan det være at det er dette fettet som forsvinner først, og at du mister mange cm ganske fort (kanskje!).

Jeg ønsker deg lykke til videre! Stå på!

Takk, ja må vel bare være tålmodig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...