Gå til innhold

pinnedyr


Gjest Gjest_Ingrid_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ingrid_*

Sønnen min har lyst på pinnedyr, men jeg ar ingen peiling hva vi må gjøre om vinteren. Om sommeren er det nok lof på trær og busker, men hva skal vi gjøre hvis det blir vinter og det ligger snø for ett halvt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

noen jeg kjente hadde de i akvarium..... men de fikk så mange etterhvert at de stelte istand et eget rom til de i kjeleren:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. haha, de formerer seg som bare det. Vi begynte med ett, endte opp med over hundre på en to tre. Mener å ha hørt at de ikke treger partner for å formere seg, men kan hende noen drev ap med meg.

Anyway..vi foret dem med eføy! det er vel grønt året rundt, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gi dem rapidsalat, ikke noe problem. Jeg hadde et kresent pinnedyr som ikke likte eføy, kun salat.

Og når du skal gi de vann så må du spraye med en sånn spruteflaske på innsiden av "buret"/ kassen/ akvariet/ whatever :)

Og det stemmer at de ikke trenger noen partner for å formere seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ingrid_*

ok, takk skal dere ha!

Så hvis vi henter pinnedyr, er 1 mer enn nok;-).

Eføy har vi her ikke i nærheten...i hvertfall ikke at det er tilgjengelig om vinteren med maaaassssse snø....crispisalat har vi altid, så da er det ikke noe problem :-)

Sønnen min er meget interessert i alle små krypdyr... akkurat nå har han en meget stor bille i rommet sitt i en liten akvarium, ganske artig å se hvordan den graver seg inn og flytter eplebiter og andre ting...men den må han gi friheten tilbake i morgen;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange forskjellige arter av pinnedyr, og endel av dem spiser ulike ting.

Det er da viktig at du finner ut hvilken type pinnedyr du har og leser mest mulig om hvilket kosthold den skal ha.

Selv har jeg et pinnedyr som heter Extatosoma Tiaratum, en vandrende rosengren

-utrolig stilig!!

Denne spiser bringebærblader, bjørnebærblader, eukalyptustre og stuerose (usprøytet)

Nå når det nermer seg høst, har vi plukket masse bringebærblader, lagt dem i fryseposer, vakumsuget dem med støvsuger og festet posen med klips og frøset dem ned. Slik samler du opp mat til vinteren, og det er viktig å vakumpakke greinene for at de ikke skal tørke ut.

"Vanlige" pinnedyr spiser eføy, og det er ganske lett å få tak i på diverse plantemarked ol.

Pinnedyr er selvformerende, så selv om du bare har ett pinnedyr får det barn i hundretalls. Pass på å ha et terrarie uten for store luftehull i toppen;)

Et pinnedyr trenger også mye fuktighet, så det kan være lurt å spraye bladene i terrariet med vann hver dag.

Greinene skal stå i vann for at de ikke skal visne med en gang. Pass på at åpningen i vannboksen er lukket, slik at ikke pinnedyrene drukner i vannet. De kan ikke svømme. Pinnedyr drikker dugg fra bladene, ikke fra vannskåler;)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest negasjon

Ha pinnedyret i et akvarium, uten vann. Men med busker den kan gjemme seg og klrate på. Beste er vel å ha to stk. Jeg har ikke pinnedyr men en venninne avb meg har, så jeg kan spørre henne.

De er veldig enkle men liker å gjemme seg, så sett inn noen grener. Da er det ikke sikkert du ser de, men det er et must for dem om de skal trives.

Jeg har en kattepus og en tantarella, det holder lenge, ingen sier noe på katten, men edderkoppen må være i fred, alle er redd den eller sier fysj. Den biter ikke. Men jeg forstår at noen kan reagere med angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt avsporing men: Siden de formerer seg så enormt og blir til hundre på en to tre, så må det jo bli trangt etterhvert. Er det noe minstekrav til plass pr dyr? Skaffer man seg flere akvarier? Eller er de kortlivede slik at de dør unna?

Oi, så nyskjerrig jeg ble på dette, må visst google det med en gang så dere slipper å stille min nysgjerrighet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...