Gå til innhold

Tidligere depresjon, p-piller. Erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje bare en bagatell, men likevel. Har en lang sykdomshistorie bak meg, hovedsaklig depresjon og angst. Gått på cipralex 10mg i fem år. Har sluttet nå (siste pille 1.juli, hele juli har et rent helvete, etter det har alt gått veldig bra), trappet ned over tre mnd. og det går veldig bra. Har gått på p-piller de åra jeg har brukt antidepressiva, men sluttet i julen 2008. Nå har jeg akkurat kommet inn på et langt studie og ønsker ikke barn med det første. Kondom er og blir en tungvint prevansjonsmetode i lengden. Ønsket kobberspiral men fikk avslag på dette hos legen grunnet at jeg ikke har født. Har ikke hatt problemer med p-piller tidligere, men har også kobinert denne med antidepp. Jeg har IKKE lyst å havne "nedi dumpa" igjen. Fått resept på loette av fastlegen som mener denne vil være gunstig i min situasjon grunnet det lave hormonnivået. Men leser at også loette og andre p-piller med lavt hormonnivå (felleskatalogen) har "depresjon" relativt høyt oppe på bivirkningsregisteret. I vedlegget til loette står det også at om man har hatt eller har depresjon i nær familie eller har har/har hatt det selv, behøves det tett oppfølging av lege ved bruk at legemiddelet. Hjelp!

Hva ville dere gjort? Erfaringer med tidligere depresjoner og bruk av hormonprevensjon?

På forhånd takk for hjelp=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med depresjoner, og reagerer veldig på p-pillen Marvelon. Jeg har ikke turt å prøve noen andre p-piller, men bruker østrogenpiller (som ikke fungerer som prevensjon) pga en hormonsykdom jeg har. Det er stoffet Gestagen som jeg reagerer på, i følge legene. De mener at det kan stabilisere seg etter noen måneder.. Jeg har heller ikke født, men legene mente at jeg kan prøve hormonsprial.

Skrevet
Ønsket kobberspiral men fikk avslag på dette hos legen grunnet at jeg ikke har født.

Gå til en annen lege, det er ingen grunn til å nekte deg det, fordi du ikke har født. Dette var noe som gjaldt før, da spiral bare kom i en størrelse. Nå har de to ulike, en for de som har født, og en mindre en for oss som ikke har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...