Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å slutte å drikke cola, men trenger noen tips.

Jeg har vært "avhengig" så lenge jeg kan huske, har det siste året klart å kutte ned til bare helgedrikking. Men nå er jeg lei, bruker mye penger på det, mange kalorier blir spist, og jeg får ingenting annet igjenn enn urolig mage og dårlig ånde.

Noen som har noen tips for å kunne slutte?

Jeg har ikke klart å komme frem til noen sunnere alternativer jeg kan erstatte med heller.

Det gjelder kun cola, jeg drikker sjeldent noen andre brus. hjelp....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg ønsker å slutte å drikke cola, men trenger noen tips.

Jeg har vært "avhengig" så lenge jeg kan huske, har det siste året klart å kutte ned til bare helgedrikking. Men nå er jeg lei, bruker mye penger på det, mange kalorier blir spist, og jeg får ingenting annet igjenn enn urolig mage og dårlig ånde.

Noen som har noen tips for å kunne slutte?

Jeg har ikke klart å komme frem til noen sunnere alternativer jeg kan erstatte med heller.

Det gjelder kun cola, jeg drikker sjeldent noen andre brus. hjelp....

Jeg kutta ut dette i fjor i en periode, da jeg hadde brukt cola light som tørstedrikk helt siden barndommen. Etter en uke var suget borte, så det er ingen problem egentlig. Problemet var at etterhvert "glemmer" man at man har sluttet, og at man på gammel vane begynner å drikke det igjenn uten å tenke over det.Så unngå å kjøp det, ikke la det stå i kjøleskapet.

Prøv ei uke. Tipper du ikke føler noe mer behov for cola etter det.

Skrevet

Det er egentlig bare å slutte å drikke det...

Når du drikker Cola så sjeldent som en gang i uken er du ikke lenger avhengig av Cola, den avhengighetet sitter kun i hodet.

Jeg sluttet også med Cola for mange år siden.

Jeg brukte å drikke vann mens jeg suttet på Läkerol, eller annen sterk/salt lakris når cola-suget dukket opp.

Så ble det isvann med sitron/appelsin, og så var suget over...

Skrevet

Jeg kjøpte konsekvent lightbrus som smakte ekkelt (eks cola light og solo lett) når jeg fikk lyst på cola og da forsvant suget fort...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Som de andre sier, man må bare bestemme seg for å slutte og drikke det!

Mitt beste råd er forøvrig å ikke kjøpe cola i det hele tatt, det er lettere å være sterk i 5 minutter inne i butikken, enn å være sterk over lengre perioder når du har cola hjemme :)

Lykke til!

Skrevet

Enig med innleggene ovenfor. Kutt det ut.

Om du MÅ ha noe med colasmak, så er zero, cola light og pepsi max noe du kan ha liggende som kriseløsning.

Skrevet

Hvorfor ikke erstatte det med noe annet? Jeg prøver selv å venne meg til å ikke drikke brus i hverdagen. Greit nok, jeg drikker bare light, så det er ikke vekten jeg bekymrer meg for, men det er greit å kunne bli litt sunnere. Jeg har gått over til å drikke te og is-te (light iste altså). Og idag kjøpte jeg litt fun light wild berries, mmm, den var utrolig god..

Jeg vil anbefale deg å kjøpe te eller is-te (av light varianten), evt. fun light. Det er ikke brus, har lavt kalorinnhold. Det verste er is-te, selvom den er light, så inneholder den 15 kcal pr 250 ml, men det er ikke ille, vanlig te har 0 kcal, og fun light har 1 kcal pr dl, det er bare å velge. :)

Gjest Ekte vare
Skrevet

Drikk vann. bare feite folk drikke lightbrus, og det ser ikke ut til å virke! Når jeg først skal unne meg Cola, så skal det jammen være ekte vare...

"Å, jeg skal bare ha en ekstra stor Big Mac-meny, med ekstra cheeseburger og stor pommes frittes - men cola light for å være sunn og ha god samvittighet!"

Skrevet

Eh, bare feite folk drikker light brus? Jeg veier 54 kg og er 184 høy (ja, undervektig), og drikker light brus! Jeg kjenner mange andre tynne som også drikker light brus, den påstanden var utrolig tragisk. Jeg drikker light brus fordi jeg liker det, jeg vet at jeg sikkert ikke hadde hatt noe vondt av å drikke vanlig, men jeg prøver å begrense inntaket av flytende kalorier. Jeg gjør unntak, for all del, når det gjelder cider så gjør jeg unntak innimellom, og så er jeg veldig glad i tropo, selvom den ikke akkurat er ekstrem når det gjelder kalorier.

:)

Skrevet
Drikk vann. bare feite folk drikke lightbrus, og det ser ikke ut til å virke! Når jeg først skal unne meg Cola, så skal det jammen være ekte vare...

"Å, jeg skal bare ha en ekstra stor Big Mac-meny, med ekstra cheeseburger og stor pommes frittes - men cola light for å være sunn og ha god samvittighet!"

Seff, det kan jo ikke bety at man foretrekker light'en, man må jo drikke det fordi man skal gi en illusjon av å være sunn. :ironi:

Skrevet

Den må du lengre ut på landet med. Omentrent alle i dag unner seg en Pepsi Max eller Cola Light flere ganger i uken. På tross av at det ikke er sunt. Allikevel er det ingen kalorier i f.eks Pepsi Max og derfor velger mange å kutte ut andre sukkerholdige drikker med dette...

...men å si at det bare er feite mennesker som drikker light-brus, det er løgn! Jeg drikker selv mye Pepsi Max, da jeg ikke liker sukkerholdige drikker. Har perfekt BMI, trener mye, har et sunt kosthold og er frisk.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk anbefaler og erstatte Cola med en light variant jeg da. Ja, det er mindre kalorier i en light variant, men det har også vært fremhevet at diverse kunstige tilsetningsstoffer i light brus ikke er spesielt sunt. Da er det faktisk bedre å kutte helt ut, og tro meg det funker helt fint hvis man er innstilt på det.

Gjentar bare mitt råd jeg. Det er lettere å la være og kjøpe Cola, enn å prøve og ha Cola hjemme men å ikke drikke den. Er man avhengig av Cola, og har Cola hjemme, så kommer man til å drikke den før eller senere. For meg funket det ikke å drikke Cola i helgene en gang det første halve året, jeg måtte kutte helt ut. Årsaken til dette var at jeg ble minnet på hvor godt jeg synes Cola er en gang i uken, og så var vi i gang igjen med å prøve og motstå det.

Skrevet
Den må du lengre ut på landet med. Omentrent alle i dag unner seg en Pepsi Max eller Cola Light flere ganger i uken. På tross av at det ikke er sunt. Allikevel er det ingen kalorier i f.eks Pepsi Max og derfor velger mange å kutte ut andre sukkerholdige drikker med dette...

...men å si at det bare er feite mennesker som drikker light-brus, det er løgn! Jeg drikker selv mye Pepsi Max, da jeg ikke liker sukkerholdige drikker. Har perfekt BMI, trener mye, har et sunt kosthold og er frisk.

Jeg kjenner ingen som drikker Pepsi Max. Pepsi Max er harry, jeg ville aldri bli sett med en Pepsi Max i hånda, eller enda verre, 4-pack 1,5 liter! Når jeg ser folk som kjøper store kvanta Pepsi Max er det sjelden feite folk, men alltid harry folk.

Skrevet
Jeg kjenner ingen som drikker Pepsi Max. Pepsi Max er harry, jeg ville aldri bli sett med en Pepsi Max i hånda, eller enda verre, 4-pack 1,5 liter! Når jeg ser folk som kjøper store kvanta Pepsi Max er det sjelden feite folk, men alltid harry folk.

Hva mener du med ordet "harry"? Høres ganske rart og teit ut å beskrive folk som drikker Pepsi Max for harry....

Skrevet

:skratte:

Skrevet

Det har jeg aldri tenkt over, men to jeg kjenner som drikker endel Pepsi Max er ganske harry... De vet ikke om det selv, da (at de er harry). De er koselige for det. ;-)

Skrevet

Det stemmer nok!

Jeg drikker Pepsi Max, og jeg er harry... (men ikke feit)

Skrevet

Kult å svare seg selv som gjest!

Å anbefale light brus ovenfor sukkerholdig brus er smart. Folk kan si så mye som dem vil om kunstige tilsetningsstoffer, men bare fordi sukker er byttet ut med aspartam el. søtningsstoff vil ikke det skjule de allerede tilstedeværende tilsetningsstoffene i sukkerholdig brus.

Kunstige tilsetningsstoffer er som regel helt ufarlig! Husk at det meste av farlige stoffer man kan få i seg er laget av naturen selv ;)

Konklusjonen er; light brus er mye sunnere enn sukkerholdig brus, men ingen av dem er direkte sunt.

Skrevet

Jeg henger meg på her!

Har drukket over en liter brus hver dag i over ett år. Drikker pesi max, cola light og tab exstra... har seriøst prøvd å slutte! prøvd å erstatte det med farris også, men har sprukket etter noen dager- tenker ogå på det mye hvis jeg ikke har det i hus...

er det noen som har gode råd? for meg er det ikke bare å slutte- trenger hjelp til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...