minienthe Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 noen her som har erfaring med dette og hvordan opplever dere dette i hverdagen ? MR viste ruptur i menisk, er dette noe som vanligvis "fikser seg selv" eller må det opereres ? og jeg fatter ikke, var i en frontkollisjon i mai og fikk begge knærne kjørt inn i dashbordet. knetrøbbelet startet umiddelbart etter den ulykken, har aldri hatt trøbbel med knærne før det. hvordan kan det da være slitasjebetinget når det først ble merkbart etter ulykken ? snakket med fastlegen men hun er ærlig nok til å innrømme at dette ikke er hennes sterke side så hun skulle snoke litt og gi meg tilbakemelding "etterhvert".
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Holder akkurat på med lignende problem med kne selv. Ingen problem\ smerte\ skade før jeg fikk skaden. Nå har jeg en mengde diagnoser hvor de mener alt er -slitasje- ??? Har du mye smerter? Har du fått behandling \ fysioterapi ol ? Leger er IKKE flinke til dette. Har desverre lang erfaring med elendige leger. Har du vært hos Ortoped spesialist og fått en grundig undersøkelse ? En Nevrolog eller nevrofysiolog kan undersøke om det ble noe skader\klem på nervene rundt og i kneet. Har du vært hos noen slike ? Er VELDIG viktig å få riktig undersøkelser og behandling så snart som mulig etter skaden. Ellers kan det fort utarte seg til en mengde følgeplager\skader etterpå. Aner ikke hvor mange ganger hørt at "om legen min HADDE tatt meg på alvår, gitt riktige undersøkelse og behandling hadde jeg vært bra iløpet av få mnd." Fikk først diagnosene etter 2 år med konstante og økende smerter og plager i store deler av kroppen. Og det vil ta lang tid før jeg blir bra igjen.
minienthe Skrevet 27. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2009 nå har jeg stort sett lite smerter bortsett fra ved knebøy og trappegåing, uheldigvis er dette en stor del av jobben min. hører også en tydelig knaselyd når jeg går i trapper, blir da nummen og opplever ising. dette var første undersøkelsen jeg har hatt på knærne, fikk dessverre ikke tatt MR før 21 juli pga sommerferieavvikling og ventetid men ulykken skjedde 11 mai. legen min er fair nok til å si at hun ikke har så god erfaring med dette så hun skulle snoke litt. jeg drar på ferie nå på søndag så jeg har time der etter jeg kommer hjem, regner da med å bli henvist til ortoped. har ikke hatt behandling annet en tilrettelegging på jobb, stttebandasje og mest mulig avlastning av knærne og dette har fjernet smertedelen som var til å begynne med, nå er det kun utslag ved belastning som jeg nevnte over.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Virker som du har en flink lege. MR tar tid å få, å "bare" vente 3 mnd i ferien er ikke mye engentlig engentlig. Har tatt mye lengre tid for meg de fleste gangene. Har så mange diagnoser i kneet nå at jeg vet ikke riktig hva som hører til hva. Men kjenner igjen det du beskriver. Knekkelyden og smerter ved trappegang er veldig typisk ved skade på brusken under patella (kneskålen) Men det burde de ha sett på MR. Ising og nummenhet (ut fra den forklaringen jeg har fått) kan være klem\skade\press på nervegrener til femoralisnærven. Du får ta det litt med ro til du får undersøkt nærmere. Vær litt obs på at ikke alle Ortopeder er like flinke. (har vært hos 4 til nå, men var bare 1 som fant ut noe)
Gjest SmallTalk Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Det høres mistenkelig ut som meniskskade ihvertfall. Knekking er et veldig typisk tegn på akkurat det. For å rette opp dette så er det operasjon som må til. Rupturen må sys, og eventuell løs brusk må fjernes. Om ikke legen din selv foreslår det, så ville jeg mast meg til en henvisning til spesialist (ortoped). Ødelagte knær er ikke til å spøke med.
minienthe Skrevet 27. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. august 2009 Virker som du har en flink lege. hun er kjempeflink, tar seg tid til pasientene sine og er ikke redd for å innrømme det hvis det er noe hun ikke kan Knekkelyden og smerter ved trappegang er veldig typisk ved skade på brusken under patella (kneskålen) Men det burde de ha sett på MR. hun nevnte noe om noe bruskgreier men det gikk meg litt hus forbi, bare snakket kjapt med henne på telefon i sta. Ising og nummenhet (ut fra den forklaringen jeg har fått) kan være klem\skade\press på nervegrener til femoralisnærven. Du får ta det litt med ro til du får undersøkt nærmere. Vær litt obs på at ikke alle Ortopeder er like flinke. (har vært hos 4 til nå, men var bare 1 som fant ut noe) var hos en privatpraktiserende i sommer for å få støttebandasjer siden vanlige bandagister ikke hadde det jeg trengte. hun mistenkte også noe meniskgreier men ville ikke si noe uten MR-bilder. hun kjente også et "søkk" i venstre kne under kneskålen men igjen, null MR-bilder, null diagnose. egentlig greit at de ikke vil si noe før de vet mer men de virket flinke der, driver mye med idrettsskader etc. Det høres mistenkelig ut som meniskskade ihvertfall. Knekking er et veldig typisk tegn på akkurat det. For å rette opp dette så er det operasjon som må til. Rupturen må sys, og eventuell løs brusk må fjernes. Om ikke legen din selv foreslår det, så ville jeg mast meg til en henvisning til spesialist (ortoped). Ødelagte knær er ikke til å spøke med. meniskskaden var visst i venstre kne, det er det høyre som knaser (ikke knekk men skikkelig knasing) og der var det noe bruskgreier, oppfattet ikke helt hva det var på telefonen i sta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå