Gjest Gjest32 Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 For et par år siden kjøpte min eks samboer og jeg et restaureringsobjekt. Helt fra starten av var det veldig klart at det var han som måtte gjøre de største jobbene da han er tømrer av yrke. Det ble ikke avtalt noe om at han skulle få større eierandel i huset eller noen annen kompensasjon for dette. Jeg har malt innvendig + utvendig + gjort andre ting innvendig i huset (skru sammen alt av kjøkkenskap osv.). Vi gikk fra hverandre i mai og jeg flyttet ut. Da huset ikke har vært ferdig pusset opp og klart for salg har vi begge jobbet på huset. Han har skiftet kledning og vinduer og jeg har malt utvendig. Under disse månedene har hans far også hjulpet til med oppussingen. Nå krever min eks samboer at jeg skal betale han og hans far for timene de har jobbet på huset! Kan han virkelig ha rett til dette?? For meg virker det rart at siden det nå er slutt mellom oss så er forutsetningene blitt endret helt.. Han truer med å gå til sak mot meg om jeg ikke betaler.. Har noen vært borti dette før og kan gi noen råd/tips?
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 Det høres helt urimelig ut. Dere eier huset sammen. Dere har arbeidet med huset sammen. Og dere skal selge huset sammen. At faren måtte hjelpe ham er hans problem, dersom du hadde latt din mor hjelpe deg med malingen, skulle han betalt henne da? Jeg regner med dere var enige med arbeidsinndelingen. Han er bare en bitter gubbe. Krever faren hans betaling så får han betale ham selv. Fy flate for et mannfolk...
Gjest Gjest32 Skrevet 27. august 2009 #3 Skrevet 27. august 2009 Jeg vet.. Det føles helt håpløst at det har utviklet seg til dette. Nå virker det bare som han er ute etter å kjøre meg i grøfta økonomisk hvis han har muligheten til det.. Jeg vet at sameieloven sier noe om at jeg må være med på å dele utgiftene til huset (materialer osv). Og det er helt greit. Men er det med å ta seg betalt for jobben jeg ikke er med på.. Og jeg har heller aldri hverken spurt eller gått med på å skulle få inn andre ( i dette tilfellet faren hans) på å jobbe på huset. Men x`n mener nå han har en god sak. Hadde ikke advokater vært så sykt dyre hadde vel det vært det greieste å koble inn..
Gjest regine ii Skrevet 27. august 2009 #4 Skrevet 27. august 2009 Hvis jeg var deg ville jeg faktisk kostet på meg en advokattime.... koster kanskje ca 1000? Tviler nemlig på at du trenger særlig mer enn en time, og det vil det være verdt for å få saken ut av verden. Så vidt jeg vet har han over hode ikke rett til det, og det er mye bedre for deg og din framtid om du kan slå i bordet overfor han med det med en gang. MAsse ergrelse og tullball spart. I de store byene har de ofte gratis juridisk rådgivning, du finner det sikkert om du googler. I tillegg har f.eks juridisk fakultet i oslo jussbuss og Jurk (juridisk rådgivning for kvinner). Begge er gratis og begge gir råd etc. Om du må betale for det er vel det helst utgifter til inntekts erhvervelse...
Antagonist Skrevet 27. august 2009 #5 Skrevet 27. august 2009 Du har jo malt og skrudd sammen ting. Da kan du jo kreve ham for penger for det også, og så går kravet hans opp i ditt krav. Jeg er ganske sikker på at han ikke kommer noen vei med kravet skulle han gå til sak.
Gjest Gjest32 Skrevet 27. august 2009 #6 Skrevet 27. august 2009 Ja,jeg har undersøkt litt på nettet så skal nok kontakte JURK tror jeg.. Ville bare sjekke om noen hadde vært borti det her før jeg setter igang. Men det er vel bare og puste rolig ut og inn og ta tak i dette så jeg blir ferdig. Takker for kommentarer :o)
Virreliten Skrevet 27. august 2009 #7 Skrevet 27. august 2009 Egentlig skal han vel egentlig skatte av arbeidstimene han har brukt på eget hus? Merkelige regler, men de finnes. En maler skal skatte av fordelen ved å være maler når han maler eget hus. Men maleren kan tømre og tømreren male på sitt eget. "Fagfolk må lønnsinnberette arbeid på egen bolig, selv om det skjedde i fritiden" Kaudervelsk her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Handb...er=82198#x82198
Virreliten Skrevet 27. august 2009 #8 Skrevet 27. august 2009 Og skal du plutselig betale mange timers arbeid får han vel hoste opp en kontrakt, da... Og du fakturere tilsvarende for din del, som foreslått lenger opp. For en tosk...
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #9 Skrevet 28. august 2009 Han prøver seg på å få penger ut av deg, å han satser på at du ikke kan reglene/loven. Fortell han realiteten av denne saken. Han sier at han har en god sak, bullshit det er bare for å prøve seg, eller så er han stokk dum sjøl å at han ikke skjønner hvordan ting henger sammen. Han har ikke en god sak, men det har sannelig du, fortell han det.
Gjest Lille-pus Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 For et par år siden kjøpte min eks samboer og jeg et restaureringsobjekt. Helt fra starten av var det veldig klart at det var han som måtte gjøre de største jobbene da han er tømrer av yrke. Det ble ikke avtalt noe om at han skulle få større eierandel i huset eller noen annen kompensasjon for dette. Jeg har malt innvendig + utvendig + gjort andre ting innvendig i huset (skru sammen alt av kjøkkenskap osv.). Vi gikk fra hverandre i mai og jeg flyttet ut. Da huset ikke har vært ferdig pusset opp og klart for salg har vi begge jobbet på huset. Han har skiftet kledning og vinduer og jeg har malt utvendig. Under disse månedene har hans far også hjulpet til med oppussingen. Nå krever min eks samboer at jeg skal betale han og hans far for timene de har jobbet på huset! Kan han virkelig ha rett til dette?? For meg virker det rart at siden det nå er slutt mellom oss så er forutsetningene blitt endret helt.. Han truer med å gå til sak mot meg om jeg ikke betaler.. Har noen vært borti dette før og kan gi noen råd/tips? Nå forutsetter jeg at dere hadde/har en samboeravtale hvor eierandel i denne boligen er definert. Slik jeg forstår det jeg leser så handler dette om at han mener at han (ved hjelp av sin far) har lagt ned så mye tid og penger i dette prosjektet at han skal ha en større andel av fortjenesten ved salg. Akkurat det ville jeg ta med knusende ro dersom jeg var deg. Overskuddet etter salg skal deles ihht. andel i samboerkontrakten. - og den jobben han har gjort (med hjelp av far) betyr at verdien øker, noe som igjen med rimelig sikkerhet vil bety at dere får solgt for høyere sum enn dere ville fått dersom dere ikke hadde gjort noe. Med andre ord; hans innsats for å øke verdien vil han få igjen ved økningen i salgssum. Overskuddet/fortjenesten deles ihht. eierandel i samboerkontrakten deres. Kontantutlegg til ham nå - for hans eget arbeid på en eiendom han selv eier deler av - det er bare et forsøk på å få penger ut av deg nå. Min ex prøvde seg med det samme, men han forstod at han var ute på "ville veier" og gjorde ikke mer med det.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 Bare av nysjerrighet: dersom TS ikke hadde malt eller gjort annet, og ex-en hennes hadde gjort alt det praktiske arbeidet, hadde saken stillt seg annerledes da,juridisk?
Snipa Skrevet 28. august 2009 #12 Skrevet 28. august 2009 Bare av nysjerrighet: dersom TS ikke hadde malt eller gjort annet, og ex-en hennes hadde gjort alt det praktiske arbeidet, hadde saken stillt seg annerledes da,juridisk? Nei det tror jeg ikke. Men moralsk er det bedre å kunne vise til at begge har gjort innsats etter evne. Har hørt om lignende tilfeller der den ene parten prøver å få større andel av boligsalget fordi han har arbeidet så mye på huset - mens den andre parten satt stuck hjemme med barn og hjem og brukte tiden sin på å drive familien slik at mannen fikk anledning til å bruke sin tid på byggearbeid. Kom ingen vei med den.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #13 Skrevet 28. august 2009 Må bare få sagt det; for en barnslig og bitter fjott eksmannen din er!
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #14 Skrevet 28. august 2009 Har hørt om lignende tilfeller der den ene parten prøver å få større andel av boligsalget fordi han har arbeidet så mye på huset - mens den andre parten satt stuck hjemme med barn og hjem og brukte tiden sin på å drive familien slik at mannen fikk anledning til å bruke sin tid på byggearbeid. Kom ingen vei med den. Den er jo klassisk, mange menn som ikke anerkjenner konas/ex-konas innsats med barna, virker som de tror at barna klarer seg selv, og kona driver dank, mens de selv jobber og sliter.
Gjest Hehe... Skrevet 29. august 2009 #15 Skrevet 29. august 2009 Du trenger ingen advokat før han eventuelt skaffer seg en. Dersom han mener at han har et krav ut over samboerkontrakten, må han fremvise dette kravet. Ring en megler og sppør hvordan de utbetaler oppgjøret dersom det er uenighet mellom sameierne. Ta eventuelt saken til forliksrådet i kommunen din dersom ikke eiendomsmegler vil utbetale uten at dere er enige. Du trenger ikke advokat i forliksrådet. Og det går trolig langt mer enn èn time hos advokat emd på dette, dersom du vil ha han til å gjøre noe annet enn å muntlig forklare deg generelle regler du like gjerne kan lese deg til selv.
Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 29. august 2009 #16 Skrevet 29. august 2009 Syntes ikke du bør prøve å bruke gratis juridiske tjenester for bagateller som dette . Disse tjenestene er for folk som virkelig trenger det og det gjør ikke du så sandt din x ikke har reist et konkret krav mot deg . Å forbruke tiden til de gratis juridiske tjenestene bare for at du skal få fred i sjelen blir for meg helt meningsløst ...
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #17 Skrevet 29. august 2009 For et par år siden kjøpte min eks samboer og jeg et restaureringsobjekt. Helt fra starten av var det veldig klart at det var han som måtte gjøre de største jobbene da han er tømrer av yrke. Det ble ikke avtalt noe om at han skulle få større eierandel i huset eller noen annen kompensasjon for dette. Jeg har malt innvendig + utvendig + gjort andre ting innvendig i huset (skru sammen alt av kjøkkenskap osv.). Vi gikk fra hverandre i mai og jeg flyttet ut. Da huset ikke har vært ferdig pusset opp og klart for salg har vi begge jobbet på huset. Han har skiftet kledning og vinduer og jeg har malt utvendig. Under disse månedene har hans far også hjulpet til med oppussingen. Nå krever min eks samboer at jeg skal betale han og hans far for timene de har jobbet på huset! Kan han virkelig ha rett til dette?? For meg virker det rart at siden det nå er slutt mellom oss så er forutsetningene blitt endret helt.. Han truer med å gå til sak mot meg om jeg ikke betaler.. Har noen vært borti dette før og kan gi noen råd/tips? Be han anlegge sak mot deg. Det vil koste han en formue å ty til advokat for å presse deg for penger. Dere har samarbeidet om huset. dette hadde jeg gitt en god f ...i. Si du velger at han går til sak mot deg. Krever for sin far også
Rosenrød Skrevet 30. august 2009 #18 Skrevet 30. august 2009 Tror neppe han kommer langt med noe krav her.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #19 Skrevet 31. august 2009 Det er lite trolig at han har krav på noe som helst... Har du snakket med faren hans om dette?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #20 Skrevet 1. september 2009 Det hadde nok stilt seg litt anerledes om du ikke hadde løftet fingern disse månedene etter at du flyttet ut. Men siden du også jobber på det ser jeg ikke helt hvorfor han skulle fått betalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå