Gå til innhold

Noen som kan berolige meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Åh, de to siste innleggene var nydelige beroligende :rødme:

Når det gjelder størrelsen på magen.. jeg er ei ganske høy jente, normal i kropp, men med en kraftig benbygning så håper kanskje ikke magen må vie seg så veldig ut, at jeg får kjempestor mage. noen som vet hvordan kroppsbygning hjelper til på sånt?

Det kommer jo også i stor grad an på hvordan babyen legger seg, jeg hadde helt annerledes mage enn min søster, og vi er ca like store.

Når det gjelder størrelse på barnet viser forskning at barn som fødes nå er større enn før, og dette forklares ved endret kosthold. Det har jo vært en del snakk om "cola-babyer", store babyer, fordi mødre får i seg mye sukker under svangerskapet. Det anbefales iallfall å unngå mye sukker, av flere grunner. Det gjorde jeg, men klarte det ikke siste ukene. Babyen ble helt gjennomsnittelig stor.

Jeg er ikke høy, men helt gjennomsnittelig og slank, men veldig kort i livet. Min mage sto derfor rett ut, ikke mulig å se bakfra, men skikkelig kul fremme, så huden måtte jo strekkes en god del. Jeg fikk faktisk ikke strekkmerker, og nå, en uke etter fødsel er magen min mer eller mindre som den var før graviditeten.. utrolig nok. Litt slappere rundt navlen, og litt mykere å ta på, men helt slank og fin (hadde ikke vaskebrett fra før av, men helt vanlig slank mage.) Eneste som er endret er en svak stripe ned fra navlen, men den gr jo bort etterhvert. Dette er jo veldig forskjellig fra person til person, men det går iallfall an! :)

Dessuten er brystene nå ca dobbelt så store.. så proposjonsmessig er jeg mer fornøyd med kroppen nå enn før graviditeten! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiste nokså mye godterier (synes jeg selv) under svangerskapet, men fikk en ganske liten baby (3200 gram) to dager før termin. Så jeg tror det skal ganske store mengder sukker til før babyen blir stor på grunn av det. Jeg fikk forøvrig to små rifter som jordmor sydde. Hun var flink å veilede meg under pressingen og jeg prøvde å gjøre som hun sa (selv om det var vanskelig til tider, for kroppen min ville noe annet!), noe jeg tror hjalp til slik at revningen ble minimal.

Skrevet

Har født 6 stykk barn med størelsene 3959/50,4920/54,3820/52,4510/52,4010/50 os 4180/53. Klippte med første og revnet masse med nr 2 som var veldig brei over skuldrane. Har ikkje hatt problemer nedentil i etterkant av alle fødslene. :yvonne:

Skrevet

Jeg var selv veldig skeptisk til å få barn. Nå sitter jeg her og nr 3 kommer når som helst :-)

Ikke har jeg fått strekkmerker, ikke revnet jeg noe særlig (måtte sy 2-3 sting på de andre 2, men merket det ikke. Er ikke spesielt høy (165), har en enorm mage akkurat nå (det føles ihvertfall slik), men som sagt, ikke ett merke! Har derimot vært veldig kvalm i svangerskapet....

Husker at det som holdt meg oppe før første fødselen var å tenke på den jeg kjente som alltid har stått for meg som "svak" (ikke tåler smerte, blir hjemme fra skolen i dagesvis pga litt hoste, ikke kan delta på noe selv om hun er egentlig helt frisk og rask, men dessverre har litt overbeskyttende foreldre). Hun fødte før meg, beskrev det som en stor opplevelse. jeg besøkte henne på sykehuset dagen etter fødselen, og hun så flott ut! Kanksje litt stygt av meg og tenke slik, men det hjalp meg veldig!

Har hatt 2 fødsler uten smertestillende (det ble ikke tid, og var i grunnen ikke nødvendig), satser på at den 3. går på samme måte.

Har smurt meg med BodyButter fra BodyShop på mage/bryst for å holde den tøyelig, smurt nedentil med jordnøttolje fra apotek og har tatt bringebærblad-kapsler som skal forberede livmoren de siste par ukene før fødsel (snekk med legen om dette er ok for deg).

Lykke til!

Skrevet

Det er veldig lite man kan gjøre for å påvirke barnets størrelse!

Kjenner jeg blir skikkelig irritert når folk snakker om "cola-babyer" (ref. tidligere innlegg). Det er IKKE sånn at de som får store barn har spist masse godteri og drukket cola gjennom hele svangerskapet! Jeg spiste normalt sunt i mitt forrige svangerskap, ungen ble likevel 4,3 kg. Og slik er det for mange andre også. Er nok mest når det er snakk om diabetes/svangerskapsdiabetes at vi kan snakke om at mors kosthold påvirker barnets størrelse.

Dessuten har ikke ungene blitt større siste åra, fjorårets unger veide i gjennomsnitt 3450g. Topp-året på vekt var 2000, siden da har vekta gått litt ned igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...