Gå til innhold

Unger på døren tidlig søndag morgen

Uh-huh

Anbefalte innlegg

Ofte om helgene ringer det på døren støtt og stadig tidlig på morgenen. Her i huset sover ofte ungene til klokken er 10, utrolig nok, selv om de fremdeles legger seg i rimelig tid. Regner med at de kanskje trenger og sove litt ekstra om helgene, og da blir det til at hele familien får sove lengre på morgenen.

.. helt til det ringer på døren i 9 tiden. Ofte, ganske ofte.. Kjenner jeg blir irritert av dette, ikke bare gjør det at det vekker oss som bor her en time tidligere enn vi pleier å stå opp, men hvem er det som synes det er ok å sende ungene sine på andre sin dør så tidlig om helgen? Veldig ofte er dette også unger som ikke har spist frokost heller før de blir sent ut. Når de da er hjemme hos oss, og vi en liten stund senere lager frokost vil de gjerne ha mat her fordi de nettopp ikke har fått noe frokost hjemme. Da lurer jeg på hva som har skjedd der i huset? Har poden blitt sent ut så mammaen kan sove lengre, uten å gi barnet skikkelig mat eller kle på de nok etter vær og vind eller er det rett og slett tilfeller der ungene kanskje ikke har hatt apetitt og foreldrene ikke har noe problemer med å sende ungene så 'tidlig' til andre sine hjem, evnt ikke vet om at de støtt og stadig renner til andre folk sine hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å snakke med ungene og foreldrene. Hvis du vet hvem foreldrene er, vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammaen

Jeg bare sa i fra til ungene som kom at her er det ingen vits i å komme før kl. 11, og det samme sa jeg til foreldrene og problemet løste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser den andre tråden her inne om barn som er tidlig ute vil du se at det er ganske vanlig å sende ut barna tidlig i helgene og samtidig skyve fra seg alt ansvar for hva de gjør ute. Og om naboene skulle bli plaget er holdningen den at da får naboen flytte! For i helgene må man faktisk regne med å bli vekket tidlig av andre sine barn :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min og kompisene har avtale om å treffes i 12-tiden i helgene - hvis det ikke er noe spesielt de skal. Synes det er en grei regel. Da får de litt tid hjemme først. De er 11 år, men slik har det vært lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke alltid foreldrene som sender ungene ut.

Naboungene her var veldig flinke til å snike seg ut uten at foreldrene visste noe.

Endret av LilleBille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo her i gården har vi gitt beskjed, både til hjemmet og ungene det gjelder. Ofte er det ikke bare at de ringer på døren, men regelrett hamrer på den også. Ei helg da ungene var borte for natten valgte vi å bare overse det, helt til en av ungene gikk rundt til vinduet på soverommet og banket på der. Er for at ungene våre skal kunne ha venner hjemme, spesielt når været er pyton, men det får være grenser for når på døgnet dette skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser den andre tråden her inne om barn som er tidlig ute vil du se at det er ganske vanlig å sende ut barna tidlig i helgene og samtidig skyve fra seg alt ansvar for hva de gjør ute. Og om naboene skulle bli plaget er holdningen den at da får naboen flytte! For i helgene må man faktisk regne med å bli vekket tidlig av andre sine barn :ler:

Jaha, da er det muligens ungene til de folka i den tråden som driver og renner ned dørene i hjemmet vårt om morgenen da :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GjestLilleMeg*

Hvilken tråd er det snakk om? Navn? Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sa ungene og foreldrene til deg når du sa ifra da?

Det var en tredelt reaksjon:

1) Beklagelse, av typen som om de ikke hadde tenkt noe videre over det og regnet med at andre sine barn var like tidlige oppe etc. Greit nok det, og disse foreldrene har da hatt vett i ettertid til å ikke ha ungene over hos oss så tidlig i sener tid.

2) Beklagelse.. men deretter skjer det ikke noe. Vet ikke om det er av typen som er bleik når man står ansikt til ansikt med noen og er enig i whatever man sier, for deretter å bare la ting seile sin egen sjø, eller om det er fordi de har forsøkt og feilet?

3) De som argumenterer. 'jo men alle foreldre er da våkne på den tid' 'står i reglene at man skal være stille fra 22-07, så da er det jo ok med støy etter klokken 07' etc. Sa forøvrig til damen som påstod det siste at joa, er okay med støy etter klokken 07 om morgenen. Men ikke i mitt hus og på min dør. Ha deres egne barn hjemme så kan de larme i vei der så mye de vil.

Så som du ser så er det kun en viss andel som faktisk fatter at dette er irriterendes. Jeg skal vel ikke måtte stå opp tidlig fordi andre sine barn er våkne og foreldrene deres ikke ser til de på morgenkvisten vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, problem med nr. 2 og 3 altså ... du får koble ut ringeklokka og lydisolere døren og sende regningen til disse foreldrene! :fnise: Fra spøk til side, det er merkelig at såpass mange ikke forstår hva det innebærer å ta hensyn, særlig når det gjelder din egen eiendom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, problem med nr. 2 og 3 altså ... du får koble ut ringeklokka og lydisolere døren og sende regningen til disse foreldrene! :fnise: Fra spøk til side, det er merkelig at såpass mange ikke forstår hva det innebærer å ta hensyn, særlig når det gjelder din egen eiendom ...

Nja.. har vurdert å koble hageslangen til ringeklokken, så får de seg en dusj hver gang de ringer på før jeg har stått opp. Muligens litt problematisk om det skulle være svigermor eller noe i den dur som stod utenfor :lur:

Skjønner heller ikke hvorfor det er så innmari vanskelig å begipe at dette er kjipt for de som ikke har barn som er oppe når hanen galer. Noen fatter begrepet hensyn.. andre ikke.

Endret av Uh-huh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om dere kanskje er snillere enn andre foreldre i nabolaget når det gjelder å la barna komme inn?

Kanskje dere kan begynne å nekte andres barn å få komme inn før 12 uansett om dine barn er våkne eller ikke, da blir det kanskje mindre populært å mase hele tiden.

Selvfølgelig sammen med kjeft når de vekker dere (når man har gitt beskjed til barna at de ikke skal ringe på så tidlig er det faktisk helt greit å gi de en skyllebøtte når de ikke bryr seg om det!)

Foresten, hva har egentlig barna sagt når dere har gitt de beskjed tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har det blitt av evnen til å snakke med folk?! Snakker ikke barn sammen, voksne sammen - er det virkelig sånn at man ikke bare kan si fra/gi beskjed?

Jeg kjenner døgnrytmen til alle familiene rundt tunet vårt og jeg vet hvem som har soverom hvor. Jeg vet derfor at på den døren kan barnet mitt gå, på den døren ikke.

Jeg vet også at siden de har soverommet sitt ut den veien, så er lek før klokken sånn ikke populært.

Min gutt renner ikke rundt med unger jeg ikke kjenner - eller kjenner foreldrene til, han er 4 år.

Og når man bor tett må man

A finne seg i bråk på tider som ikke passer deg og

B ta hensyn slik at ikke DU bråker til tider som kan være naturlig at plager andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har det blitt av evnen til å snakke med folk?! Snakker ikke barn sammen, voksne sammen - er det virkelig sånn at man ikke bare kan si fra/gi beskjed?

.

Jaja, om man bare gidder og lese innleggene så ser jo du i innlegg nr 7 at han har snakket med folk?

Kan ikke skjønne at foreldre kan tillate seg at barna deres løper rundt slik til andre om morgenen, heldigvis har vi ikke det problemet selv. Her står mine unger opp i 7.30 tiden, men jeg passer da på at de ikke går og plager naboene mine av den grunn. Og hva er det med at foreldre ikke lar ungene spise frokost for de går ut? Omsorgsvikt sier jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en viss forskjell på at barn leker på et fellesareal, og at de hamrer på døra til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du stå opp, gå ned i morgenkåpen og si til barna når de ringer på at det er for tidlig, og at de ikke får komme inn eller leke med dine barn før senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...