Gå til innhold

Ro i sameie - skrik og skrål fra unger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en overhaling av ikke mindre enn tre naboer i går, om at det ikke gikk an å slippe ungene sine ut på fellesarealet i sameiet klokka 9 i helgen. Man måtte i hvert fall vente til klokken 11 ("kirketid") og dessuten kunne det ikke være nødvendig med sååå mye lyd på disse ungene?

Jeg har selv to barn som deltar i lek, og det er tilsammen 9 barn i sameiet under 10 år. Leken kan bli høylytt til tider skal jeg innrømme, men jeg har egentlig bare tenkt at barn er barn og sånn er det.

Hva er din mening og erfaring? Hvor mye hensyn må/bør man ta og hvor mye bør naboer tolerere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det uteareale det er snakk om, eller også inneareal?

Anders barn kan være fryktelig irriterende. Noen barn støyer mer enn andre. Det er sikkert vanskelig å lære ungene til å være stille ute? Man må ta hansyn til hverandre.

Selv vet jeg ikke om jeg ville bodd et sted der barn løper rundt og lager mye leven kl 9 hver søndag morgen. Da vil jeg sove.

Skrevet

Jeg veit ikke hva som er regelen men da vi bodde i borettslag pleide jeg som oftest å vente til klokka ti på søndager med å slippe ut ungene på fellesområdet(ikke for det - de syns det var greit å være inne og se litt på tv om morgenen)

Skrevet

Det går faktisk an å lære barn at i fellesareal i sameie kan man fint leke, men holde støynivået nede. Husker da selv da jeg var liten: Dersom vi ble for støyete i hagen ble vi jaget til lekeplassen et stykke unna.

Skrevet

Der jeg bor har heldigvis "alle" små barn, så det er stor tolleranse for at unger er ute og leker fra tidlig morgen, også på søndager. :)

Om det ikke står noe i regelverket i sameiet, så har de ingenting de skulle sagt, egentlig. Men det går jo an å forsøke å føye dem, og vente til ca 10.00, kanskje?

11.00 synes jeg er lenge. Min gutt hadde ikke klart å være inne til 11.00 uten å lage så mye støy at det uansett hadde plaget naboene.

Skrevet

Å gi deg en ”overhaling” er jo i drøyeste laget da. Det er selvfølgelig lov å si i fra. Men man kommer alltid lengst ved å være vanlig høflig. Og barn som leker og bråker litt kan man ikke unngå når de bor der.

I vårt borettslag er det kun regel om at det ikke er lov å drive oppussing som bråker i helgene. Ellers så skal det være ro mellom 2200 og 0700 på hverdager.

Barn som leker og bråker? Det må da gå an å stikke ut hodet og be de roe seg istedenfor å gi foreldrene en overhaling på et senere tidspunkt. Det går da an å snakke sammen på en vanlig måte.

Vente til ”kirketid” høres jo feil ut. Kirketiden er vel fra kl. 11 og så lenge gudstjenesten varer. Og det er ofte da man ifølge gamle regler skulle la være å gjøre jobb som bråkte osv.

Men det er jo borettslag som i reglene sine har med at det ikke er lov å hakke grønnsaker etter kl. 2200… Så det er mye rart.

Skrevet

Jeg synes det er hensynsløst å slippe ut ungene så tidlig i helgene, spesielt siden du vet at leken kan bli høylytt.

Enten får du lære barna dine at så tidlig tar vi hensyn til andre og bruker innestemmen ute også, eller så får du la barna leke lenger unna hjemmet, evt sitte inne og se film/pusle/male/tegne etc frem til et klokkeslett du selv hadde syntes det var greit å bli ufrivillig vekket på på fridagen din.

Hvis barnet ditt ikke hadde klart det uten å bråke slik at det hadde plaget naboene uansett, ser jeg det slik at da mangler det noe i disiplinen.

Forøvrig skal man selvsagt være tolerant! :) Men på morgenen i helgene synes jeg det er de med barn/gressklipper/storfamilie på verandaen som skal ta hensyn til de som gjerne ønsker/trenger å sove ut på fridagen sin. Lek kan foregå andre steder, søvn må liksom tas i sengen! :) Hehe!

Og så synes jeg ikke det er greit hvis du fikk tilsnakk som om alle 9 ungene var dine, da! ;) Men du som mor kan gjerne ta ansvar og videreformidle dette til de andre foreldrene og barna. Slik at dere blir enige om å være konsekvente.

Skrevet

Har selv bodd i et sameie hvor det en periode var mange unger. Og det var ikke rent sjeldent at ungene var ute og lekte med masse skrik og skrål alt fra 8.30-9-tiden om morgenen i helgene, både ungene som bodde der og unger fra nabolaget som kom og lekte sammen med de. I sommerferiene, ofte fra 8-tiden om morgenen. Ofte i sameier/borettslag, finnes det også lekeplass med tilhørende lekestativer, som er stas for unger i nabolaget å komme å leke med. Og det er ikke alltid like hjertlig å bli vekket opp av slikt så og si rett utenfor soveromsvinduet sitt såpass tidlig om morgenen om det skjer ofte. Jeg har mang en gang tenkt når ungene har vært ute så tidlig; "Jøss, spiser de ikke frokost?", eller at foreldrene bare dytter i ungene noe og sender de ut slik at de selv skal få sove videre...?

Jeg har selv sagt i fra direkte til disse ungene, i sameiet der jeg har bodd, ved tilfeller, at de kan dempe seg litt. Dette har vært tilfeller hvor det helt klart har vært målet å se hvem som kan skrike høyest. Stort sett har dette blitt respektert både av foreldre og barn. Eller jeg har vist de til fellesarealet der lekeplassen er, men da har de blitt jaget vekk igjen av andre naboer som har soveromsvinduet sitt ut mot den plassen.

Nå er ikke jenta mi så stor at hun er ute og leker alene med andre ennå, hun leker helst med oss eller for seg selv ennå. Men jeg kan minnes fra da jeg var liten (er oppvokst i blokk og borettslag), så var vi da aldri ute så tidlig og lekte når vi var barn. Da var det sene morgener med frokost sammen med foreldrene og tegnefilmer på tv. Først rundt formiddagstider var vi ute og lekte i helgene, om vi ikke var med til byen på lørdagshandling. Og bråkte vi for mye med unødig skrik og skrål, var foreldrene på pletten og sa i fra at vi måtte dempe oss.

Her i huset, har vi bare så vidt fått gnidd søvnen ut av øynene i 8-9-tiden på helgene. Og vi koser oss vel og lenge med både barnetv og frokost, før vi får på oss klær og i det hele tatt er klare til å stikke nesa utenfor døren. Så her følger vi opp "tradisjonen" som både jeg og min samboer er vant med fra oppveksten. ;)

Etter min mening, det er stor forskjell på kl. 9 om morgenen og kl. 10. Men at man må vente til 11 (eller kirketid), er vel kanskje litt drøyt.

Men det må også gå an at foreldrene passer på litt på støynivået ute når man bor tett på denne måten. Selv om ungene er ute og trenger å utfolde seg, så er det ikke nødvendig at de må "konkurrere" i hvem som kan bråke mest... Unger har heller ikke vondt av å lære seg å vise hensyn, samtidig må sameiet også tåle at det bor unger på stedet og at det nødvendigvis medfølger noe lyd med unger... ;)

Skrevet

Kl. 9, prøv 8 eller halv 9, da er de ute i vårt borettslag. Men jeg kan jo forstå dem for sannsynligvis har de allerede vært våkne et par timer og foreldrene begynner å gå tom for ideer for hva de kan gjøre inne og derfor tar de med ungene ut.

Jeg har jo hatt småbarn selv, det er et generasjonsskifte nå i vårt borettslag. Likevel holdt jeg ungene inne til halv 10, av hensyn til naboene for det vil alltid komme lyder fra barn. Vi var flere som hadde samme tid vi gikk ut på i helgene. Nei, det er ikke sååå mange år siden jeg hadde småbarn så det er ikke det dette går på. :)

Flere av småtassene hos oss har tydeligvis kommet i trassalderen nå og det høres, jeg syns mest synd på foreldrene jeg da. Mens datteren min syns det er veldig slitsomt med den hylingen som vekker henne hver lørdag og søndag, hun håper hun ikke var så ille selv. :)

Skrevet
Vente til ”kirketid” høres jo feil ut. Kirketiden er vel fra kl. 11 og så lenge gudstjenesten varer. Og det er ofte da man ifølge gamle regler skulle la være å gjøre jobb som bråkte osv.

Helt enig med din oppfatning her, men poenget er vel kanskje at hvis man bor i nærheten av en kirke, så vekker kirkeklokken deg uansett? ;)

Ellers var kirketiden slik at det ikke bare var under gudstjenesten det skulle være ro, men også før.

Skrevet

Jeg syns ikke klokken ni om morgen, om helgene er så tidligt. Hadde det vært klokken 7, eller kanskje 8 så hadde jeg nok reagert.

Om barna rundt her herjer og hyler så gjør det meg ingenting. Bare tenker at det ikke er mine barn, og at jeg ikke trenger uroe meg/se etter de.

Er noe med hvordan en bor, og innretter seg deretter. Tar alle litt hensyn, så går det som oftest bra.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke reagert på barnelyder kl. 9.00 om morgenen, men jeg ville nok selv ha ventet til 10-tiden. 11 syns jeg var lenge. Når det er sagt, kommer det helt an på hvordan de bråker. Om de er veldig høylytte, er det kanskje ikke hovedsaklig tidene som er det viktigste.

I mitt nabolag er det noen barn som leker med moderat lydnivå, og det er bare koselig. Det er derimot en familie med mange småbarn, hvor barna har et lydnivå av en annen verden, med masse skriking. De har i tillegg mange bråkete uteleker, og det er det som irriterer mest. Fordi det er så lett for foreldrene å kontrollere (ved å ikke kjøpe dem eller tillate utebruk), og det viser virkelig en gi-blaffen-holdning. Da det var 30 grader her i sommer, og man var avhengig av å ha verandadøra til bakgården åpen, samtidig som alle barna var ute og lekte med bråkelekene sine, da holdt jeg på å klikke. Og jeg vil si jeg er rimelig tolerant.

Skrevet

Her i huset synes vi vel at 9 er langt på dag, mildt sagt. Vi starter dagen klokka seks.

Men guttungen er ikke mer enn et år, og leker ikke alene, og eller ikke høylytt, for den saks skyld. Jeg vet ikke om jeg hadde tenkt over å ikke gå ut før klokka 10-11 på en søndag, men det ville vi vel kanskje gjort rett og slett fordi dagen forløper slik at vi altså har frokost rundt halv åtte eller sånn, og ferdig til start på dagen ganke tidelig, men da er det litt innelek og så en sovelur før lunsj, før det er tid før utelek, så da er vel gjerne klokka over tolv.

Skrevet
Her i huset synes vi vel at 9 er langt på dag, mildt sagt. Vi starter dagen klokka seks.

Vi starter også dagen kl 6 i helgene, og da sover de lenge ;) Men mine barn er i barneskolealder. Morgenen går med til frokost og litt tv. Deretter går de ut sånn rundt 9.

Om noen plages av barns lek enten i sameie eller ved lekeplasser mener jeg de har bosatt seg feil sted. Barn er ikke pyntegjenstander heldigvis.

Og klokken 9 i helgene så får de fleste enten stå opp eller putte noe i ørene om de plages av lyder utenfor. Det er nå en gang slik at verden ikke stopper opp selv om en selv har fri og kan sove lenge.

Jeg har barnefri annenhver helg, og kan sove lenge om jeg ønsker det. Her i nabolaget er det unger som leker fra ca 9 hver morgen da også. Skulle jeg bli sur av den grunn? Synes faktisk det er deilig å høre barn ute, da bruker de kroppen sin og sitter hvertfall ikke pal foran tv eller en PC-skjerm.

Og til deg som lurte på om foreldrene bare sender ungene ut for å så sove videre selv og ikke ga dem frokost. Mange av oss spiser frokost sammen med barna kl 7 i helgene også, så ser vi litt tv før ungene vil ut. Trenger ikke la ungene gå for lut og kaldt vann selv om vi ikke sitter oppe på dem hele tiden.

Skrevet
Om noen plages av barns lek enten i sameie eller ved lekeplasser mener jeg de har bosatt seg feil sted. Barn er ikke pyntegjenstander heldigvis.

Og klokken 9 i helgene så får de fleste enten stå opp eller putte noe i ørene om de plages av lyder utenfor. Det er nå en gang slik at verden ikke stopper opp selv om en selv har fri og kan sove lenge.

Unnskyld meg, men dette hørtes ut som en fryktelig usympatisk nabo....

Hvorfor kan ikke du som forelder vise hensyn noen timer på morgenen i helgene, hvis du (sannsynligvis) forventer at andre skal vise hensyn ellers i uken?

Skrevet
Unnskyld meg, men dette hørtes ut som en fryktelig usympatisk nabo....

Hvorfor kan ikke du som forelder vise hensyn noen timer på morgenen i helgene, hvis du (sannsynligvis) forventer at andre skal vise hensyn ellers i uken?

Ehh, usympatisk? Nei faktisk ikke.

Jeg regner med at folk etterlever de reglene som gjelder for sameie/borettslag og at det er ro mellom 23 og 6. Men at en nabo har fest innimellom plager verken meg eller ungene.

Men ja jeg forventer også at jeg kan la mine barn være ute når butikken faktisk har åpnet. Jeg holder ikke mine barn inne og i ro fordi naboen er fyllesyk og vil sove lenge. Like lite som jeg forventer at naboen ikke lever sitt liv som singel fordi jeg har barn.

Og ja jeg står fast ved at man ikke bosetter seg ved en lekeplass om man ikke tåler at unger er ute. Lekeplassen var nok der ved visning ;)

Skrevet

Her er det vel ikke akkurat snakk om at man ikke tåler at unger er ute. Men mange unger med høyt støynivå tidlig på morgenen. Tror vel de fleste tåler å høre unger leke, men det er enkelte unger og ungeflokker som kan ha en tendens til å bråke noe helt unødvendig mye, og da må det gå an for foreldre å dempe ungene også. Her er det snakk om et sameie. I sameier og borettslag kan det like gjerne være ungefritt når man flytter inn, men det kan komme mange etter hvert.

Synes det er for snevert å si at man får bosette seg et annet sted fordi man ikke gidder å passe på sine egne unger. Det er ikke bare de som bor der uten unger som må tåle å høre støy, men også de som har unger må også ta hensyn til naboer. Gjensidig respekt, kalles det.

Skrevet

Og ja, jeg har unge selv. Jeg snakker til ungen min om hun blir for bråkete og vill, av hensyn til andre. Jeg snakker også til andres unger og forventer og synes det er greit at andre også sier i fra til min unge om de synes noe går over styr.

Om noen ikke synes 9 på morgenen er tidlig, så kan det være det for mange. Det er ikke snakk om å sove ut fyllesyke eller sove lenge, men faktisk å kunne ha litt ro på morgenen. Har selv vært borti siutasjoner hvor det har vært borti 30 + ute på sommeren og nesten ikke har orket å ha dører og vinduer oppe, fordi foreldre har latt ungene sine opptre som krakilske i mange timer rett utenfor vinduer og terasser, både tidlig og sent. Det trenger ikke være lekeplass i nærheten en gang. Unger leker over alt.

Bor man kloss på hverandre, må man tolerere å høre litt lyd også. Ja, absolutt! Men andre må også ta hensyn, selv om de har unger.

Skrevet

Helt ærlig. Bor man blant folk må man regne med at det også er eller kommer unger der. Slik er det.

Og TS skriver ingen Kl. 9 er det faktisk dag om man vil eller ei. Og jeg har levd som eneste unge single i en oppgang blant bare barnefamilier. Aldri synes at unger skal settes tøyler på om når de kan være ute så lenge det er innenfor reglene for sameiet/borettslaget.

Skrevet

Først og fremst, så regner jeg med at de naboene som skjelte deg ut ikke pleier å feste, ikke har katt som hopper over til din veranda, ikke lager fårikål som stinker i oppgangen, ikke røyker i etasjen under og ikke driver med oppussing etter jobb osv osv. I så fall sitter de jo i glasshus.

For min oppriktige mening er at bor man i et borettslag, så bor man tett på andre, og da må man også tåle litt. Give a little, take a little.

Om klokka ni er tidlig eller ikke er et helt umulig spørsmål, fordi folk er så forskjellige. Småbarnsforeldre og pensjonister står opp i sekstiden, mens byfolket står opp i tolvtiden. Men selv har jeg pleid å slippe ungene ut i nitiden på lørdag, mens på søndag venter jeg til titiden. Å vente til kirketid kl elleve synes jeg blir nesten absurd, det er da vitterlig ikke min skyld at naboen er fyllesyk, men jeg vil helst ikke at de bråker så mye før det er skikkelig "dag" (altså klokka ti på søndag).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...