Gå til innhold

Røykestopptabletter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har prøvd tablettene som legene tilbyr til røykere som vil slutte? De koster rundt 2000 og fås på resept, kan det stemme? Hva heter de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

De heter Champix. Jeg sluttet å røyke med hjelp av Champix for litt over 2 år siden, fungerte veldig bra for meg. 3 venniner av meg sluttet også med de, og ingen har sprukket.

Jeg fikk ikke så mange bivirkninger av de, men den verste bivirkningen for meg var intens kvalme etter inntak, pågikk ca en halvtime før det ga seg. Kvalmen var helt forferdelig, sto og brekte meg. Var verd det likevel syntes jeg, har hatt utallige slutteforsøk med sprekker tidligere!

Skrevet

ohh, høres bra ut! Men hvordan fungerer de? Blir du ikke sugen i det heletatt sånn helt plutselig? Hva med vektøkning og den slags som er vanlig ved røykeslutt?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
ohh, høres bra ut! Men hvordan fungerer de? Blir du ikke sugen i det heletatt sånn helt plutselig? Hva med vektøkning og den slags som er vanlig ved røykeslutt?

Jeg husker ikke helt nøyaktig hvordan jeg gjorde det, men jeg tror det var sånn at du starter med en "startpakke" der det er mindre doser morgen og kveld. Mens du tar den startpakken så skal du også røyke som vanlig. Du setter en dato, tror det var fra 8-12 dager, når du skal stumpe røyken for godt. Etter ca ei uke så økes mengden av innholdet i tablettene (ny pakke), og den er konstant frem til slutten av "champixkuren".

Merket at i løpet av den perioden jeg skulle røyke og ta tablettene samtidig så røyket jeg automatisk mindre og mindre..

Det er også viktig at du tar tablettene i den perioden du skal ta de, selv om røyken er stumpet og du ikke kjenner sug etter røyk, hvis ikke er det lett å sprekke.

Champix virker på to måter; fjerner den fysiske abstinensen, samt den virker i "hodet" (røyksug sitter aller mest i hodet!), og fjerner den psykiske abstinensen.

Jeg merket ikke noe til vektøkning iallefall. De fleste som legger på seg når de slutter å røyke er jo fordi de erstatter røyken med mat eller snop.

Hvis du går inn på www.felleskatalogen.no kan du lese om champix

Skrevet

En i familien min klarte også og slutte å røyke med disse tablettene. Mens samboeren hennes klarte det ikke. Så du må kanskje virkelig ville det selv, for bare tabletten i seg selv tror jeg ikke hjelper.

Lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...