Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #1 Del Skrevet 8. august 2003 Sønnen min har farens etternavn som mellomnavn. Jeg ønsker å kutte ut dette navnet. Han er bare 2 år, og for liten til å skjønne noe av det ennå. Dessverre har vi delt foreldreansvar, slik at jeg da må søke fylkesmannen om navneendring. Faren nekter nemlig å skrive under på noe slikt. Har noen av dere gjort det? Hvordan gikk det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2003 #2 Del Skrevet 8. august 2003 Skjønner godt at faren nekter, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dina Skrevet 8. august 2003 #3 Del Skrevet 8. august 2003 Skjønner godt at faren nekter, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #4 Del Skrevet 8. august 2003 Det tenkte jeg også å skrive. Men vi vet ingenting om hennes situasjon, og hvorfor hun ikke ønsker at faren til barnet skal ha innvirkning på denne. Derfor hadde det kanskje vært smart å la dem som har erfaring med saken hun faktisk spør om, svare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 8. august 2003 #5 Del Skrevet 8. august 2003 Hvorfor fjerne fars navn ? Etternavnet er jo litt av identiteten hans. Ville undret meg mer, dersom far skrev under jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 8. august 2003 #6 Del Skrevet 8. august 2003 Siden dere har delt foreldreansvar må fylkesmannen ha sterke grunner til å innvilge din søknad om navneendring dersom far setter seg på bakbeina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 8. august 2003 #7 Del Skrevet 8. august 2003 Uten begges underskrift får du ikke skifte navn på barnet. Dette for at ikke en skal overkjøre den andre, evt. barnet får nytt navn ved hver fullmåne. Er det for din skyld eller barnets skyld du vil skifte? Hvis det er hevntanker som flyter fritt, så gjør du ikke barnet noen tjeneste.. En i min familie prøvde seg med det. Moren sendte inn skjema for å skifte etternavn på barna, uten å spørre hverken far eller barn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #8 Del Skrevet 8. august 2003 Og hvordan gikk det Veslebråka? Han har jo mitt etternavn. Mellomnavnet hans er farens etternavn. Jeg vil bare fjerne mellomnavnet hans altså. Jeg bruker ikke mellomnavnet på han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 8. august 2003 #9 Del Skrevet 8. august 2003 Det gikk ikke, selvfølgelig! Begge foreldre må skrive under for navneendring på begges unge. Ungene ble forbanna (de er ganske store) løp og tok et alvorsord med far, som lovte dem at hun ikke kunne gjøre slikt for å være plagsom. Hun ser ikke at det er sine egne unger det går utover, mer enn faren som huns sikter på. "jeg bruker ikke mellomnavnet hans på ham" Er det bare du som skal bruke navnet hans da? Hva om ungen selv vil synes det er fint å ha fra begge foreldrene, spes ettersom de ikke er sammen lengre.. så tilhører han liksom begge.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miew Skrevet 8. august 2003 #10 Del Skrevet 8. august 2003 Dette skulle du kanskje tenkt på da du ga ungen navnet Ungen vil nok i senere tid få vite om det og spørre deg hvorfor, osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 8. august 2003 #11 Del Skrevet 8. august 2003 ....og blandt annet pga dette er det greit å ha foreldreansvar alene.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 8. august 2003 #12 Del Skrevet 8. august 2003 Har faren kontakt med barnet da? Jeg må si at på generelt grunnlag, vet jo ikke noe om hvorfor du ønsker dette. Men på generelt grunnlag si at jeg forstår godt at faren nekter. Det er nok ikke bare våre barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 8. august 2003 #13 Del Skrevet 8. august 2003 Det er nok ikke bare våre barn. Nei, desverre.... Snakker for oss her i huset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 8. august 2003 #14 Del Skrevet 8. august 2003 Synes ikke dette her skal blåses opp noe serlig. Tror ikke barnet kommer i noen identitetskrise selv om moren tar vekk det ene navnet. Og som en annen her inne sier så kanskje hun har grunner for å ville gjøre det også. En annen ting jeg tenker på er at kanskje denne 2 åringen får søsken med tiden,og da må det være veldig greit for barna om de har samme etternavn,så de føler at de tilhører hverandre,ikke blir mobbet også må det være bra for ungene å slippe å forklare hvorfor dem kanskje har forskjellige etternavn. Tror det er like greiå gjøre det når barnet er lite ja,og faren har jo sikkert normal samværsordning med barnet og da vil heller ikke identiteten bli satt på prøve. Barnet får jo da være sammen med og bli kjent med sin andre halvpart. Jeg har 3 barn og bare 2 av dem har samme far,men alikevel så bærer de mitt etternavn for å gjøre det enklere for dem og faktisk for meg. Hvorfor skal de hete forskjellige ting når de bor hos mor og kanskje sammen med andre søsken. Det er vel dette det kan bli identitetskrise av. Mange er nok uenige i det jeg skriver her,jeg mener ikke å angripe noen,prøver bare å støtte denne moren som skriver inn her og ikke får noe skikkelig svar. Dette mener nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. august 2003 #15 Del Skrevet 8. august 2003 Tror du overdriver Ellapille. Identitetskrise?? Kjenner flere søsken med ulikt etternavn, som tilogmned har samme foreldre. Mobbing?? Selvfølgelig har det ikke noe å si for barnet. Men far har rettigheter han også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neemi Skrevet 8. august 2003 #16 Del Skrevet 8. august 2003 Tror ikke barna lider så stor nød ved å ikke ha like navn da. Jeg er eldst av fire søsken og den eneste som ikke har mammas pikenavn som mellomnavn. Synes bare det er deilig å slippe det lange navnet jeg. Kusina og fetteren min er adoptert, og den ene fikk far bestemme fornavn på, dermed fikk ungen fars navn som mellomnavn og mors navn som etternavn. På den andre ungen ble det motsatt. Mor bestemte fornavn og fikk sitt navn som mellomnavn, mens far fikk sitt som etternavn. Barna er like mye søsken og glad i hverandre for det de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 8. august 2003 #17 Del Skrevet 8. august 2003 Hun har fått skikkelig svar, ellapille. Av flere til og med. NEI man kan ikke skifte navn på barnet med bare den ene forelderens underskrift når de har delt foreldrerett. (jeg vet ikke om dette er avhengig av samværsordning som Tex snakket om, men det må da enkelt kunne sjekkes når hun har fått godt bakteppe her?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 8. august 2003 #18 Del Skrevet 8. august 2003 Ikke samværsordning, men foreldreansvar.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #19 Del Skrevet 8. august 2003 Nå er det jo ikke bare farens navn ungen har vel, men navnet illustrerer jo en tilknytning til hele farens familie. Det var derfor jeg valgte å ha faren til min datters etternavn til mellomnavn på henne. Hun er tross alt en del av den familien også, uansett hva jeg føler for dem. Barn er selvstendige individer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 8. august 2003 #20 Del Skrevet 8. august 2003 Barn kan også føye til fars etternavn dersom h*n ønsker det senere i livet. :blunke: Men som de fleste allerede har nevnt, så er sjansene for å kutte ut navnet ørsmå dersom dere har felles foreldreansvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå