Gå til innhold

Vanlige lyspærer blir forbudt fra 1.9.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i alle år brukt sparepærer i de lampene jeg har kunnet (alternativt halogen) - men jeg har også noen med vanlige pærer med dimmer.

Disse demperne vil ikke fungere på mange av sparepærerene. (Hvorfor i all verden ble jeg ikke fortalt det da jeg kjøpte lampene - det er ikke så lenge siden)

Har også noen lamper hvor jeg bruker "pene" pærer ... og jeg har til nå ikke sett noen sparepærer som gjør seg uten skjerm eller med gjennomsiktig skjerm - så da er det vel bare å kjøpe inn så jeg har en stund.

Forbudt fra 1. september

Videoannonse
Annonse
Skrevet

What? Dette har jeg ikke hørt om før. *dobbeltsjekker at vi ikke har kommet til 1.april enda*

Jeg har også flere lamper hvor sparepærer ikke vil egne seg. Hverken utseendemessig eller fasongmessig. Nå har jeg ikke sett på sparepærer i det siste, men sist jeg så var det jo ingen små å velge mellom. Jeg har både lampett-pærer (liten sokkel og liten, dråpeformet pære) og sånne små pærer (liten sokkel og liten pære) som jeg ikke har sett tilsvarende som sparepære.

Glasskuppel-lampen min blir nok heller ingen prydbusk hvis jeg må putte sparepære inni. *Grøsse*

Får hamstre litt i løpet av uken jeg også.

Skrevet
What? Dette har jeg ikke hørt om før. *dobbeltsjekker at vi ikke har kommet til 1.april enda*

Dette har det vært snakk om ganske lenge, og flere land har innført forbudet allerede...:)

Skrevet
Jeg har i alle år brukt sparepærer i de lampene jeg har kunnet (alternativt halogen) - men jeg har også noen med vanlige pærer med dimmer.

Disse demperne vil ikke fungere på mange av sparepærerene. (Hvorfor i all verden ble jeg ikke fortalt det da jeg kjøpte lampene - det er ikke så lenge siden)

Har også noen lamper hvor jeg bruker "pene" pærer ... og jeg har til nå ikke sett noen sparepærer som gjør seg uten skjerm eller med gjennomsiktig skjerm - så da er det vel bare å kjøpe inn så jeg har en stund.

Forbudt fra 1. september

Er det ikke bare de som har styrke på over 80W som blir forbudt fra første september da? :klø:

Og da blir det vel ikke så ille likevel? Vanligvis brukes pærer med styrke 25, 40 eller 60W.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvis dette stemmer, så skal jeg ned på jobben og hamstre lyspærer i morgen. Her i huset kommer det ikke inn en eneste sparepære, så om dette stemmer så blir skapene fylt opp i morgen.

Alternativet er å bytte ut alle lampene i huset med halogenlamper. Sparepærer er bannlyst her.

Skrevet
Er det ikke bare de som har styrke på over 80W som blir forbudt fra første september da? :klø:

Og da blir det vel ikke så ille likevel? Vanligvis brukes pærer med styrke 25, 40 eller 60W.

Mye mulig, men målet er vel å ta det gradvis slik at vi til slutt er kvitt alle sammen?

Men ja, 80W er vel lite brukt...

Skrevet

Ut fra det som står i artikkelen ser det ut som at matte pærer (som jeg utelukkende bruker) forsvinner alle sammen nå, uavhengig av styrke.

Har ikke hørt noe om dette før jeg. Selv om jeg leser flere av landets aviser daglig. (skal dog innrømme at det skumleses endel)

Skrevet
Mye mulig, men målet er vel å ta det gradvis slik at vi til slutt er kvitt alle sammen?

Men ja, 80W er vel lite brukt...

slik jeg forstår det, slutter de med 80 og 100 W nå, 75 W neste år, 60 W om to år, og resterende i løpet av 2012.

Det vil si at vi har 3 år på oss til å bytte ut lampene som ikke tar noe annet enn vanlige pærer, og det burde vel være overkommelig?

Når det er sagt, har vel de fleste sparepærer vanlig sokkel, så det er nok ikke så veldig mange lampene som må byttes rundt om.

Skrevet
Sparepærer er bannlyst her.

Jeg husker å ha lest at det er kvikksølv eller noe i dem? Er det derfor de er bannlyst hos dere? Hvilken skade kan slike pærer gi, forresten?

Skrevet
slik jeg forstår det, slutter de med 80 og 100 W nå, 75 W neste år, 60 W om to år, og resterende i løpet av 2012.

Det vil si at vi har 3 år på oss til å bytte ut lampene som ikke tar noe annet enn vanlige pærer, og det burde vel være overkommelig?

Når det er sagt, har vel de fleste sparepærer vanlig sokkel, så det er nok ikke så veldig mange lampene som må byttes rundt om.

Det er jo ikke nødvendigvis størrelsen på sokkelen som er problemet, men også formen på selve pæren og ellers utseende. Har man f.eks. glasslamper i klart glass er det gjerne selve pæren som gjør utslaget, og sparepærer er jo ikke spesielt fine.

Finnes det forresten sparepærer med tynn sokkel? Jeg har bare sett med tykk.

Skrevet

Vanlige glødelamper, blir ikke forbudt å bruke. Men de blir forbudt å selge.

Grunnen er jo åpenbar.

I en slik pære forsvinner 95% av energien i varme.

De resterende 5% til lys.

Altså 95% av energien sløses bort.

Vel. Kanskje ikke i Norge om vinteren, da vi kan nyttigjøre oss varmen til oppvarming.

En lyspære på 40 w gir jo 38 w som varme i rommet (95%) Altså er lyspærer (gammeldagse glødepærer) ganske effektive varmeovner.

Men....

Jeg skjønner man vil bort fra denne håpløst gammeldagse energisløsingen nå.

Dessuten. De nye pærene varer mye lenger, men kan gjerne være langt dyrere i innkjøp.

I lengden blir de uansett langt billigere. (Veldig lite strømforbruk og lang levetid.)

Skrevet
Det er jo ikke nødvendigvis størrelsen på sokkelen som er problemet, men også formen på selve pæren og ellers utseende. Har man f.eks. glasslamper i klart glass er det gjerne selve pæren som gjør utslaget, og sparepærer er jo ikke spesielt fine.

Jeg tok et kjapt søk inne på Clas Ohlson, og fant dette:

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search...555154208169154

Her er det sparepærer i alle størrelser og fasonger, med stor og liten sokkel, rund og minjong, dimbare pærer, og pærer med skumringsrelé...

Det er nok å velge i mellom, så jeg tror ærlig talt ikke at problemet er så stort når man bare setter seg inn i hva man har å velge mellom. :)

Skrevet

Jeg bruker 60W i kjelleren om vinteren for å unngå at vannet fryser. To punkter med slike pærer er nok, og de bruker mindre strøm enn en annen varmekilde. Så jeg kommer nok til å legge opp et lager når det nærmer seg deadline for 60W.

Ellers har vi byttet til en del sparepærer, men de går så innmari ofte. Like kort levetid på både dyre og billige utgaver. Dette skyldes spenningsfall, som vår strømleverandør innrømmer at vi har, men som er innenfor deres "norm".

Innimellom blinker det som diskolys.... Vanlige pærer tåler tydeligvis dette bedre enn sparepærer.

Skrevet

Finnes da massevis av fine sparepærer, de MÅ ikke se annerledes ut enn glødepærene...;)

Gjest Gjest_Rune_*
Skrevet

Dette er egentlig en katastrofe som vil få uante følger, særlig for miljøet. Disse ''sparepærene'' er ikke miljøvennlige, og inneholder store mengder kvikksølv. Dessuten har de en del elektronikk-komponenter innebygget for å starte/drive dem, som hverken er miljøvennlige å lage eller å kvitte seg med. Forurensnigen av disse ''sparepærene'', altså hvis folk ikke tar til fornuft og boikotter dem, vil merkes i mange generasjoner fremover.

Man sparer heller ikke strøm med disse ''sparepærene'', siden startstrømmen gjennom dem er omtrent 100 ganger høyere enn under drift. Dette betyr igjen, hvis du virkelig vil ''spare strøm'', at du må la lyset stå på konstant for å få ''sparingen'' til å ha noen effekt. Vinninga går opp i spinninga, som man sier. Strømleverandørene vil også få store problemer etter strømstans p.g.a disse høye startstrømmene, og folk vil oppleve å ikke få tilbake strømmen før folk slår av alle ''sparepæarene'' etter en strømstans.

Det er en slags ''mafia'' som står bak dette vedtaket og det er særdeles uheldig at de har den menneskefientlige ''miljø''-bevegelsen i ryggen for å få spredd sin dødelige propaganda.

Boikott disse ''sparepærene'' og bruk kronene på LED-pærer istedet. Det er en stor ulykke for oss alle at disse ikke har kommet lengre i utviklingen enn de allerede har gjort.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg forsto det slik at alle matte pærer blir borte fra 1. september, uavhengig av effekt. Blanke/klare pærer utfases gradvis fram til 2012.

"Pynte-lyspærer" som har blankt glass slik at en ser glødetråden vil derfor finnes i butikkene en stund til.

Skrevet

Jeg har da "pene" pærer (dvs. klare mignonpærer, tilogmed uten de riflene jeg hater) i min lysekrone, halogenpærer som fortsatt vil være lovlige. Kjøpt på Rema, så de er ikke vanskelige å få tak i heller. Det kommer garantert til å komme flere alternativer til lyspærer etterhvert som forbudet trer i kraft. Per dato har vi halogenpærer, LED pærer og sparepærer, så jeg tipper det går greit.

Skrevet

"Utfasingen av de velkjente og velbrukte pærene vil skje gradvis i månedene framover. Først forsvinner de matte glødelampene, som nå utgjør mesteparten av det norske markedet.

Klare pærer på 100 watt og mer blir også forbudt å produsere, importere og selge fra neste uke. Butikkene kan likevel fortsette salget inntil lageret er tømt.

Neste år står 75 W for tur. Og så går det slag i slag inntil også de svakeste klare utgavene på 25 W forsvinner i 2012."

Her står det da vitterlig, at ALLE de matte forsvinner nå, mens det er de klare lyspærene som gradvis fjernes.

Gjest strykebrett
Skrevet

Det jeg syns er trist med dette er at sparepærer ikke gir like godt lys. Glødelamper er den lyskilden som best imiterer dagslys fra solen. Lyset fra sparepærene er mye hvitere og mer lysstoffrørlignende. Jeg har for lenge siden byttet til sparepærer i gangen, ute og i kjelleren, men jeg vil helst ha litt hyggeligere belysning i stua mi..

Noen som vet om noen teknologiske framskritt som løser dette problemet?

Skrevet
Jeg bruker 60W i kjelleren om vinteren for å unngå at vannet fryser. To punkter med slike pærer er nok, og de bruker mindre strøm enn en annen varmekilde. Så jeg kommer nok til å legge opp et lager når det nærmer seg deadline for 60W.

Ellers har vi byttet til en del sparepærer, men de går så innmari ofte. Like kort levetid på både dyre og billige utgaver. Dette skyldes spenningsfall, som vår strømleverandør innrømmer at vi har, men som er innenfor deres "norm".

Innimellom blinker det som diskolys.... Vanlige pærer tåler tydeligvis dette bedre enn sparepærer.

Kjøp heller en "frostvakt" på clas ohlson. Det er ei lita termostatovn på ca 200W, som kicker inn like før romtemperaturen når frysepunktet. Det høres mer ut enn 60W, men den står for det meste av, i motsetning til sekstiwatterne.

Mot spenningssvingninger er klart LED-pærer tingen. De tåler store svingninger. Dessuten er fargetemperaturen svært dagslysaktig på enkelte. De er ennå i dyreste laget, men nå begynner de svake styrkene å bli overkommelig.

Her skiftes alt med LED fortløpende. Men prisnivået gjør at jeg lager pærer og styr selv, for alt lys som tilsvarer mer enn 25W glødelampe. Fordelen er at jeg også har lys et døgn hvis det blir strømstans. Vel, det er øy og det er nordland...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...