Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 26. august 2009 #1 Skrevet 26. august 2009 I løpet av en dag spiser jeg sånn ca dette: - 2 knekkebrød med kalkunskinke og avocado (en hel avocado tilsammen) - 2 knekkebrød med cottage cheese (120-130 g tilsammen) og litt syltetøy - 2 knekkebrød med pesto (10 g på hvert knekkebrød), kalkunskinke og tomat - 1 banan - 30 g peanøtter - middag (varierer veldig, alt fra risgrøt til laks) Dette er standard sånn ca hver dag. I tillegg drikker jeg kanskje en iskaffe, tar meg en nutilett bar, evt. 2 biter mørk sjokolade etc. Jeg føler endelig at jeg spiser mat som elsker og som samtidig er sunn. Er dette et bra kosthold?
Teriyaki Skrevet 26. august 2009 #2 Skrevet 26. august 2009 (endret) Det er vel et helt greit kosthold, men noe mer enn det tror jeg ikke man kan si. Det virker på en måte litt ensformig å spise knekkebrød tre ganger om dagen, selv om du varierer litt med pålegget. Men relativ fettfattig ser det jo ut til å være. Men et godt kosthold må være mer enn bare fettfattig. Hva drikker du ved siden av knekkebrødene? Det er lurt å få i seg mye vann i løpet av dagen. Dessuten kan det jo være en ide å spise litt mer frukt? En appelsin, kiwi, gulrot osv. Litt flere vitaminer rett og slett. Men jeg er langt fra en ekspert, så det er sikkert noen som kan gi deg et bedre svar enn meg. Endret 26. august 2009 av Teriyaki
Wildlily Skrevet 26. august 2009 #3 Skrevet 26. august 2009 Minner litt om det jeg spiste forrige gang jeg slanket meg. Gikk ned fort, men det gikk fort opp igjen. Ville satset på noe du kan leve hele tiden med, istede for noe som bare slanker deg. En livstilsendring.
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 26. august 2009 #4 Skrevet 26. august 2009 Jeg elsker knekkebrød, så for meg er det ikke ensidig i det hele tatt Dessuten, hva er egentlig alternativene? Brød er ikke noe bedre, jeg spiser ikke egg, ikke spesielt glad i salat osv. Dessuten metter pålegget kjempebra. Jeg drikker vann ved siden av. Jeg får jo i meg fett fra avocadoen og peanøttene ihvertfall, og så tar jeg omega 3 hvis jeg ikke spiser fiskemiddag. Det blir av og til en frukt til ved siden av den bananen i løpet av en dag.
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 26. august 2009 #5 Skrevet 26. august 2009 Minner litt om det jeg spiste forrige gang jeg slanket meg. Gikk ned fort, men det gikk fort opp igjen. Ville satset på noe du kan leve hele tiden med, istede for noe som bare slanker deg. En livstilsendring. Dette kan jeg så absolutt leve med, elsker det jeg spiser! Dessuten ligger jeg på 1800 kcal, så ingen fare
Gjest KateW Skrevet 26. august 2009 #6 Skrevet 26. august 2009 Hvis du har svaret, hvorfor spør du da? Mitt tips er å spise ofte, og variert og bevege deg mest mulig.
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 Jeg har ikke "svaret" Jeg spør jo her om dette kostholdet er bra (nok). Jeg ønsker ikke et perfekt kosthold (hva nå enn det er), men et kosthold nettopp som jeg trives med og kan leve med. Det føler jeg at jeg har nå. Da blir jeg litt lei meg når folk begynner å spikke fliser. Det kunne vært så mye verre, jeg kunne levd på loff med nugatti og pizza f.eks. Så da spør jeg igjen: er dette er bra (nok) kosthold? Målet er rett og slett å være frisk og sunn, men ikke fanatisk.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #8 Skrevet 26. august 2009 Hvor er grønnsakene? Med mindre du spiser mye av det til middag får du i deg for lite frukt og grønt.
Suzy Skrevet 26. august 2009 #9 Skrevet 26. august 2009 Jeg har ikke "svaret" Jeg spør jo her om dette kostholdet er bra (nok). Jeg ønsker ikke et perfekt kosthold (hva nå enn det er), men et kosthold nettopp som jeg trives med og kan leve med. Det føler jeg at jeg har nå. Da blir jeg litt lei meg når folk begynner å spikke fliser. Det kunne vært så mye verre, jeg kunne levd på loff med nugatti og pizza f.eks. Så da spør jeg igjen: er dette er bra (nok) kosthold? Målet er rett og slett å være frisk og sunn, men ikke fanatisk. Jeg spør som Kate - hvorfor spører når du skriver selv at du er kjempefornøyd med det kostholdet du har og ikke vil ha det noe annerledes? Det er ingen her som spikker fliser - de svarer på det du spør om
Annikken Skrevet 26. august 2009 #10 Skrevet 26. august 2009 Min Gud hvor lei jeg er av sånne tråder... *Host* Hva? Det ser veldig bra ut - men pass på å få til litt variasjon gjennom uka så du ikke blir lei!
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 26. august 2009 #11 Skrevet 26. august 2009 Jeg spør som Kate - hvorfor spører når du skriver selv at du er kjempefornøyd med det kostholdet du har og ikke vil ha det noe annerledes? Det er ingen her som spikker fliser - de svarer på det du spør om Jeg tror vi misforstår hverandre. Selv om JEG er fornøyd med kostholdet så behøver det ikke å være like bra som jeg tror. Derfor jeg spør. For det andre så spør jeg om det er bra - ikke om hva jeg kan gjøre annerledes. Selvfølgelig blir det litt variasjon innimellom alt ettersom, men sånn i det store og hele spiser jeg sånn som beskrevet her. Du som etterlyser mer grønnsaker: en avocado, en tomat, en banan og grønnsaker til middag, er ikke det nok mener du? :klø:
Gjest KateW Skrevet 26. august 2009 #12 Skrevet 26. august 2009 For det andre så spør jeg om det er bra - ikke om hva jeg kan gjøre annerledes Hva? Så dersom jeg sier, "nei det er ikke bra!" Så er du fornøyd med svaret?
Gjest lucy d-.-b Skrevet 26. august 2009 #13 Skrevet 26. august 2009 Pass på å få nok fett, jeg ville tatt omega3 hver dag, og om du ikke spiser fisk til middag så putt det på knekkebrødet. Hvis du har et høyt aktivitetsnivå vil jeg si at du spiser litt for lite, men ellers ser det ok ut. Ellers må du jo ta til deg tilbakemeldingene folk her kommer med, hvis ikke ser jeg ikke poenget med å starte tråden.
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 26. august 2009 #14 Skrevet 26. august 2009 For det andre så spør jeg om det er bra - ikke om hva jeg kan gjøre annerledes Hva? Så dersom jeg sier, "nei det er ikke bra!" Så er du fornøyd med svaret? Ja det er jeg faktisk. "Alle" vet vel at man skal spise grovt, grønt, magert, få i seg sunt fett, drikke nok vann osv. Det er ikke det jeg spør om. Jeg har lenge "slitt" med å få til et kosthold jeg trives med. Går jeg for hardt ut og skal være supersunn så blir jeg veldig fort lei. Jeg spiser ting jeg egentlig ikke liker så godt bare fordi det er sunt. Så detter jeg av lasset. Nå føler jeg at jeg har truffet en "middelvei" som jeg trives med, og lurer da på om det jeg spiser nå er bra nok i forhold til helse etc.
Gjest Elfrida Skrevet 26. august 2009 #15 Skrevet 26. august 2009 Når du ikke skriver noe særlig om hva du spiser til hovedmåltidet så er det litt vanskelig å vurdere. Jeg ville i hvert fall satset på mye grønnsaker til middag, i tillegg til proteiner.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #16 Skrevet 26. august 2009 Når du ikke skriver noe særlig om hva du spiser til hovedmåltidet så er det litt vanskelig å vurdere. Jeg ville i hvert fall satset på mye grønnsaker til middag, i tillegg til proteiner. Ja det er jeg enig i. Prøver å være flink til det, men følger også lysten selv om den ikke alltid vil ha det sunneste
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #17 Skrevet 26. august 2009 Du som etterlyser mer grønnsaker: en avocado, en tomat, en banan og grønnsaker til middag, er ikke det nok mener du? :klø: Det er jo anbefalt med fem om dagen, og da fem porsjoner a 150 gram. En avocado tilsvarer vel én porsjon, en tomat er vel mindre enn én, en banan kanskje omtrent én? Det er altså kanskje 2,5 om dagen pluss eventuelle grønnsaker til middag. Hvis du spiser en god porsjon grønnsaker til middag omtrent daglig er det ikke verst, hvis du spiser middager som risgrøt o.l ute noe eller bare bittelitt grønt er det ikke så mye... http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/...erelle_kostr_d/ (forresten, apropos agurk er jo det nesten ingenting annet enn vann - over 95% vann og lite nyttige stoffer)
Chanel.No5 Skrevet 26. august 2009 #18 Skrevet 26. august 2009 (endret) Jeg føler endelig at jeg spiser mat som elsker og som samtidig er sunn. Er dette et bra kosthold? Litt usikker på hva du mener jeg. Bra kosthold mtp. å få i seg alle de nødvendige næringsstoffene kroppen treger du lurer på? Som andre har nevnt så savner jeg også grønnsaker og sunt fett. Pass på så du ikke går lei av maten om du spiser dette hver dag.. Variasjon er ett viktig nøkkelord for sunt kosthold! Endret 26. august 2009 av Lotte27
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 27. august 2009 #19 Skrevet 27. august 2009 Litt usikker på hva du mener jeg. Bra kosthold mtp. å få i seg alle de nødvendige næringsstoffene kroppen treger du lurer på? Som andre har nevnt så savner jeg også grønnsaker og sunt fett. Pass på så du ikke går lei av maten om du spiser dette hver dag.. Variasjon er ett viktig nøkkelord for sunt kosthold! Stemmer det med næringsstoffer ja. Sunt fett: avocado, peanøtter, pesto, omega 3 evt laks. Trenger jeg mer?? Frukt/grønnsaker: ca. 4 porsjoner daglig. Mer her og?
Gjest lucy d-.-b Skrevet 27. august 2009 #20 Skrevet 27. august 2009 Stemmer det med næringsstoffer ja. Sunt fett: avocado, peanøtter, pesto, omega 3 evt laks. Trenger jeg mer?? Frukt/grønnsaker: ca. 4 porsjoner daglig. Mer her og? Jeg hadde byttet ut ett av knekkebrødmåltidene med en grønnsaksalat. Den må gjerne ha for eksempel tunfisk i seg i tillegg. Hva med litt bønner? Mer jern er bra! Litt egg er heller ikke å forakte. Proteiner gir god metthetsfølelse og er med på å senke GI i maten selv om den inneholder karbohydrater, noe som igjen fører til mer stabilt blodsukker. Som sagt, omega3 bør du ta hver dag uavhengig av om du spiser laks eller ikke. Flere kilder til sunt fett: Stek maten i olivenolje eller rapsolje, spis mer nøtter (ikke bare peanøtter(og husk at de salte ikke er spesielt sunne, spis de som du kjøper med skall), mandler og valnøtter er vel så gode kilder til sunt fett), makrell/laks/ørret/tunfisk. I tillegg savner jeg litt mer kalcium, er cottage cheese det eneste? Hva med å legge inn litt kesam/lettyogurt/et glass melk? Ellers syns jeg du spiser fint jeg, så lenge det er nok og du blir mett og får den energien du trenger til å holde dagen igjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå