Gå til innhold

Når er rognebær modne?

Anbefalte innlegg

Når er rognebær modne. Tenkte jeg skulle forsøke meg på rognebær gelé men er usikker på når rognebærene skal høstes inn. Jeg har hørt at man skal vente til etter første frosten....så har jeg også hørt at man kan jukse og legge de i frysen. Hvorfor man skal vente til etter første frosten vet jeg heller ikke..... Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/434887-n%C3%A5r-er-rogneb%C3%A6r-modne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rognebær blir søtere etter å ha vært utsatt for frost (enten det nå er på treet eller i fryseren) - noe av stivelsen i bærene brytes ned til glukose. Tror ikke de er modne enda, i alle fall ikke i Bergensområdet - de er vel gjerne modne når de er skikkelig røde, men når? Tja :)

He, he skal si du var rask md svar...... Jeg var akkurat innom Wikipedia og leste det samme, at bærene blir søtere etter første frost (eller etter å ha hatt de i frysen) men at de da mister noe av pektin innholdet. Bærene ser ganske modne ut her i Oslo området og varierer i farge fra dyp rød til oransj/rød - men er de modne???

Har akkurat drevet og "forsket" litt på rognebær selv, nemlig - har også planer om å prøve å lage rognebærgele. :) Men jeg tror jeg lar dem henge på trærne et par uker til.

Mmm ja, jeg drier også og titter på forskjellige oppskrifter.Skal du lage ren rognebærgelé eller blande med epler eller noe annet spennende?

Annonse

Jeg plukket rognebær i Sigdal i helgen. De var modne og fine. Har allerede renset og lagt dem i fryseren.

Hvordan vet du at de var modne? Blir de myke og sftige? Eller ser du det bare på fargen? Eller må du smake de kanskje?? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...