Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på H&M i dag, hvor butikken består av to etasjer. Fant noe jeg ville prøve i første etasje, men hadde også lyst å kikke i andre etasje.... I stedet for å gå inn i prøverommet i den første etasjen, tok jeg med meg klærne opp. Fant noe der også, og ble møtt av en butikkansatt ved prøverommet. Hun reagerte ikke på at jeg hadde klær fra begge etasjer, men sa bare jeg skulle ta ut klærne etterpå, noe jeg gjorde.

Når jeg gikk ut av butikken, ble jeg stoppet av en dame som var "mystery shopper". Hun hadde visstnok reagert på at jeg tok med meg klær fra forksjellige etasjer (noe den butikkansatte ikke sa noe på, når jeg møtte henne....), og at jeg brukte lang tid i prøverommet. Hun ville undersøke vesken min, noe hun gjorde. Fant ingenting, selvfølgelig. Jeg hadde vært på Expert tidligere på dagen, hvor jeg hadde kjøpt en hårføner. Hun lurte på om hun kunne få se kvitteringen, noe hun fikk.

Jeg ble så satt ut! Hvordan kunne hun, på grunnlag av at jeg brukte lang tid i prøverommet og tok med meg klær fra èn etasje til en annen (som er samme butikk!), mistenke meg for svindel? Trodde man måtte være ganske så sikker dersom man stopper folk på den måten. Sjekke at alt er tatt ut av prøverommet osv. Hun hadde blitt tipset av den butikkansatte. Merkelig hvorfor jeg ikke fikk med meg en slik lapp på hvor mange plagg man har med, dersom jeg så "så mistenksom ut".

Hvordan hadde dere reagert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok pekt ut hun som sa det var i orden at du tok med plagg fra to etasjer i ett prøverom og gitt beskjed om at hun fikk snakke med henne og få det bekreftet så du fikk vist du snakket sant. Der etter hadde jeg spurt ekspeditrisen hvorfor hun ga deg tillatelse når det ikke var lov.

Så hadde jeg spurt om hvor mye tid man fikk bruke i prøverommet der og virkelig fått frem at dette aksepterer du ikke fordi du ikke har gjort noe feil, før jeg lot dem titte gjennom alle tingene mine.

Jeg hadde nok heller aldri satt min fot i butikken igjen. En ting er når man har gode grunner til å spørre, men det her høres for meg helt høl i huet ut. Du ble stoppet for noe du fikk tilatelse til!

Hvorfor skal det ikke være lov? Må man først prøve og trekke kortet i første etasje for så å gå opp og gjøre det samme?

Makes no sense..

Gjest galematias
Skrevet

De jeg reagerer mest på er den politimyndighet denne mystery shopper åpenbart innbiller seg at hun har. Hun har ingen rett til å se i veska di. Når hun så oppdaget at hun hadde tatt feil, skulle hun har gitt seg. Istedet ville dette maktsyke mennesket se kvitteringen din på hårføneren, som temmelig sikkert er av et helt annet merke enn det du evt kunne ha fått kjøpt på H&M. Her gikk hun langt over streken. Hun ønsket å ta deg på noe. Jeg ville ha tatt opp denne hendelsen med butikksjefen når du har anledning. Du fortjener en unnskyldning.

Gjest Blondie65
Skrevet

For det første: En "mystery shopper" som butikkbetjeningen vet om er ingen "mystery shopper". Hele poenget med dem er at de skal gå rundt i butikken som du og jeg og handle for å se hvilken service de opplever.

For det andre: Når begynte Hennes & Mauritz å selge hårfønere? Hva om du ikke hadde hatt kvittering? Har denne "mystery shopperen" myndighet til å anmelde deg for et påstått tyveri fra en annen butikk?

For det tredje: Er de evneveik i den butikken? Så lenge du gjør som du er blitt instruert om og ikke går ut av butikken med klær du ikke har betalt for samt at du henger på plass det som eventuelt ikke skal kjøpes i rett etasje så har de ingen å ta deg for.

Jeg ville forlangt å få vite "mystery shopperens" mandat, fått vite hvem som var sjefen hennes, fått telefonnummeret til butikksjefen og regelrett fortalt begge sjefene at dette er uhørt oppførsel.

Hvis de mistenkte deg for tyveri på det grunnlaget kunne de jo hatt tid til å tilkalle sikkerhetsvakten (du brukte jo lang tid visstnok) og de kunne gjort dette på en ordentlig måte.

Gjest Blubberella
Skrevet

Eh, jeg har jobbet som mystery shopper, og har aldri hørt at mystery shoppere brukes som butikkvakter! Som mystery shopper skal man granske butikken, ikke kundene... Eventuelt kan man spørre kunder om opplevelsen de har hatt i butikken, men da for å sjekke service o.l. i butikken. Er du sikker på at det var en mystery shopper? Hvis vedkommende presenterte seg som det, tror jeg ikke h*n hadde rent mel i posen...

Utrolig dårlig behandling av deg når du allerede hadde fått "tillatelse" til å prøve klær fra flere etasjer.

Jeg har hørt om ei som ble direkte beskyldt for tyveri i en klesbutikk, men da de fant ut at hun var uskyldig, fikk hun et gavekort for tort og svie. Du burde nesten ha sagt ifra til butikksjefen om at du synes dette var elendig kundebehandling, for det var det virkelig!

Skrevet

jeg jobber på h&m. vi har ofte securitas som går sivilt kledd i butikken. disse sjekker personer de selv synes er mistenksomme, eller som betjeningen gir tips om. dette er veldig vanlig og jeg synes ikke du skal bli fornærmet. så klart er det ubehagelig. ingen tvil om det. dette er noe de gjør rutinemessig hvis det er noe de synes virker mistenksomt. de har ingen rett til å se i veska di hvis du ikke vil, men kan holde deg der til politiet kommer. å da vil jo det beste være å vise veska(siden du er uskyldig).

obs obs: alltid spar på kvitteringen til du er ute av butikken. det er ikke noe særlig hvis man blir sjekket og man har kastet fra seg kvitteringen.

Skrevet

Ikke heng dere opp i navnet, mystery shopper, for dere forstår vel tegninga? Det er person som går rundt i butikken for å "fange opp" evt. tyver.

Utrolig dårlig oppførsel ja! Jeg hadde tatt saken videre.

Skrevet
jeg jobber på h&m. vi har ofte securitas som går sivilt kledd i butikken. disse sjekker personer de selv synes er mistenksomme, eller som betjeningen gir tips om. dette er veldig vanlig og jeg synes ikke du skal bli fornærmet. så klart er det ubehagelig. ingen tvil om det. dette er noe de gjør rutinemessig hvis det er noe de synes virker mistenksomt. de har ingen rett til å se i veska di hvis du ikke vil, men kan holde deg der til politiet kommer. å da vil jo det beste være å vise veska(siden du er uskyldig).

obs obs: alltid spar på kvitteringen til du er ute av butikken. det er ikke noe særlig hvis man blir sjekket og man har kastet fra seg kvitteringen.

Det her er også en fin løsning, men akkurat her ble ts stoppet for noe hun spurte betjeningen om hun fikk lov til. Og det er der man får grunn til å bli sinna.

Skrevet

Det er ikke merkelig å ta med klær over flere etasjer på H&M :) Det som er merkelig er å feilrepresentere seg selv hvis hun egentlig ikke er en Mystery Shopper men heller vekter, eller å oppføre seg som en vekter hvis hun er en Mystery Shopper. Uansett ville jeg snakket med betjeningen i butikken om hendelsen.

Skrevet

Meg bekjent kan de ikke det.

De kan manipulere og presse, men om jeg går, så kan de ikke stoppe meg.

Skrevet

Ba du om å få se legitimasjon?

Skrevet
Jeg var på H&M i dag, hvor butikken består av to etasjer. Fant noe jeg ville prøve i første etasje, men hadde også lyst å kikke i andre etasje.... I stedet for å gå inn i prøverommet i den første etasjen, tok jeg med meg klærne opp. Fant noe der også, og ble møtt av en butikkansatt ved prøverommet. Hun reagerte ikke på at jeg hadde klær fra begge etasjer, men sa bare jeg skulle ta ut klærne etterpå, noe jeg gjorde.

Når jeg gikk ut av butikken, ble jeg stoppet av en dame som var "mystery shopper". Hun hadde visstnok reagert på at jeg tok med meg klær fra forksjellige etasjer (noe den butikkansatte ikke sa noe på, når jeg møtte henne....), og at jeg brukte lang tid i prøverommet. Hun ville undersøke vesken min, noe hun gjorde. Fant ingenting, selvfølgelig. Jeg hadde vært på Expert tidligere på dagen, hvor jeg hadde kjøpt en hårføner. Hun lurte på om hun kunne få se kvitteringen, noe hun fikk.

Jeg ble så satt ut! Hvordan kunne hun, på grunnlag av at jeg brukte lang tid i prøverommet og tok med meg klær fra èn etasje til en annen (som er samme butikk!), mistenke meg for svindel? Trodde man måtte være ganske så sikker dersom man stopper folk på den måten. Sjekke at alt er tatt ut av prøverommet osv. Hun hadde blitt tipset av den butikkansatte. Merkelig hvorfor jeg ikke fikk med meg en slik lapp på hvor mange plagg man har med, dersom jeg så "så mistenksom ut".

Hvordan hadde dere reagert?

For det første så er du blitt lurt. var det noe annet de prøvde på?

dE JOBBER IKKE SLIK.

Desuten vet ikke de butikkansatte hvem de er, og når de dukker opp i butikken. Har jobbet slik selv...og dette er helt feil. Du burde kontakte butikken i ettertid og spør hvem firma de var. Butikken får vite det i ettertid undersøkelsen er foretatt. her lukter det noe galt

De jobber heller ikke med kunder,

Skrevet (endret)

Jeg hadde bedt om å få se legitimasjon, sagt at hun jenta der sa det var greit *peke*. Nektet å vise innholdet i veska til henne, men bedt henne ringe politiet sånn at de kunne komme og se i veska.

Og så ville jeg hatt en kompensasjon for å ha blitt forulempet.

Endret av Ella_Grey
Skrevet

Securitas jobber heller ikke slik. Og skal ikke gjøre det. De skal ha en stor begrunnelse for å ta kontkt med folk. Da er de for det første uniformert,har leg-nr på seg. De skal spørre om kunden kan være med for å få undersøkt vesker. Det skal ikke gjøres i butikken. Kunden har lov å nekte, så det du skriver om at hun ikke bør være fornærmet ....har du ingen kunnskap om personvern osv? en kunde er uskyldig i tyveri helt til han blir tatt for noe. skjerp deg butikkansatt.

dette er et eks på ansatte som ikke har peiling

Gjest Chiffon
Skrevet

Jeg håper virkelig du sender en klage på dette, slik skal det ikke være :riste:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Securitas jobber heller ikke slik. Og skal ikke gjøre det. De skal ha en stor begrunnelse for å ta kontkt med folk. Da er de for det første uniformert,har leg-nr på seg. De skal spørre om kunden kan være med for å få undersøkt vesker. Det skal ikke gjøres i butikken. Kunden har lov å nekte, så det du skriver om at hun ikke bør være fornærmet ....har du ingen kunnskap om personvern osv? en kunde er uskyldig i tyveri helt til han blir tatt for noe. skjerp deg butikkansatt.

dette er et eks på ansatte som ikke har peiling

Er du sikker på dette? Jeg vet personlig om to butikker (som ligger på store sentre) som jevnlig har vakter i sivil innom butikkene sine, og de stopper folk som de har stor mistanke om at han stjålet noe.

De har selvsagt ikke myndlighet til å åpne vesker, legge i jern eller lignende men fører de mistenkte diskre bort og ber om å få se i veske/sekk e.l. Sentervakt og politi blir tilkalt hvis det viser seg at det er tyveri/hvis personen ikke ønsker å vise innholdet i vesken.

Jeg har litt problemer med at dette er ulovlig praksis.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Men om de har det, så presenterer ikke vedkommende seg som mystery shopper, og hadde definitivt vist legitmiasjon/bevis og behandlet henne på en annen måte.

Skrevet
Er du sikker på dette? Jeg vet personlig om to butikker (som ligger på store sentre) som jevnlig har vakter i sivil innom butikkene sine, og de stopper folk som de har stor mistanke om at han stjålet noe.

De har selvsagt ikke myndlighet til å åpne vesker, legge i jern eller lignende men fører de mistenkte diskre bort og ber om å få se i veske/sekk e.l. Sentervakt og politi blir tilkalt hvis det viser seg at det er tyveri/hvis personen ikke ønsker å vise innholdet i vesken.

Jeg har litt problemer med at dette er ulovlig praksis.

Det er forskjell på en vakt i sivil og en vakt i sivil som lyver. Sistnevnte har et problem.

Skrevet

Og du har fremdeles lommebok og mobil o.l. i behold?

Skrevet

TS: presenterte virkelig dama seg som mystery shopper? I så fall lyver hun. Eller har du bare misforstått hva en mystery shopper er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...