Gå til innhold

Sletting av opplysninger i helsejournal

Fremhevede innlegg

Gjest gjest nå
Skrevet

Har noen her erfaringer med å søke om sletting av opplysninger i journal, spesielt opplysninger om psykisk helse eller psykisk diagnose? Opplysningen er om min psykiske helsetilstand for mange år tilbake, men jeg mener, og andre som har kommet med innspill er enige i, at jeg ble feilbedømt. Jeg har aldri bestukket noen og får nødvendig helsehjelp helt uavhengig av denne diagnosen, så ut ifra loven jeg har lest skulle det være helt mulig, men jeg håper at jeg kan høre fra noen som selv har vært igjennom dette om de godtar slike søknader ofte, hva de begrunner avslag med, og andre erfaringer.

Må man søke sykehuset og dets ledelse om dette, eller må man søke en eller annen etat? Hvor lang tid tar det før man får svar på brevet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på.

Min forrige lege har skrevet så mye "rart" i jornalen at det ødela mye for meg da jeg tok til vett og fikk meg en ny lege.

Men nå ser jeg at den nye legen i stor grad lar seg påvirke av min forrige legen. Det gjør at jeg igjen har fått "problemer". Bla. med å få undersøkelser og riktig behandling.

Min forrige lege gjorde svært lite, såpass lite at jeg blir å melde han inn til heletilsynet. Fikk og en del feildiagnoser av denne... på en måte for å unngå å undersøke det reelle problemet jeg gikk til han for (en skade)

Tror jeg har fått undersøkt alt annet som tenkes kan utenom det jeg engentlig var til han hos. Forde legen ikke trodde på meg. Endte med feilbehandling som forværret ting kraftig.

(skaden ble ikke diagnostisert før nesten 1 år etter at jeg byttet lege og viste at det var ganske mange diagnoser ved denne som ga de utslagene jeg gang på gang gikk til legen for)

Det går mot et nytt legebytte nå. Og ønsker ikke at disse legene med jornalen skal påvirke en ny lege.

• 2 uker senere...
Gjest gjest nå
Skrevet

Lei for å bumpe, men er det noen som har gjort dette?

• 2 måneder senere...
Gjest gjest nå
Skrevet

Er i gang med prosessen nå, har sendt klage til fylkesmann etter at jeg anket til avdelingen av sykehuset. De mente at det var "forsvarlig ut i fra opplysningene de hadde da". Senere har jeg på eget iniativ møtt hos psykiater, som mener at det er overraskende at jeg i det hele tatt fikk denne diagnosen, når jeg ikke har oppførselen som vanligvis følger med den. Har nå fått attest på at autorisert psykiater mener at jeg ikke lider av dette.

Kommer det til å utgjøre en forskjell da, eller vil de fortsatt "stå på sitt" selv om behandlingen og utredningen har vært en stor belastning, og mest sannsynlig hadde de ikke et sterkt nok grunnlag for å sette diagnosen?

Setter fortsatt veldig stor pris på innspill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...