Gå til innhold

Svetter overvektige mer?


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_dina_*
Skrevet

Lurer på om man svetter mer hvis man er overvektig og i dårlig form og vil man svette mindre hvis man kommer i bedre form ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på. Svetteproduksjon er ofte genetisk betinget og ses også i sammenheng med hormoner, begge deler kan også spille inn på overvekt, men kan også være helt uavhengig.

Dersom planen er å slanke seg for å redusere uønsket svette, er jeg redd man kan bli veldig skuffet over resultatet. Understreker at jeg snakker om "vanlig" svette, ikke "ute og løper maraton"-svette...

Skrevet

Det er ikke slik at dårlig trente svetter mer enn bra trente. Ofte vil man faktisk svette mer om man er i bedre form. Før, når jeg aldri trente, kunne jeg fint gå opp til femte etasje uten å svette, selv om jeg pustet som en hval. Nå, når jeg trener kampsport fire ganger i uken, svetter jeg som en gris når jeg går de samme trappene, men nå blir jeg ikke anpusten.

Gjest Gjest_dina_*
Skrevet
Det kommer helt an på. Svetteproduksjon er ofte genetisk betinget og ses også i sammenheng med hormoner, begge deler kan også spille inn på overvekt, men kan også være helt uavhengig.

Dersom planen er å slanke seg for å redusere uønsket svette, er jeg redd man kan bli veldig skuffet over resultatet. Understreker at jeg snakker om "vanlig" svette, ikke "ute og løper maraton"-svette...

Syntes jeg begynner å svette bare av å gå litt fort i en oppoverbakke :( , kan ikke huske det var slik før .

Blir dette bedre hvis jeg kommer i bedre form .

( Var i bedre form før )

Skrevet

Overvektige har mindre udoverflate i forhold til kroppsvolum enn normalvektige og må derfor kompensere for dette når kroppen trenger å kjøles ned (og man produserer jo varme ved fysisk aktivitet). Så jeg vil tro det er naturlig at mange begynner å svette mer dersom de går opp i vekt. Selv om det er helt riktig som en annen sier her om at det i stor grad er genetisk betinget hvor mye en svetter, slik at en ikke kan sammenlikne en tilfeldig normalvektig og en tilfeldig overvektig. Ei venninne av meg hadde et stort problem med svetting, og hun har alltid vært veldig slank.

Gjest Spinell
Skrevet

En liten digresjon:

Hørte en historie om en ganske sjenert mann som var på bygdafest. Før festen hadde han fått "opplæring" i å sjarmere damer av mer erfarne venner. Noe av det viktigste han hadde fått med seg var at det var viktig å gi damene komplimenter.

Etter å ha mannet seg opp lenge og vel, bød han opp en dame til dans. Under dansen tenkte han lenge og vel på hvordan han skulle gi en kompliment til dansepartneren sin. Til slutt kom han på en uslåelig kompliment, sa den til damen og fikk en skikkelig ørefik. Slukøret gikk han fra dansegolvet tilbake til kameratene sine som lurte på hva som skjedde.

"Det med komplimenter skal jeg i alle fall ikke gjøre igjen", sa han.

"Hva sa du til henne, da?" lurte vennene på.

"Du svetter lite til å være så feit."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...