Gå til innhold

Mat å legge på seg av?!


Gjest Myst

Anbefalte innlegg

Er ei ung dame som alltid har vært spinkel, men nå blitt opptatt av å få igjen litt former (jeg har fortsatt masse former til å være såpass tynn som jeg er, men det er utrivelig når man blir misfornøyd med kroppen)

Har alltid ønsket - og trengt å legge på meg, men er ekstremt kresen når det kommer til mat.

Tør ikke smake på nye ting, spiser ikke frukt eller grønnsaker. Lever stort sett på grandiosa, loff, spaghetti og pommes frites.

Jeg spiser 2-3 ganger daglig, men klarer rett og slett ikke spise oftere - er mett.

Kan heller ikke lage mat, og mat som ser fristende ut å prøve å lage tar for lang tid og er for krevende da jeg har en sykdom som gjør at slike ting kan bli vanskelig av og til. (Vekta har ingenting med sykdommen å gjøre).

Trening er også ganske utelukket pga min sykdom.

Eksempel på hva jeg normalt sett spiser daglig:

En halv grandis morgen

En halv grandis kveld

Evn. kjeks/popcorn etc.

Eller

Tre loffskiver med leverpostei

En porsjon spaghetti

En halv grandis

Er det noen som har noen tips til hvordan mat jeg kan spise for å gå(hurtig) opp i vekt?

Jeg har prøvd proteinshaker som man skal legge på seg av, men de smakte så kvalmende og jeg ble stapp mett av å drikke shake, så jeg slutta for det ble til at shaken erstatta maten.

Finnes det noe vidunder mat som er enkelt/fort gjort å lage, som smaker godt for en ekstrem kresen munn, og som man legger på seg av?? Eller noen proteinshaker som ikke smaker kvalmende og man blir så mett av så det erstatter selve matinntaket? Eller noen kapsler med lignende effekt som proteinshake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være helt ærlig ville jeg vært mer bekymret for feilernæring enn for å veie for lite med den miksen.

Jeg ville i allefall begynt å spise ordentlig frokost. En variasjon av enkle påleggstyper som røkelaks, bananer, egg etc på noe annet enn loff.

Og vekk med pizzaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, først og fremst må du tørre å smake på nye ting hvis du skal bli over 50 uten mangelsykdommer. Du behøver ikke være en mesterkokk for å få i deg mer kalorier. Hvis du f.eks spiser wraps med kylling, putt masse avokado inni. Spiser du pasta, dyng den med pesto. Spiser du brødskiver, velg brie o.l i stedet for mager kremost. Jevne måltider er viktig, ikke en pizza delt på to på en dag, det blir jo ikke nok næring. At du 'alltid har vært spinkel' henger jo tydelig sammen med kostholdet. For alt du vet legger du fort på deg hvis du spiser normalt.

Liker du jordbær? Du kan jo lage smoothier og lure masse inni der, uten at det blir så kvalmende som proteinshake.

Ellers orker jeg ikke å komme med tusen forslag som du bare snerper 'nei, det liker jeg ikke til', lar noen andre ta seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Jeg må si meg enig med de andre her!

Syntes at dette kostholdet ditt høres direkte skummelt ut..

Hvis du ikke kan lage mat, hvorfor ikke noe som fjordland? Sier ikke at dette er den beste eller sunneste maten som finnes, men den er jo tilberedt og trenger bare og varmes. Og du får i deg mer enn bare karbohydrater.

Ditt kosthold er bare bestående av hvitt mel og fett.

Klarer du ikke mange måltider så bør idet minste ett av dem, inneholde grønnsaker og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke smake på nye ting, spiser ikke frukt eller grønnsaker. Lever stort sett på grandiosa, loff, spaghetti og pommes frites.

Det du spiser er ikke akkurat gourmet, og det er usunt og næringsfattig.

Hva er du redd for med nye matvarer? Gi deg selv i lekse å smake 3 nye ting hver uke, liker du dem ikke kan du alltids la være å spise opp. Noe vil være en suksess, og det som ikke er det vil du overleve. Nå bygger(eller rettere sagt bryter ned) du en kropp uten næringsstoffer, den vil ikke være mye motstandsdyktig mot ting som kan komme i livet. Bare bestem deg for å overkomme feigheten og innta supermarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, det er nærmest umulig og dessuten vanskelig å bli inspirert til å gi gode råd hvis du bare er villig til å spise det du har oppgitt i innlegget, dessverre :) Dessuten er det jo veldig usunt og lett å få mangelsykdommer med et slikt kosthold, noe som i seg selv kan bidra til at det er vanskeligere å legge på seg eller ha matlyst.

Men en ting som er vanlig å gjøre for å få opp kaloriinnholdet i mat er å fylle på med majones, mer olje (gjerne relativt sunne vegetabilske oljer - f eks solsikke smaker nesten ingenting, raps smaker litt), mer fet fisk, vanlige produkter framfor lettprodukter. Samtidig er jeg usikker på hva som er lurt å anbefale i et kosthold som nesten bare består av usunne karbohydrater fra hvitt mel, og fett fra mer eller mindre tvilsomme kilder (mettet, transfett). Først og fremst ville jeg nok sagt at du bør spise mer protein, gjerne fra kylling eller fisk. Det går helt greit å spise ferdiggrillet kylling, men om du spiser dette ofte, dvs mange ganger i uka, kan du vurdere å droppe skinnet fordi det inneholder veldig mye salt.

Er det ingenting av frukt eller grønnsaker du liker? Eller klarer å få ned og egentlig synes er greit nok? Med mindre du er allergisk/intolerant mot alt slikt vil jeg på det sterkeste anbefale deg å prøve å spise NOE frukt eller grønt hver dag, det er veldig viktig for kroppen faktisk.. Om ikke annet så kok poteter av og til (poteter inneholder mye stivelse og du har allerede et karbohydratrikt kosthold, men de inneholder også viktige næringsstoffer som aminosyrer, vitaminer og mineraler). Og/eller drikk (ferskpresset) juice. Grønnsaker som gir mye sunne stoffer er ellers gjerne de som er sterke på farge, både pga antioksidanter (som er et område hvor man ikke vet så mye om alle stoffene - det er tusenvis -, men ting tyder på at de er bra for oss) og ulike vitaminer, spesielt C og forløpere til A-vitamin tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Euforia

Leste en artikkel om ei dame som ville legge på seg i Hjemmet en gang, og hun hadde fått beskjed av Fedon Lindberg å spise én god morgen-yoghurt daglig, brød og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel om ei dame som ville legge på seg i Hjemmet en gang, og hun hadde fått beskjed av Fedon Lindberg å spise én god morgen-yoghurt daglig, brød og poteter.

En god morgen yoghurt? Den skjønte jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god morgen yoghurt? Den skjønte jeg ikke..

Bra med sukkerarter i den og endel karbo, burde sette kroppen rett i "energilagringsmodus".

Ellers vil jeg anbefale TS å spise mye egg. 3-4 per dag. Sørg for å ha et bra inntak av karbohydrater, grovt brød, poteter, pasta ol. Spis deg mett til hvert måltid og tving deg selv til å ha minst 4 måltider, drikk helmelk eller juice til.

Om du ikke oppnår vektøkning innen en måned kan du gå til innkjøp av gainer og ta en shake til mellommåltid 2 ganger daglig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med sukkerarter i den og endel karbo, burde sette kroppen rett i "energilagringsmodus".

Ser den, men var bare litt merkelig oppsummering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det du ikke skjønte?

Bare det at en skulle spise mer av karbohydrater og god morgen yoghurt. Men var ikke du som formulerte deg feil eller noe, bare Fedon sitt tips jeg ikke var helt med på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Euforia
Bare det at en skulle spise mer av karbohydrater og god morgen yoghurt. Men var ikke du som formulerte deg feil eller noe, bare Fedon sitt tips jeg ikke var helt med på..

Ah, jeg henger med. Det leste det i en tid jeg spiste mye yoghurt, derfor jeg husker den spesielt godt. Derfor kuttet jeg kraftig ned på yoghurten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tør ikke smake på nye ting, spiser ikke frukt eller grønnsaker. Lever stort sett på grandiosa, loff, spaghetti og pommes frites.

Stakkars stakkars kroppen din... helt målløs over at det går an å bry seg så lite om helsen. Du er vel klar over at du blir det du spiser? Kroppen trenger næring... vitaminer, proteiner, mineraler osv... du får jo ikke det gjennom grandiosa og loff! Ikke regn med at kroppen din varer særlig lenge med det kostholdet der. Og hvorfor tør du ikke smake på ny mat? Herreminhatt... er det farlig eller?

Endret av Serpica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amo_*

Hei! Jeg er ekspert, har vært anorektiker og pugga haugevis av ernæringsplanleggere som skulle få meg opp i vekt.

* avokado - helt fantastisk. Strø litt salt på og ha en hel avokado på skiva

* sjokolade - jo mørkere jo høyere fettprosent. Faktisk

* Kefir - to glass hver dag

* Modne bananer - jo gulere/brunere, jo flere kalorier

* Is (ikke saftis selvsagt)

* En stor kaffe mocca hver dag, masse h-melk og sjokolade = fett og sukker = flesk på rumpa;)

* Valnøtter

Så går det jo ann å tenke litt, se på ting i butikken og alltid velge den varianten med mest fett.

Hvis du ikke har planer om å smake på andre ting enn det drittet du eter på nå, så fatter jeg ikke at du har giddet å bruke de dyrebare kaloriene dine på å poste innlegget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ekspert

* Modne bananer - jo gulere/brunere, jo flere kalorier

Vel, det er feil.

100 g. umoden banan inneholder like mange kalorier som 100 g. moden banan. Forskjelligen ligger i GI'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...