Gå til innhold

Spenner meg hele tiden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har etter noen år med forskjellige problemer utviklet en uvane som gjør at jeg spenner meg litt omtrent hele tiden (spesielt i skuldrene) uten å være helt klar over det. Da hjelper det ikke så mye med kun 1 gang i uken med massasje, og mer har jeg ikke råd til. Derfor trenger jeg råd til hvordan jeg selv kan prøve å slutte med denne slitsomme uvanen.

Har prøvd å bruke et massasjeapparat jeg har, men det har ikke hjulpet på selve problemet med at jeg spenner meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yoga, qigong, avspenningsøelser, meditasjon. Jeg annbefaller at du jobber med å få en fri, dyp pust. OM du googler freeing the breath så finner du det du trenger. Søk gjerne også på belly breathing. Ocean breathing er også bra

Skrevet

Det høres kanskje dumt ut, men gjesping er virker avspennende. Prøv å dra gjespen helt ut og strekk kroppen når du kjenner at det kommer en gjesp. Dette er ikke tull altså, det er en metode som er anbefalt av en anerkjent norsk fysioterapeut som jeg desverre ikke husker navnet på.

Skrevet

Hvis du strammer de muskelgruppene du spenner deg i bevisst og holder dette noen sekunder av gangen vil du bli mer avslappet etterpå. Men det må kanskje gjentas ofte. Er også enig i tipsene om yoga osv (og når du først har lært deg endel stillinger er det lettere å bare gjøre noen effektive når du kjenner det trengs, selv om det forsåvidt er en fordel med et helt, balansert program).

Skrevet
Yoga, qigong, avspenningsøelser, meditasjon.

Stiller meg bak denne. Fokus på dyp pust, uavhengig av metode.

Skrevet

Jeg slenger meg på denne, siden jeg sliter med det samme, med tilhørende hodepine... :(

Men, stretching skal visst hjelpe, selv om jeg personlig er så stiv at det er ubehagelig i begynnelsen...

Kjapp googling: Øvelser

Ellers har akupunktur hatt bedre effekt for meg enn bare massasje.

Har du snakket med legen om dette? Man kan få fysioterapi på resept...

Skrevet

Har akkurat samme problemet. Men jeg klarer ikke avspenne meg/slappe av når jeg bestemmer meg for det, så yoga og pusteøvelser funker ikke. Det som funker for meg er å drive med hester! Nå sier jeg ikke at du må begynne med hest om ikke interessen der, men finn en hobby hvor du kan distansere deg fra hverdagen og bare kose deg!

Psykomotorisk fysioterapi er også veldig bra, da lærer man seg å kjenne etter hvordan kroppen kjennes ut når man er anspent, hva man kan gjøre for å avspenne, og hvordan kroppen kjennes ut når den er avspent. For meg var det en a-ha opplevelse, men dessverre greier jeg ikke fokusere nok på det i hverdagen da jeg har et stressende yrke.

Veldig lurt å prøve å gjøre noe med det ihvertfall, før det skaper store problemer for deg. Jeg har fysiske plager pga at jeg spenner meg (betennelse i kjeven, dotter i ørene, leamus på øyet, og en form for migrene). Ikke noe gøy...

Skrevet

Noe som har hjulpet meg, som har en anspent rygg, er å jevnlig myke opp med massasjedusj. Da får man et hode med vanlig stråle, som man snur på, og så får man en hard og smal stråle... Det gjør veldig vondt med en gang, og så merker man at ting begynner å løsne. Varmt vann er viktig tror jeg, om vi plutsleig mister varmtvannet så strammer jeg hele meg... så jeg tror ikke kaldt vann kan få deg til å slappe av like godt.

Vi betalte vel 250 kr tror jeg for det dusjhodet? og vi sjekket en butikk..

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med yoga fra treningssenter o.l, men holder på å lære meg det via en bok av Eric Schiffman, Moving into Stillness. Og der synes jeg prinsippene forklares veldig bra. Punkt en er å lære seg å puste riktig (ujjayi), det er på en måte pusten som skal drive bevegelsene og er fokus i en "form". For meg er det mye lettere å ha det som utgangspunkt enn at jeg i for stor grad skal bruke hodet og tankene for å vurdere om bevegelsen blir riktig. Og man får antagelig like stort utbytte av en bevegelse på den måten selv om man er stiv som en stokk og ikke kommer så "langt" at det ser fancy ut, fordi man kjenner sine egne ytterpunkter og grenser, og linjene i formen. Men klart at om man binder seg veldig likevel blir det kanskje vanskelig. Det å gi slipp på kroppen er nok viktig, så hvis man slapper mer av når man rir eller svømmer eller noe annet er jo dét riktig vei å gå :)

Skrevet

Intuflow er et genialt 15 minutters treningsprogram som både gir masse avspenning og fjerner spenninger i kroppen og gir mykhet og oljer leddene noe sinnsykt og gir masse energi og "flyt" i kroppen. DU finner det på nettet

Skrevet

Har også problemer med avspenning, så jeg kjøpte en cd med avspenningsteknikk. Cd'n har de her

Har cd'n som heter Kraften(ikke Kraften 2), men har også prøvd den som heter Lindring. Synes det har vært til stor hjelp for meg i hvertfall :)

Skrevet

Søk på holosync. Cdene deres vil få deg til å slappe av ekstremt dypt gjennom stimulans av hjernen med spesielle frekvenser. Funker som faen.

Skrevet

Oi, her var det mange svar, takk for det :)

Yoga har jeg jo hørt mye om, men jeg har ikke tid til å dra på noe treningssenter eller lignende for å gjøre det. Er det noen bøker eller videoer jeg kan prøve kanskje?

Har prøvd pilates, men det var så kjedelig at jeg ikke orket det mer. Skal jeg trene så må jeg har en viss interesse for det, ellers så blir det bare et ork.

Og dette med avspenningsøvelser, hvordan gjør man det?

Og hvor kan man kjøpe et slikt massasjehode? Hadde jo vært noe å prøve siden det å dusje er noe man må ta seg tid til uansett. Hørtes hvertfall interessant ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...