Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Jeg tror ikke det er ett generasjonskille, men jeg vet a det finnes en del som ikke vil ta i mot arv. Har en slektning som ikke vil det. Barnet deres får alt nytt. Det er deres første barn, og særlig mor vil vel at ting skal være "skikkelig". så noen tar det valget, men jeg tror nok at det vanligste er at man setter pris på alt man kan få arve.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok det er litt generasjonsskille i bildet - og sikkert andre ting også.

Både jeg og min søster er heldigvis veldig for å arve klær - hun har en som er eldre enn min eldste og en som er yngre enn min yngste. Vi har arvet klær til nr 1 derfra og de har arvet klær til nr 2 fra oss. Så noen av plaggene er faktisk brukt til 4 barn! Jeg må innrømme at jeg ikke gikk så nøye gjennom det vi sendte videre siden vi har litt ulik smak og hun måtte gå gjennom uansett. De plaggene hun ikke bruker fra oss går til fretex.

Skrevet

Da jeg var barn var det stor stas å arve klær fra mine søskenbarn. Klærne var jo hverken slitt eller ødelagte.

Det er unødvendig å kaste fullt brukbare klær. Det er jo også litt artig å kunne se igjen klær på andre. Det eneste kjedelige må være om minsten i en flokk på 3-4 barn bare arver og bare den eldste får nytt.

Skrevet

Alle burde gi bort klær de ikke bruker lengre, ikke bare barneklær - man kan bytte med venninner eller liknende. Tenk så mye vi sparer miljøet for, og ikke minst penger. Ja til arving av klær!:]

Men selvfølgelig ikke hullete/ødelagte klær. Ødelagte plagg kan imidlertid rives opp og gjør seg til fine støvtørkingsduker:)

Skrevet

Vi har på ingen måte dårlig råd, men er alltid like glade for å få arve klær og utstyr!

Er også veldig fan av å kjøpe brukte klær.

Oftest er det jo like fint, og man plutselig har man nok utvalg til å kunne ha de ekstra settene i barnehagen uten å slite med å ha nok klær hjemme.

Og ikke minst, vente ett par dager til med klesvasken.

Dessuten er det praktisk å slippe å kjøpe alt av pentøy for en gangs bruk, eller alle dyre vinterdresser nye. (Vi har vært kjempeheldige og arvet mye merkeklær og ull.)

Har kun sett på dette som praktisk gjenbruk, og har alle planer om å sirkulere klærne videre når vi er ferdige med dem.

Har til og med vært så heldig at vi har arvet klær som jeg og mine søskenbarn brukte da vi var små. :)

Sko arver vi ikke. (Men gir dem gjerne til Fretex, om noen skulle få bruk for dem. ) Bortsett fra pensko, eller tilnærmet ubrukte sko.

Skrevet

vi har arvet en del tøy, og det setter jeg stor pris på.

Barna vokser jo fort ut av klærne så det å bare kjøpe nytt er i mine øyne, unødvendig.

Men, det er ikke alt vi har fått som jeg har tatt vare på.

Noe av det vi har fått har vært utvasket, flekkete o.l.

Det har jeg ikke tatt vare på.

Skrevet
Jeg satt å diskuterte klær med en venninne, og hun gav klart uttrykk for at det var fullstendig unødvendig å arve klær nå for tiden for klær er så billigt.

Nå må jeg legge til at jeg unngår å diskutere økonomi med henne, rett og slett fordi vi har helt forskjellig syn på ting.

Jeg elsker å arve klær. Kanskje fordi jeg som regel har endt opp med sekker og ikke poser. Synest det er topp å jobbe seg gjennom haugen med fine klær. Bir omtrent som å få gå bananas på salg. ;)

For meg er det også til dels en nødvendighet siden jeg er alene med barn og har stram økonomi.

:jepp:

Det er skikkelig gøy å få servert en sekk med nydelige barneklær. Elsker å sortere å finne fine ting og føler også at det er akkurat som å gå bananas på salg... -Bare enda bedre, siden det ikke bare er billig, men GRATIS!! :overrasket:

Vi har heller ikke så veldig dårlig økonomi (selv om vi ikke er rike), men synes det er bra å arve klær av mange grunner: -Barna til venninner klarer ikke å slite ut klærne, så de er like fine, og da er det dumt å hive dem, -Man sparer miljøet ved å ikke praktisere "bruk og kast", -Barna kan få nye klær ofte, uten at det koster oss noe særlig ;), -Jeg slipper selv å kaste/lagre barnas klær, da disse blir levert videre. :Nikke:

Skrevet

Duverden, jeg har da alltid trodd at alle arvet klær og utstyr, jeg.

Jeg arvet stort sett alt av klær av min søster, og etter at jeg var vokst ut av det gikk det videre til mine yngre søskenbarn. Og ingen i slekta er fattig, jeg vokste opp i svær enebolig.

Om ingen skulle arve klærene, ville bossberget blitt enda større, fylt av fult brukbare barneklær. Unger vokser fort, og klærene blir ikke så slitt før de er for små. Det er tull, både med tanke på miljø og økonomi, å hive klærene.

Skrevet

Serriøst kaster dere klær? Det går ann å gi det til forskjellige foreninger som sender det til u-land.

Synes det er toppers å kunne arve klær, håper vi får det til i min familie når det kommer barn her:)

Gjest Raptuza
Skrevet

Eg/me har satt stor pris på å få klær av ei klassevenninne av datra vår som brukar et par storleikar større enn ho. Samtidig gir vi vekk hennas utvokste tøy til ei annan klassevenninne, ei kusine og ei anna venninne av ho. I midlertid har eine forelderen til ei av mottakarane gitt uttrykk for at h*n ikkje har "plass"til meir brukttøy til datra si. VEdkommande har dårleg råd(!) og tok just opp eit større lån hjå ein slektning....forstå det den som kan. H*n har visst alltid pengar til å kjøpa nye ting/leikar/gadgets, men vil ikkje ta i mot fint brukt jentetøy....

Skrevet

Vi har god økonomi, men arver gjerne både klær og utstyr (hvis det er pent brukt).

Har aldri hørt om noen som ikke synes dette er OK før?

Jeg synes det er et viktig prinsipp med gjenbruk, nå for tiden er det altfor lett å kjøpe nytt hele tiden. Tenk litt på miljøet også, å kaste nesten nye klær er synd og skam!

Skrevet

Jeg har ingen problemer med hverken å arve eller gi bort tøy, det er jo vinn-vinn.

Men da jeg var alene med sønnen min da han var liten (han er 7 1/2 nå) hadde jeg ingen å arve av. Det blir dyrt! Fordi jeg hadde satt så utrolig pris på å ha noen å arve av, tilbød jeg et par av de jeg kjente å arve, men det var uinteressant! Én hadde alt noen å arve av, en annen ville bare ha spesielle merker (som jeg ikke hadde råd til å kjøpe). Enden på visa ble at jeg solgte alt ultrabillig på finn.no (100-400 kroner for en søplesekk med klær uten flekker og slitasje). Enda sleit jeg med å bli kvitt det!

Nå har vi tre barn fra 1-13 og har ingen å arve av (utenom til minste, som det hender at vi får et par ting av naboen). Det er kjempedyrt og jeg hadde satt utrolig pris på å ha noen å arve av og gi til. Syns det er litt snobbete å bare skulle ha nye klær, jeg!

Skrevet

Så lenge jeg liker klærne er det helt greit å arve.

men jeg har arvet noen klær som jeg synes er regelrett stygge.. og går rett til fretx..men "nøytrale" klær synes jeg er veldig greit å arve. spsesielt når de begynner å bruke litt mer klær og blir mer møkkete.(jeg hadde ikke gulpeunge og kunne vel ha greit meg med minimalt med klær den første tiden)

Skrevet
Jeg har ingen problemer med hverken å arve eller gi bort tøy, det er jo vinn-vinn.

Men da jeg var alene med sønnen min da han var liten (han er 7 1/2 nå) hadde jeg ingen å arve av. Det blir dyrt! Fordi jeg hadde satt så utrolig pris på å ha noen å arve av, tilbød jeg et par av de jeg kjente å arve, men det var uinteressant! Én hadde alt noen å arve av, en annen ville bare ha spesielle merker (som jeg ikke hadde råd til å kjøpe). Enden på visa ble at jeg solgte alt ultrabillig på finn.no (100-400 kroner for en søplesekk med klær uten flekker og slitasje). Enda sleit jeg med å bli kvitt det!

Nå har vi tre barn fra 1-13 og har ingen å arve av (utenom til minste, som det hender at vi får et par ting av naboen). Det er kjempedyrt og jeg hadde satt utrolig pris på å ha noen å arve av og gi til. Syns det er litt snobbete å bare skulle ha nye klær, jeg!

Jeg regner med du kjøper brukt så ofte du kan på finn.no. Hvis ikke kan jeg tipse deg om at det er mye bra brukte klær ute og går! ;)

Skrevet

Jeg arvet masse klær når jeg var liten og familien min hadde ikke dårlig råd i det hele tatt. Jeg husker det var sååå stas hver gang en kusine kom med en stor søppelsekk med klær!!!

Skrevet

Ser ut som om alle her er enige.

Arving er en fin ting! Har arvet selv til jenta vår, og gitt bort masse og.

Skrevet

Jeg har desverre ingen å arve lær etter til min eldste, og har endt opp med å kjøpe alt nytt.

Deretter går klærne i arv til lillebror.

Etter lillebror blir klærne sortert, de som er hullete blir brukt til filler, det som er helt blir vasket og pakket i sekker til yngstegutten i familien.

Når det gjelder sko er det bare pensko og gummistøvler vi sender videre. Pensko blir jo bare brukt max 2 ganger før de er for små, og gummistøvler er som oftest ikke fotformsko.

Ville aldri gitt vekk joggesko etter ungene for eksempel ( ikke at det er igjen så mye av dem når sesongen er slutt).

Skrevet

Arver mye, gir alt videre til enten venner eller bekjente eller fretex og handler mye brukt på loppis eller fretex.

Og det er ikke pga dårlig råd jeg gjør det, men fordi jeg liker å bruke pengene på andre ting. Og så syr jeg mye om de skattene vi kjøper eller får.

Skrevet
Jeg satt å diskuterte klær med en venninne, og hun gav klart uttrykk for at det var fullstendig unødvendig å arve klær nå for tiden for klær er så billigt.

Pris er for meg temmelig opp topic her. Skal jeg ikke arve klær fordi klær er billig å kjøpe nytt? Det er ikke "nødvendig" å arve klær? En tankegang som knapt har falt meg inn. Det handler i første rekke om forbrukssamfunnet, om at det er kvalmt med så mye brukbare klær som kastes. Ja til gjenbruk!

Skrevet

Husker at jeg elsket å arve tøy når jeg var liten. Det var nesten som julaften når man plutselig fikk sekker og poser med tøy som måtte prøves :) Det er noe man ikke har mulighet til når alt kjøpes nytt.

Tøyet gikk fra naboer til min bestemor, til oss, fra oss til naboer av oss, og så videre. Det fikk sin sirkulasjonsrunde, dog ble slitte og ødelagte ting kassert etter bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...