Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en liten diskusjon i familien om dette, lurer jeg på hva andre mener.

Er det ok å arve barneklær (pentøy, barnehagetøy, gummistøvler etc)?

- Hvis du "arver"; Er det en "nød"løsning pga dårlig råd?

- Hvis du "arver bort"; tilbyr du arvetøyet til folk du tror har dårlig råd, eller tar du ikke hensyn til det?

Håper noen kan hjelpe meg, det var åpenbart noen i min familie som synes det var "tabu" å arve barneklær... flere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Jeg har arvet fire kasser til magetrollet mitt. Det har ikke med dårlig råd å gjøre, men både jeg og hun som har gitt meg disse tingene syns det er synd å bruke noe i en liten måned og så kaste det igjen.

Jeg syns også at det var veldig kjekt å få, siden hun vet nøyaktig hva man trenger, hvor mange bodyer, strømpebukser etc, og jeg ikke har peiling.

Gjest Dallandra
Skrevet

Jeg er kjempeglad for å arve alt av klær.

Det er ikke en nødløsning, men god utnyttelse av klær, synes jeg. Jeg er kjempeglad for at vi har noen som kan arve våre barns avlagte klær også, for jeg synes det er sløseri å kaste fullt brukbare klær.

Ikke tabu i det hele tatt, men fornuftig :tommelsmil:

Skrevet

Selvfølgelig er det OK å arve klær... :klø: Vi tar i alle fall i mot det vi får. Nå har vi ganske dårlig råd da, men ville nok tatt i mot likevel, synes det er ille hvis fullt brukelige klær kastes. Iflg eksperter skal man visst ikke arve sko (kun pensko siden de er lite brukt) men ellers er det jo fritt frem. Vi lar for så vidt skotøy også gå i arv. Når ungene er helt små, rekker de jo ikke å slite ut skoene før de er for små - vår gutt på 16 mnd har feks gått opp 3 skostørrelser siden han begynte å gå for litt over fem mnd siden. Sitter dermed igjen med to par fullt brukelige og pene sko... Kommer til å la nestemann arve dem.

Skrevet

Jeg synes det er kjempeflott at ungene arver klær fra andre, og vi sender det også videre til andre, det som er for smått til våre.

Har aldri tenkt på at det skulle være tabu; det er jo kjempeflott for alle som har dårlig råd, men også for andre er det jo uansett snakk om utnyttelse av klær som ellers ville blitt kastet, fullt brukbare! Og det er da bare tull!

Her arver ungene masse, til stor entusiasme, og gleder seg over at klær de har brukt, kan sees igjen på yngre kusiner og fettere.

Nei, at noen velger å ikke ta i mot klær fra andre, det er jo greit nok, men jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe tabu!

Skrevet

- Hvis du "arver bort"; tilbyr du arvetøyet til folk du tror har dårlig råd, eller tar du ikke hensyn til det?

Håper noen kan hjelpe meg, det var åpenbart noen i min familie som synes det var "tabu" å arve barneklær... flere?

ja, du verden. Når barnet kommer til verden,så vil man gå å kjøpe tøy til barnet. Som førstegangsfødende,så tror man at man ikke får nok. Det blir kjøpt mye ekstre. Så får man tøy i presang osv. det vi oppdager er at barnet vokser veldig fort ut av tøyet. Ups....så må man ha nytt.

Da nr 2 kommer,modereer man seg i nykjøpet...

Jeg har fått mye tøy selv. Jeg har fått poser med tøy. HAr plukket ut det som var pent. Ikke godt å se hvordan tøyet er når det er stappet i poser frett fra tørkestativ. jeg kunne gråte når jeg ser hvordan mange har mishandlet eks strikketøy i vaskemaskinen. Det lekreste kunststrikk var ødelagt...nok om det.

Når barnet beg i barneg,så trenger det mye tøy. de vokser fort. Tøyet blir ikke slitt ut. Så lenge tøyet er helt,så si ja takk.

Atnon yns de uø å arve er rartsns.

Vel,hde vi råd til å kjøpe alt nyt,igjen og gjen,men hvorfor sånn sløseri? Barnetøy er lik fint mnge ganger.

Jeg hr tilbudt tøy til foluavhegi av dere økonomi. Det er faktisk de med best råd som har tatt i mot mest.

Jeg har gort en "insats før jg lert fra meg. Jeg har vasket opp, strøket og at alt pent sammen. da er det enklreå se hva som er skkli og pent behandlet for folk

Gjest SmallTalk
Skrevet

Selvfølgelig er det greit å arve klær! :)

Små barn rekker ikke slite ut klærne sine noe særlig, og så lenge klærne er hele, rene og pene er det jo bare dumt å kaste dem.

Skrevet

Vi både arver og gir bort. Svært utbredt i min familie, i alle fall. Kjempekjekt for alle parter.

Skrevet

Jeg har god økonomi, men er likevel storfornøyd med alt jeg kan få. Det føles rett og slett ikke bra å kjøpe inn nytt i hytt og pine og bare la det bli liggende etter noen gangers bruk.

Foreløpig har jeg gitt pent tøy videre til en venninne. For å gjøre det litt mer gøy har jeg laget esker der jeg har lagt tøyet pent i sett (satt sammen en body og en bukse og jakke som passer sammen). Hun har vært strålende fornøyd.

Gjenbruk er supert!

Gjest Smaragd
Skrevet

Kan ikke skjønne at det skal vere noe problem og arve klær til barn så sant alt er helt og rent!

Det er da bare en vinn-vinn situasjon det vel?

De som gir videre, slipper å kaste "nytt" tøy, og de som får det, slipper jo å kjøpe alt!

Og det beste av alt er at vi sparer jordkloden vår pittelittegranne også!! :)

Resirkulering heter det! :fnise:

Men ver obs på det andre skriver, om skotøy.

Det bør ikke arves om det er godt brukt, det er uheldig for utviklingen av føttene til barnet.

Du kan risikere at føttene må tilpasse seg skoen (som da allerede har tråkke-søkk etter forrige eier) - istedet for omvendt :)

Jeg skjønner forøvrig ikke at det kun må vere pentøy og barnehagetøy som må arves...? Om tøyet er rent, helt og pent, så kan det vel brukes til dagen også.....?

Her hos oss går voksenklærne også i "arv" ! :)

Mine to søstre og min mor, har omtrent samme str som meg selv.

Jeg er den med best økonomi og som handler mest klær, så når jeg er lei noe, eller det ikke passer lenger, får de en bag med klær med meg.

Da går de gjennom og plukker det dem vil ha. Restene går til freetex eller annen innsamling :)

Funker helt supert for oss alle! Jeg får ting utav huset, mens de får nye plagg :)

Skrevet

Tror det er første gang jeg hører om noen som synes det er tabu å arve barnetøy, og det er helt uavhengig av økonomi. Synes ikke folk det er ubehagelig å skulle kaste fullt brukbare klær? Her er vi så heldige at datteren min arver så å si alt hun trenger fra en venninde med en ekstensiv garderobe. Jeg er superfornøyd med ordningen.

Skrevet

ts her.

-mulig det er et generasjonsskille her..?

Jeg synes også det er helt greit, vi har både arvet og gitt bort.

Vi har god økonomi og kan sånn sett fint kjøpe alt vi trenger (og har sikkert mer enn nok både nytt og arvet..).

Det ble imidlertid dårlig stemning da jeg (i en bisetning) spurte bestemor om kusinen min hadde noen som de kunne arve tøy til barnet fra. Temaet kom opp som en følge av at kusinen hadde sakt til bestemor at det var så utrolig dyrt når barnet nå skulle begynne i barnehagen.

Det var overhodet ikke meningen å fornærme noen.

Bestemor ble åpenbart overrasket da jeg sa at vi har arvet masse og at vi synes det er helt supert...

Kanskje er det noe som henger igjen fra gamledager?

Skrevet

Å arve tøy går bra, men IKKE skotøy! Barn skal ikke arve sko fordi skoen skal tilpasses det enkelte barns fot, ikke storebror eller storesøsters fot. Skoen skal også sitte korrekt på foten.

Det er ikke bra for en barnefot under utvikling å gå i for store eller trange sko med feil fasong. Det kan være vondt for barnet å gå med sko som er brukt og har fått en form fra et tidligere barns fot. Bare tenk hvor belastende det er å gå med sko som ikke passer skikkelig. Barnet må hele tiden anstrenge føttene for at skoene skal sitte fast, eller at skoen klemmer.

Jobber i barnehage og er litt lei av at barn arver sko som ikke passer, spesielt støvler som alltid er for store og ramler av. Det er ikke så dyrt for et par sko, så det beste er å kjøpe det nytt så skoen former seg etter barnets fot.

Skrevet

Vi har arvet hauger med klær til storebror. Etter at de har blitt arvet ned til minstemann i familien er det ikke så mye igjen av dem. ;) Vi har god økonomi, men arveklær er flott allikevel.

Skrevet

ts her.

-mulig det er et generasjonsskille her..?

Det kan jeg da vanskelig tenke meg.. Har heller aldri hørt om noen som ikke syns om å arve fine rene klær... Pappa hadde 11 søsken, umulig å sy/ kjøpe nye klær til alle da, vi søskenbarna arvet klær oss i mellom, og søsken så klart.

Mitt barn har fått arveklær som vi sender tilbake siden de nå venter en liten til. Da kaster jeg klær som blir ødelagte/ for slitt, og gir noe av det nye vi har fått/ kjøpt til dem istedet. Slik får også de noe ""nytt" når de får sine klær tilbake.

Er etpar plagg som mini arvet som så tydelig brukt/ nuppete ut, de har jeg ikke brukt, resten så lite/ ikke brukt ut.

Vi har nok spart mange tusenlapper, estimerer det til å være minst 5000 kroner. Og enda er mini bare 7 mnd!! Vi har god økonomi og kunne således kjøpt alt selv, men synes det "gjør vondt" å skulle kjøpe masse klær for så å hive de etterpå... En unge klarer ikke bruke et plagg så mye i den alderen at det ser godt brukt ut, med mindre det er av veldig dårlig kvalitet, så klærne hadde ikke sett mere nye ut om vi hadde kjøpt alt selv....

Skrevet

Jeg satt å diskuterte klær med en venninne, og hun gav klart uttrykk for at det var fullstendig unødvendig å arve klær nå for tiden for klær er så billigt.

Nå må jeg legge til at jeg unngår å diskutere økonomi med henne, rett og slett fordi vi har helt forskjellig syn på ting.

Jeg elsker å arve klær. Kanskje fordi jeg som regel har endt opp med sekker og ikke poser. Synest det er topp å jobbe seg gjennom haugen med fine klær. Bir omtrent som å få gå bananas på salg. ;)

For meg er det også til dels en nødvendighet siden jeg er alene med barn og har stram økonomi.

Skrevet

Jeg synes det har vert kjempe kjekt å få arve klær, og har selv gitt videre til andre som har trengt det.

Jeg blir kjempe glad når noen ønsker å gi oss klær til den lille. Vi har spart kjempe masse penger på det, og de klærne vi har arvet er jo så godt som nye. Barna vokser jo så fort ut av dem når de er så små.

Skrevet

Syns det er heilt ok så lenge klærne er i god stand, de er tross alt fullt brukbare selv om noen andre har brukt dem før.

Har sjøl arva klær etter bror min, og mine yngre søsken har arva noen klær og leiker fra både meg og han. Tror søskenbarnet mitt muligens har arva litt fra oss og, mest leiker. Men ikkje sko, etter det eg husker.

Trenger ikkje nødvendigvis ha dårlig råd for at folk skal "arve" klær etter mine fremtidige barn. Det gjør jo bare slik at de slipper betale for å kjøpe klær. Eg hadde ikkje brydd meg om de eg hadde ville gitt tøyet til hadde dårlig råd eller ikkje, men eg kan tenke meg det hadde vært en velkommen gest hos de med dårligere råd. Er tross alt bare å nevne at man har noen klær liggende som ikkje blir brukt og at de kan kikke over det om de vil, og ta det som passer/ser fint ut.

Ellers ville klærne bare blitt liggende i kjelleren i sekker og støve vekk, eller gitt til fretex/kastet.

Skrevet

Vi har arvet masse og gir bort masse. barneklær sirkuleres som bare det og har med sunn fornuft og gjenbruk å gjøre. Miljøvennlig og veldig hyggelig synes jeg da.

Skotøy er nevnt over, der signerer jeg. Vi gir bort (for andre å vurdere) men arver ikke skotøy annet enn pensko og gummistøvler.

Men jeg må innrømme at å spørre en venninne om hva hun gjorde med klær etter sitt barn som er to år eldre enn mitt, var vanskelig. Jeg ville gjerne benytte meg av gjenbruk og overta om hun da ikke hadde noen andre hun hadde lovet til. Hun ble kjempeglad og hadde ellers gitt alt til fretex - som også er bra, bevares. Av en nabo fikk vi noe tøy som var gitt av de barnas oldemor som de synes var koselig om noen de kjente kunne bruke.

Selvsagt sparer det økonomi, men også miljø. Og jeg synes man skal gjøre enda mer for å benytte (ikke utnytte) slike muligheter.

Vi snakker ikke om bukser med hull på knærne, men pene gensere og utedresser fx.

Bunad til barnet mitt kjøpte jeg til 17 mai på finn.no

Ellers pleier vi i syklubben å ha loppis på klærne våre når vi har ryddet i skapene våre også - gjenbruk og "arv" er ikke bare for barn. Vi voksne vokser også ut av tøyet vårt... ehee... eller blir lei det. Og da kan jo noen andre få glede av det!

Skrevet

Her har vi banankasser merket "mammaklær", "str 50", "str 56" osv som går rundt i en ganske stor gjeng. Kjempe greit!! Da plukker man bare ut det man vil ha, legger oppi igjen det man vil (da gjerne det man har brukt + litt man har kjøpt/fått i gave) når barnet har vokst fra det og sender esken videre til neste mann som kan ha bruk for det. At man fort sparer en tusenlapp eller to på hver størrelse på denne måten er jeg ikke i tvil om... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...