Gå til innhold

p plaster

Gjest Gjest_jenta_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_jenta_*
Skrevet

Jeg er 17 og har lyst til å begynne på p-plaster.. Noen som går på det? Noe speseilt jeg må vite? ..

Det jeg lurer på er.. hvordan får man tak i det? ;p Må man til legen først eller kan man bare kjøpe dem på apoteket eller? ;p Og hvor mye sånn ca koster dem ?

Og en ting til.. dere som har døttre på ca 17 år, hvordan hadde dere reagert hvis dattera di ville ha p-plaster når hun ikke hadde type? Hadde det holdt som grunn å vite nøyaktig når man får mensen og eventuelt ha muligheten til å hoppe over en mnd?

Takk for svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er helsesøster som er innom på skolen din, så gå dit, eller til helsestasjon for ungdom - da blir det gratis. Drar du til legen må du betale for timen + resepten. Uansett hvem av dem du velger å gå til, så vil du få informasjon om både plaster og andre prevensjonsmidler.

Vet ikke hva det koster, men om du googler litt og finner navn på p-plasteret er det bare å søke det opp i felleskatalogen.no, der står det pris, bivirkninger osv.

Hvorfor må du gi foreldrene dine grunn for å ville begynne på p-plaster? Når du er 16 kan du gå til legen uten at foreldrene dine trenger å vite om det, du er over den seksuelle lavalder i Norge.. Ser ikke problemet i det hele tatt jeg da men.. Begynte med p-piller når jeg var 15, mamma var bare glad for at jeg ville ha det.

Skrevet
Jeg er 17 og har lyst til å begynne på p-plaster.. Noen som går på det? Noe speseilt jeg må vite? ..

Det jeg lurer på er.. hvordan får man tak i det? ;p Må man til legen først eller kan man bare kjøpe dem på apoteket eller? ;p Og hvor mye sånn ca koster dem ?

Og en ting til.. dere som har døttre på ca 17 år, hvordan hadde dere reagert hvis dattera di ville ha p-plaster når hun ikke hadde type? Hadde det holdt som grunn å vite nøyaktig når man får mensen og eventuelt ha muligheten til å hoppe over en mnd?

Takk for svar :D

Eg tror du må gå til lege for å få resept på det.

Pris:

9 stk. kr 298,40, 18 stk. kr 509,80

Meir info her.

Lommelegen.

Om eg hadde hatt ei datter på 17, så hadde eg ikkje hatt noe i mot verken p-plaster eller p-pillen for den del. Hadde til og med betalt for det. Bedre å være beskytta mot graviditet om hun hadde fått seg type/hatt type (hadde vært verre reaksjon om ho hadde enda opp med bolle i ovnen). Og ja, for meg hadde den grunnen holdt. Veit jo sjøl at mensen er irriterende og at det er greit å kunne hoppe over om man vil det, spesielt på sommeren.

Skrevet

Jeg har hatt en datter på din alder. Jeg hadde ikke tenkt all verden omkring dette. Min datter var 15 da hun prøvde p-piller pga menssmerter. Jeg har hatt mensen i så mange år at jeg ser og skjønner. Det viktigste er at legen undersøker og gir god nok info. Min datter fikk ikke p-spøyte da det er benskjørhet i familien.

Skrevet

Jeg hadde blitt redd.

P-pilller holdt på å ta livet av meg sakte men sikkert, og jeg sliter ennå med ettervirkningene. Det samme gjelder flere andre i min familie og nære omgangskrets, selv om jeg trolig er en av de som fikk de største problemene.

Hadde sannsynligvis også følt jeg hadde sviktet et eller annet sted, ved å ikke gi henne nok informasjon til å ta tryggere valg rent helsemessig sett.

Selve det faktum at det kunne tyde på et sexliv hadde ikke uroet meg nevneverdig utover det at ingen prevensjon og sykdomsbeskyttelse er 100% sikker.

Gjest Gjest_jenta_*
Skrevet

Oki :) Takk for svara (: Jeg lurte på dette med mammas reaksjoner å sånn fordi jeg bor i en liten by, har ikke lyst til å gå til helsesøster.. og vet faktisk ikke hvor det helestasjonsgreine for ungdom er.. tror kanskje det er på skolen det å..

Så jeg lurer på en ting til.. må jeg være med til legen for å snakke om det ?Eller kan jeg bare sende mamma for å skaffe resept? ;p

Ellers.. vil jeg gjerne høre flere meninger (:

Skrevet
Oki :) Takk for svara (: Jeg lurte på dette med mammas reaksjoner å sånn fordi jeg bor i en liten by, har ikke lyst til å gå til helsesøster.. og vet faktisk ikke hvor det helestasjonsgreine for ungdom er.. tror kanskje det er på skolen det å..

Så jeg lurer på en ting til.. må jeg være med til legen for å snakke om det ?Eller kan jeg bare sende mamma for å skaffe resept? ;p

Ellers.. vil jeg gjerne høre flere meninger (:

Det er ikkje noe farlig å gå til helsesøster, er ikkje verre enn å gå til legen. Her kor eg bor var helsesøster på skolen ei som også jobbet ved helsestasjon for ungdom. Helsestasjon for ungdom tror eg ikkje pleier være ved skolen, men det kan godt være det er slik i din by. Du kan jo spørre din mor/venninner/helsesøster kor det er.

Eg tror du må/bør være med til legen første gang iallefall, for da kan legen gi deg litt info og fortelle om fordeler/bakdeler. Etter det tror eg bare du kan sende moren din for å hente nye resepter etterpå.

Skrevet

Du bør til lege/helsestasjon første gang. Jeg aner ikke om moren din kan få resepten, mulig små legekontor som kjenner familien din er villig til å gjøre det. Jeg håper likevel at de ikke gjør det, før en begynner på p-plaster bør ting som blodtrykk og sykdomshistorie sjekkes, og du bør opplyses om hvordan de fungerer, mulige bivirkninger og hvordan du kan unngå dem. P-plaster er et medikament, husk det. Du bør gjøre det du kan for å sørge for at du har nok informasjon om det til å ta en riktig avgjørelse.

Jeg begynte på p-piller da jeg var rundt 16, fortalte det ikke til moren min med en gang, men hun reagerte heller ikke noe særlig da jeg sa det. Jeg begynte både fordi jeg hadde ganske kijipe menssmerter og fordi jeg hadde blitt seksuelt aktiv, men gav ikke moren min noen grunn tror jeg...

Mulig det er jeg som er trøtt nå (beklager, hehe) men jeg skjønner ikke hva det å bo i en liten by har å gjøre med moren din sin reaksjon? Både helsesøster, helsestasjon og lege har ihvertfall taushetsplikt, så de har ikke lov til å fortelle noen at du har fått resept på prevansjon - om det var det du tenkte på :)

Helsestasjonen kan du vel forresten finne ved å google helsestasjon ungdom + navnet på byen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...