Gjest Gjest_nancy_* Skrevet 24. august 2009 #1 Skrevet 24. august 2009 Hei! For 17 dager siden sendte jeg min bærbare maskin til expert. Skjermen var helt svart og jeg fikk derfor ikke tatt å lagret innholdet. Jeg fortalte dem at jeg skulle reise utenlands og at det derfor var viktig for meg og få pc'en med innholdet på hdd så fort som mulig. Jeg har siden gått til dem og mast med jevne mellomrom, men til ingen nytte. De lover å kontakte verkstedet, noe de gjør når jeg står der. De har nå lovt å ta backup, men jeg må punge ut nærmere 1000 kr. Dette fortalte de meg ikke da jeg leverte maskina og ba om backup. Greit nok. Nå får jeg høre at jeg sannsynligvis ikke får maskina mi før om 3 uker. Innen en uke er jeg i et annet land og blir bort i 6 måneder (studiereise). Jeg er masterstudent og helt avhengig av pc. Har de virkelig rett til å bruke 5 uker på dette her uten at jeg har noen krav opp mot dem??? Jeg må sannsynligvis kjøpe meg ny pc. Jeg håper noen kan fortelle meg hva mine retigheter er i dette tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 På forbrukerportalen.no står blant annet dette: Hva har du krav på hvis varen har en mangel? Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis: * Reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før). * I tilfeller der reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene). * Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler. * Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret. Nå er ikke jeg ekspert på loven, men jeg mener at å måtte vente 5 uker tilsammen er for drøyt, spesielt for en student, og at ifølge loven burde du ha fått en ny. Backup må du sannsynligvis betale selv. Men du får et helt sikkert svar om du kontakter Forbrukerrådet her
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #4 Skrevet 25. august 2009 Du har uansett krav på en låne-pc! Dette bør du kreve. Når de da innser at du kommer til å dra med deg låne-pcen og bli borte i 6 måneder så kanskje de får r*** i gir?
Gjest Coarvi Skrevet 25. august 2009 #5 Skrevet 25. august 2009 Du har uansett krav på en låne-pc! Dette bør du kreve. Når de da innser at du kommer til å dra med deg låne-pcen og bli borte i 6 måneder så kanskje de får r*** i gir? Du har kun krav på lånegjenstand hvis det er snakk om en gjenstand som er høyst nødvendig for kunden (slik som mobil - vil tro at laptop regnes som nødvendig for en student, men gudene vet) OG det ikke medfører urimelig stor ulempe for selger. 5 uker rep.tid er forøvrig ganske så vanlig vil jeg tro, tok så lang tid da jeg hadde min pc inne hos Expert. Hele greia endte opp med at jeg fikk regning for reparasjonen (da det visstnok ikke var en fabrikkfeil, og da er det mitt ansvar å dekke den), men siden idiotene da reparerte på min regning UTEN å spørre (kunden har krav på å vite hva reparasjon vil koste før de utfører den) nektet jeg å betale og sendte klagebrev. Intet svar, bare flere purringer, mens jeg sendte flere klagebrev uten å få svar. Nå er det 2 år siden jeg hørte noe så jeg regner med de ga opp, men fy flate så frustrerende at de ikke kan svare en gang! Kanskje ikke så relevant i forhold til din sak, men jeg vet hvertfall hvor vanskelig det kan være å kommunisere med de folka.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #6 Skrevet 25. august 2009 Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. En lånegjenstand må kunne fylle det samme eller tilnærmet det samme formål som gjenstanden som er inne til reparasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå