Dyregod Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Vi er to venninner som nettopp flyttet til en sokkelleilighet, vi var på visning og alt, veldig liten leilighet, men vi måtte egentlig bare ta noe siden vi ikke hadde funnet noe sted å bo. Vi signerte kontrakt noen dager etter. Nå merker vi at leiligheten er i dårlig stand og vi virkelig mistrives med å bo her. Det er mugg på vinduer og det er MASSE insekter overalt... Det var heller ikke vasket ordentlig etter de forrige som bodde her. Vi fikk ikke vite noe om muggen eller insektene før vi flyttet inn. Kontrakten vi har skrevet er så dum at vi ikke kan si opp leiligheten før vi finner noen andre... Vi vil komme oss ut så fort som mulig vi... Hvilke rettigheter har vi her? Kan vi flytte nå? Håper noen kan gi oss et svar om hva vi kan gjøre:)
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Det der burde dere sjekket før dere flyttet inn. Dere har ingen rettigheter nå. Dumt å være etterpåklok ja.
hufsa! Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Vi er to venninner som nettopp flyttet til en sokkelleilighet, vi var på visning og alt, veldig liten leilighet, men vi måtte egentlig bare ta noe siden vi ikke hadde funnet noe sted å bo. Vi signerte kontrakt noen dager etter. Nå merker vi at leiligheten er i dårlig stand og vi virkelig mistrives med å bo her. Det er mugg på vinduer og det er MASSE insekter overalt... Det var heller ikke vasket ordentlig etter de forrige som bodde her. Vi fikk ikke vite noe om muggen eller insektene før vi flyttet inn. Kontrakten vi har skrevet er så dum at vi ikke kan si opp leiligheten før vi finner noen andre... Vi vil komme oss ut så fort som mulig vi... Hvilke rettigheter har vi her? Kan vi flytte nå? Håper noen kan gi oss et svar om hva vi kan gjøre:) Huff å kjipt,må jo bare komme dere vekk er ikke bra å bo sånn og er dere plaga med astma f.eks. er det jo enda verre.Snakk med huseier å forklar problemet.Bodde au sånn engang for 20 år siden og måte kaste div møbler etterpå pga jordslag og lukt.Kom meg fort ut.Noen rettiheter må man jo ha..Lykke til.
Dyregod Skrevet 24. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2009 Huff å kjipt,må jo bare komme dere vekk er ikke bra å bo sånn og er dere plaga med astma f.eks. er det jo enda verre.Snakk med huseier å forklar problemet.Bodde au sånn engang for 20 år siden og måte kaste div møbler etterpå pga jordslag og lukt.Kom meg fort ut.Noen rettiheter må man jo ha..Lykke til. Ja jeg har mild astma og vil ikke at den skal forverres... Både jeg og venninna mi har hostet i hele natt, men det kan jo så klart ha noe med om man blir syk å gjøre da, men uansett er det ikke noe å risikere! Vi kommer oss ut så fort som mulig så får vi se hva huseier gjør... Hvis noen har erfaring med noe liknende og vet hva vi kan gjøre, så bare å skrive=)
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 Dere kan jo ringe kommunen og spørre om noen der har andledning til å komme på inspeksjon? Om de oppdager at en leilighet er en brannfelle, tror jeg dere har anledning til å flytte på dagen om det er mulig. I Larvik har de i hvert fall bygningsinspektører som rydder opp
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 (endret) Jeg fant dette på forbrukerportalen Spørsmål: Jeg har oppdaget muggsopp i leiligheten som jeg leier. Hva kan jeg kreve av huseier? Svar: Muggsopp i en leieleilighet vil som regel innebære at det er en mangel i husleielovens forstand. Når det er mangler ved en leilighet kan man ha krav på følgende: retting av mangelenavslag i leieerstatningholde leie tilbake helt eller delvis Når du har oppdaget muggsopp i leiligheten er det viktig at du gir beskjed til huseier så snart som mulig. Dersom man ikke gjør det kan man miste krav mot huseier, og man kan bli erstatningsansvarlig dersom soppen sprer seg og medfører ytterligere skader. Innlegget er redigert iht til Kvinneguidens regler. Resten av artikkelen kan leses her. Veslejenta - moderator Endret 24. august 2009 av Veslejenta
Gjest Asti Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 (endret) Endret 13. desember 2009 av Asti
Yummy_Mummy Skrevet 24. august 2009 #9 Skrevet 24. august 2009 Helt riktig som Gjest over sier, du har mulighet til å heve leieavtalen dersom det ikke er mulig å bo der. Ta kontakt med huseier og be h*n om å gjøre noe med problemet. Hvis ikke er det bare å komme seg ut (skal brev med heving - men vær obs på at du må ut med en gang da).
Dyregod Skrevet 24. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 24. august 2009 Snille dere er, tusen takk. Vi skal komme oss ut ganske fort. Begge driver og hoster veldig nå, veit ikke om det er bare vanlig sykdom, men kan ikke ta noen sjanser... Hvor raskt kan man merke noe til denne muggen i forhold til helsen?
Gjest Glør Skrevet 25. august 2009 #11 Skrevet 25. august 2009 Hvis det er helseskadelig kan dere heve avtalen ja, dersom huseier ikke godtar dette kan dere ta kontakt med Leieboerforeningen, de gir ofte gratis rådgivning, og advokathjelp til medlemmer.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 Leier sokkelelilghet og har bodd her i ett år nå... For et par minutter siden flyttet jeg på en pute og fant mygg... må kaste et teppe tre puter i tillegg til at det har satt deg på et møbel som sto inntil veggen.. Det var ganske dyrt, å er utrolig kjipt å måtte kaste det hvis jeg ikke får bort muggen.. er det noen mulighet for å få erstatning fra huseier?
Shade Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 (endret) Man har mulighet for å få erstattet ting som er ødelagt av mugg hvis man gir beskjed innen rimelig tid etter at man har oppdaget det. Husker ikke helt de nøyaktige reglene men hvis du går inn på linken til forbrukerportalen som er tidligere i tråden står det der P.S: Til ts, hvordan går det med din sak? Endret 9. september 2009 av Shade
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå