Gå til innhold

Eddik

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha kommet hjem fra Hellas ferie så savner jeg jo selvfölgelig den deilige tzatzikien (eller hvordan det nå skrives hehe), og ifölge alle jeg spurte der nede, samt en gresk kokebok jeg kjöpte der, så skal det väre litt eddik (vinegard som jeg regner med er eddik iallefall) i blandingen.

Jeg testet med en klar eddig 7% som jeg hadde stående hjemme, men blandingen fikk en forferdelig smak som närmest brant i munn. Tok bare ett par dråper i da jeg ville pröve meg frem.

Så jeg lurer da på... hva slags type eddik burde man bruke?

Kikket i butikken i går, og det jeg fant var enten 7% klar eddik eller balsamicoeddik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker sitronsaft og ikke eddik men ser at noen oppskrifter sier eddik. Da er det enten hvitvinseddik, som virker mest logisk, eller rødvinseddik, som f.eks. i denne.

http://herbsspices.suite101.com/article.cf...rt_sauce_recipe

Bare google tzatziki+vinegar så får du oppskrifter på tzatziki med eddik.

Mmm tzatziki ...

Skrevet
Etter å ha kommet hjem fra Hellas ferie så savner jeg jo selvfölgelig den deilige tzatzikien (eller hvordan det nå skrives hehe), og ifölge alle jeg spurte der nede, samt en gresk kokebok jeg kjöpte der, så skal det väre litt eddik (vinegard som jeg regner med er eddik iallefall) i blandingen.

Jeg testet med en klar eddig 7% som jeg hadde stående hjemme, men blandingen fikk en forferdelig smak som närmest brant i munn. Tok bare ett par dråper i da jeg ville pröve meg frem.

Så jeg lurer da på... hva slags type eddik burde man bruke?

Kikket i butikken i går, og det jeg fant var enten 7% klar eddik eller balsamicoeddik.

Hei! :goodbye:

Jeg fant en oppskrift på tzatziki her.. Der brukte de hvitvinseddik:

Ingredienser

# 1 stor, fast slangeagurk 8ca 400g)

# salt, hvit pepper

# 6 dl yoghurt naturell eller lettrømme

# 2-3 hvitløksfedd

# 1 ss hvitvinseddik

# 2 ss olivenolje

# 2 kvister frisk mynte

Tilberedning

Tilberedningstid 25 minutter + 10 minutter avkjøling.

1. Husk at Gresk yoghurt er tykkere, fetere og mindre syrlig enn norsk. Den norske kan brukes, men må først renne av i for eksempel et kaffefilter. Ha filteret i en trakt eller sikt og hell i yoghurten. La den renne av i minst 20 minutter. Lettrømme kan med fordel erstatte yoghurt i denne dippen.

2. Skyll og tørk agurken og riv den grovt med skallet på. Bland den revne agurken med 1 ss salt og la den stå og trekke i 10 minutter. Skyll den revne agurken raskt under kaldt vann. Ha den i en sikt og klem ut mest mulig fuktighet. Skrell og press hvitløken. Skyll mynten og rist den tørr.

3. Bland lettrømme eller avrent yoghurt, press hvitløk, eddik og olje og bland godt. Smak tzatzikien til med salt og pepper og la den stå i kjøleskapet i minst 10 minutter. Serveres avkjølt, pyntet med mynteblad.

Dippen serveres sammen med brød, f eks våre fylte olivenbrød eller ferske pitabrød.

Skrevet

Takk for svar.

Da skal jeg se om jeg finner en hvitvinseddik og håpe at det smaker bedre da =)

Skrevet

Marlo, hva slags yoghurt bruker du da?

Du bør kjøpe yuohurten i en innvandrer butikk, det eneste stedet som har brukbar yoghurt til den slags.

En i familien er fra Tyrkia og han bruker IKKE eddik. Bare hvitløk, agurk og bladpersille eller mynte.

Personlig fortrekker jeg med bladpersille.

Skrevet

Kjöpte e youghurt nede i innvandrerbutikken i byen.

Har også prövd med römme.

Jeg vil gjerne ha eddik i, fordi det var det som gjorde hele blandingen så god når jeg var på ferie.

Jeg fikk lov å komme bak på kjökkenet og se hvordan de laget det og skrive ned oppskriften ... eneste problemet var at eddiken jeg hadde i smakte for jävelig, og jeg regner jo med at eddiken de bruker i Hellas er noe anderledes, sikkert basert på oliven eller noe.

Så jeg trenger ikke hjelp med alt det andre som skal i =)

Skrevet

Kan hende det var drueeddik, brukes mye der.

Skrevet

Jeg bruker ca 1/2 ts rød vineddik til 3 dl matyoghurt. Det har vært min "hemmelige ingrediens" i flere år, mamma lurer fortsatt på hvorfor min tzatziki blir bedre enn hennes, hehe :)

Skrevet
Jeg bruker ca 1/2 ts rød vineddik til 3 dl matyoghurt. Det har vært min "hemmelige ingrediens" i flere år, mamma lurer fortsatt på hvorfor min tzatziki blir bedre enn hennes, hehe :)

Takk for for tipset av din hemmelige ingrediens =)

Skrevet

Kjöpte både rödvinseddik og hvitvinseddik i dag, lagde to blandinger og det smakte sååå mye bedre enn det jeg lagde med 7% eddiken.

Så tusen takk for tips og råd =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...