Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i mange år hatt kroniske søvnproblemer.

Har prøvd mange sove og innsovnings piller, men liker ikke å ta b-preparater for søvn. De har også fungert veldig dårlig.

Bruker melatonin som fungerer bra, men er ute etter andre alternative metoder for å sovne raskere og få god kvalitet på søvnen.

Da jeg også ønsker perioder hvor jeg ikke trenger å ta melatonin, har ikke lyst å måtte da dem hele livet heller.

Trening blir jeg ikke trøtt av.

Jeg drikker sjelden kaffe, drikker også sjelden svart te (som er den eneste teen jeg klarer å drikke)

Frisk luft bli jeg trøtt av hvis jeg er ute hele dagen, men bor i et nabolag hvor man ikke bør gå ute om kvelden..

Jeg leser ikke i sengen og har heller ikke tv på soverommet. Rommet er mørkt, men kan ikke ha vinduet oppe om natten, da jeg ikke vil at folk skal ta seg en tur inn. Rette sagt, jeg våger ikke ha vinduet oppe om natten.

Meditere får jeg ikke til, klarer ikke å slå av trivielle tanker. Klarer å gjøre en avslappings sak, men må da konsentrere meg noe grusomt og klarer allikevel ikke å slå av tankene om alt annet.

Jeg har hørt at lavendel kan hjelpe på søvn, så jeg kjøpte en lavendel greie du skal spurte litt på puten med. Fant også noe olje som skulle smøres på pulspunktene for bedre søvn. (har brukt den i en uke nå, og tror den muligens har en hvis effekt)

Har gode hodeputer også, merker fort om hodeputen ikke fungerer da får jeg vond nakke og vondt i hodet.

Spiser ingen tunge måltider sent på kvelden.

Jeg er en person som bekymrer meg mye, og alle disse bekymringene har en tendens til å komme på kvelden når jeg har lagt meg. Noen ganger klarer jeg å skyve dem bort, men ikke alltid. Har ganske mange tanker i hodet som ikke kan slås av uansett hvor trøtt jeg egentlig er.

Går til psykolog om noen skulle forslå det, har også tilbakevendende depresjon. Går ikke på anti-depressiva nå, klarer meg uten.

Har undersøkt før om å komme inn på søvn klinikk, men da legen min prøvde på det fant han ut at den nærmeste var i Bergen og de tok kun imot lokale pasienter. Om det har endret seg vet jeg ikke.

Det var det jeg kom på i farten. Jeg ønsker som sagt flere tips til ting jeg kan prøve ut eller undersøke, evt prate med lege om :)

Endret av Avalon
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som har hjulpet for meg er propper i oerene og ta meg 1 pils sann i 10 tiden om kvelden. Jeg blir sa trott av 1 pils at det er bare himmelen. da sover jeg hele natten gjennom ogsa!

Skrevet

Jeg har også lett for å bli overfalt av bekymringer når jeg legger meg. Min løsning er derfor å distrahere hjernen, slik at man blir trøtt og sovner uten å merke det. Jeg har funnet flere ulike måter å gjøre det på, det kan jo hende noen av dem fungerer for deg?

- podcasts/radio fungerer ekstremt bra. Bedre enn musikk synes jeg, særlig om det er programmer med mye prating - da er det noe å følge med på samtidig som man faktisk sovner etterhvert.

- musikk

- jeg vet også at mange liker slike "søvn-maskiner" som spiller av lyder som regn, bølger, fuglesang m.m.

- lese på senga (men ikke noe som er så spennende at man "bare skal lese en side til" hele tiden), helt til jeg sovner med boka i hånda

- ekstreme tilfeller: laptop og film/serie. Men det er de nettene hvor det er helt håpløst.

- å tenke gjennom og finne løsninger på problemer før jeg legger meg. Det hender jeg lager meg lister over ulike bekymringer, og hvilke løsninger jeg kan finne til dem.

Det var det jeg kunne komme på akkurat nå ihvertfall. Håper du finner en løsning på dette, søvnproblemer er utrolig slitsomt :klem:

Skrevet

Først og fremst virker det jo som du prøver mye lurt for å få til å sove bedre.

Jeg har likevel noen innspill: Det er på ingen måte sånn at du ikke får til å meditere selv om du har andre tanker tilstede. Man øver seg på å fokusere på noe annet enn tankene på en eller annen måte (ulike teknikker), men det er helt normalt at tankene kommer og går. Vil anbefale deg å lese mer om meditasjon. Det finnes også mange guidede meditasjoner som kan fungere bra når man er, eller føler seg som, nybegynner. Jeg vil anbefale å sjekke ut disse som en start: http://www.oprah.com/article/spirit/inspir...soundstrue_body

Dersom du synes noe av dette er interessant kan du jo lete opp mer av de som guider meditasjonene, det er virkelig ressurspersoner som har skrevet mye litteratur blant annet. Og du kan jo bruke en guidet meditasjon du synes fungerer ok så ofte du vil :)

Noe av det samme for avspenning: Prøv guidede avspenninger på en iPod e.l før eller etter at du har lagt deg, det er kanskje lettere enn å skulle kjøre gjennom et helt program selv, da blir i hvert fall jeg distrahert. Jeg har også lært en kort teknikk som går på at du puster inn og ut tre ganger før du etter tredje utpust holder pusten så lenge du kan mens du fokuserer på et mentalt bilde (gjerne noe positivt, et sted du føler deg trygg og rolig). Gjenta dette noen ganger (men ikke noe særlig mer enn 10) før du puster vanlig igjen. NB - en bør ligge med hodet lavt/ikke på puta. Jeg blir i hvert fall mer avslappet av denne teknikken, selv om jeg kanskje ikke sovner av den med en gang - men jeg kan jo gjenta den etter en stund. Teknikken i seg selv gjør at tankene holder seg litt lengre borte en liten stund også.

Det kan uansett være greit å prøve seg på avspenning så ofte en kommer på det når en ligger i senga, fordi det er mer positivt og behagelig og søvnfremmende enn å ligge og bekymre seg. Om ikke annet hjelper det i hvert fall meg med å ikke tenke på at "åååh, nå måååå jeg soooove"... Og det blir litt det samme som med meditasjon, når en merker at tankene har vandret - kort eller lenge - går det an å begynne på igjen. Om du ikke klarer å gå gjennom hele kroppen, fokuser på å prøve å slappe av i de kroppsdelene hvor du kjenner mest spenning. Pust inn mens du fokuserer, slapp av når du puster ut.

Jeg bruker også ørepropper endel :) Men alkohol virker mot sin hensikt for min del.

Skrevet

Slitsomt å ha det slik. :troest:

Jeg er som deg en som tenker og bekymrer meg altfor mye, og det har tatt fra meg mye sårt trengt og nødvendig nattesøvn.

Det som har hjulpet meg ganske mye, men som du skriver over her at du unngår er å lese på sengen. Det får tankene over på noe annet. Om jeg så sovner med lyset på så får det heller være. (Til min kjæres store irritasjon... Pytt, han sover uansett) Men hva med å kjøpe sånn tidsur på Clas Ohlson (hvis du har det i nærheten) eller lignende butikk som slår av lyset etter en stund?

Jeg bruker mye tid og energi på å jobbe meg gjennom tanker som gnager. Skriving hjelper meg mye i hvert fall.

Dette var vel kanskje ikke noe tips egentlig, men det funker i alle fall for det meste for meg. Ikke alltid, men nesten alltid.

Lykke til. :)

Skrevet
Jeg har også lett for å bli overfalt av bekymringer når jeg legger meg. Min løsning er derfor å distrahere hjernen, slik at man blir trøtt og sovner uten å merke det. Jeg har funnet flere ulike måter å gjøre det på, det kan jo hende noen av dem fungerer for deg?

- podcasts/radio fungerer ekstremt bra. Bedre enn musikk synes jeg, særlig om det er programmer med mye prating - da er det noe å følge med på samtidig som man faktisk sovner etterhvert.

- musikk

- jeg vet også at mange liker slike "søvn-maskiner" som spiller av lyder som regn, bølger, fuglesang m.m.

- lese på senga (men ikke noe som er så spennende at man "bare skal lese en side til" hele tiden), helt til jeg sovner med boka i hånda

- ekstreme tilfeller: laptop og film/serie. Men det er de nettene hvor det er helt håpløst.

- å tenke gjennom og finne løsninger på problemer før jeg legger meg. Det hender jeg lager meg lister over ulike bekymringer, og hvilke løsninger jeg kan finne til dem.

Det var det jeg kunne komme på akkurat nå ihvertfall. Håper du finner en løsning på dette, søvnproblemer er utrolig slitsomt :klem:

Takk for tips!

Det å skrive ned bekymringene er kanskje lurt, jeg gjør det også sånn sett allerede i dagboken. Men kanskje jeg skulle skrive oftere.

Jeg vil unngå å lese og se film og sånn på soverommet slik at soverommet kun er forbundet med å sove.

Jeg leser bare slike bøker hvor jeg bare må lese en side til, og side til. Slik er jeg dessverre med serier også, må bare så en til,må bare se hva som skjer videre osv :P

Vurderer å kjøpe en cd med lyder av regn eller lignende å se om det kunne ha fungert også.

Skrevet (endret)
Først og fremst virker det jo som du prøver mye lurt for å få til å sove bedre.

Jeg har likevel noen innspill: Det er på ingen måte sånn at du ikke får til å meditere selv om du har andre tanker tilstede. Man øver seg på å fokusere på noe annet enn tankene på en eller annen måte (ulike teknikker), men det er helt normalt at tankene kommer og går. Vil anbefale deg å lese mer om meditasjon. Det finnes også mange guidede meditasjoner som kan fungere bra når man er, eller føler seg som, nybegynner. Jeg vil anbefale å sjekke ut disse som en start: http://www.oprah.com/article/spirit/inspir...soundstrue_body

Dersom du synes noe av dette er interessant kan du jo lete opp mer av de som guider meditasjonene, det er virkelig ressurspersoner som har skrevet mye litteratur blant annet. Og du kan jo bruke en guidet meditasjon du synes fungerer ok så ofte du vil :)

Noe av det samme for avspenning: Prøv guidede avspenninger på en iPod e.l før eller etter at du har lagt deg, det er kanskje lettere enn å skulle kjøre gjennom et helt program selv, da blir i hvert fall jeg distrahert. Jeg har også lært en kort teknikk som går på at du puster inn og ut tre ganger før du etter tredje utpust holder pusten så lenge du kan mens du fokuserer på et mentalt bilde (gjerne noe positivt, et sted du føler deg trygg og rolig). Gjenta dette noen ganger (men ikke noe særlig mer enn 10) før du puster vanlig igjen. NB - en bør ligge med hodet lavt/ikke på puta. Jeg blir i hvert fall mer avslappet av denne teknikken, selv om jeg kanskje ikke sovner av den med en gang - men jeg kan jo gjenta den etter en stund. Teknikken i seg selv gjør at tankene holder seg litt lengre borte en liten stund også.

Det kan uansett være greit å prøve seg på avspenning så ofte en kommer på det når en ligger i senga, fordi det er mer positivt og behagelig og søvnfremmende enn å ligge og bekymre seg. Om ikke annet hjelper det i hvert fall meg med å ikke tenke på at "åååh, nå måååå jeg soooove"... Og det blir litt det samme som med meditasjon, når en merker at tankene har vandret - kort eller lenge - går det an å begynne på igjen. Om du ikke klarer å gå gjennom hele kroppen, fokuser på å prøve å slappe av i de kroppsdelene hvor du kjenner mest spenning. Pust inn mens du fokuserer, slapp av når du puster ut.

Jeg bruker også ørepropper endel :) Men alkohol virker mot sin hensikt for min del.

Takker for tips!

Jeg skal se på linken i morgen :)

Vet at meditasjon er en treningssak men, jeg gir veldig lett opp når jeg føler at jeg ikke får det til :sjenert:

Jeg drevet med en avspennings teknikk, jeg slapper veldig av, men blir liksom ikke trøtt og den tar også veldig lang tid.

Jeg begynner da å pust inn gjennom nesen og ut munnen, tar for meg tærna først og jobber meg oppover kroppen. Da "forsvinner" halve kroppen min, det kjennes ut som bekkenet og begge beina ikke er der. Jeg blir så avslappet at jeg ikke klarer å lukke opp øynene omtrent. Når jeg er ferdig med å slappe av i hele kroppen så puster jeg inn posetive ting og puster ut negative ting.

Ørepropper er ikke nødvendig, bor i et veldig rolig hus, har ihvertfall vært det til nå.

Nei, alkohol er ikke noe jeg har tenkt å bruke for å sovne :fnise:

Endret av Avalon
Skrevet
Slitsomt å ha det slik. :troest:

Jeg er som deg en som tenker og bekymrer meg altfor mye, og det har tatt fra meg mye sårt trengt og nødvendig nattesøvn.

Det som har hjulpet meg ganske mye, men som du skriver over her at du unngår er å lese på sengen. Det får tankene over på noe annet. Om jeg så sovner med lyset på så får det heller være. (Til min kjæres store irritasjon... Pytt, han sover uansett) Men hva med å kjøpe sånn tidsur på Clas Ohlson (hvis du har det i nærheten) eller lignende butikk som slår av lyset etter en stund?

Jeg bruker mye tid og energi på å jobbe meg gjennom tanker som gnager. Skriving hjelper meg mye i hvert fall.

Dette var vel kanskje ikke noe tips egentlig, men det funker i alle fall for det meste for meg. Ikke alltid, men nesten alltid.

Lykke til. :)

Klarer ikke å legge fra meg en bok når jeg først har begynt på den, skriver jo en del i dagboken om ting som bekymrer meg, men kanskje jeg ikke skriver nok.

Har klart å skyve bort negative tanker med å lage superfantastiske scenarioer i hodet, hvor alt er bra og alt ender bra. Men det er ikke alltid det fungerer. Det må liksom være noe som er halvveis sant på en måte, også fikser jeg på det i hodet til det blir perfekt.

Men når jeg da ikke har noe som er fint i utgangspunktet, klarer jeg ikke å gjøre dette.

Skrevet
Jeg drevet med en avspennings teknikk, jeg slapper veldig av, men blir liksom ikke trøtt og den tar også veldig lang tid.

Jeg begynner da å pust inn gjennom nesen og ut munnen, tar for meg tærna først og jobber meg oppover kroppen. Da "forsvinner" halve kroppen min, det kjennes ut som bekkenet og begge beina ikke er der. Jeg blir så avslappet at jeg ikke klarer å lukke opp øynene omtrent. Når jeg er ferdig med å slappe av i hele kroppen så puster jeg inn posetive ting og puster ut negative ting.

Jeg er også litt sånn som deg som ikke nødvendigvis blir trøtt av avspenningsteknikker - jeg kan bli avslappet eller borte/oppmerksom en stund, også våkner liksom bevisstheten opp igjen. Men den korte jeg beskrev synes jeg fungerer litt bare fordi den er så kort og enkel og ikke krever langvarig konsentrasjon (jeg våkner jo av å konsentrere meg...). Meditasjon fungerer nok best om det praktiseres jevnlig, så se om du får gjort et nytt forsøk :)

Når det gjelder lesing, tv osv - jeg har fått og delvis fulgt et tips om å stå opp dersom jeg ikke sovner (faktisk gjerne etter 15-20 minutter, men jeg pleier å ligge lenger...). Jeg trodde dette var et dumt tips, men det gjør det faktisk lettere å koble hjernen til at senga = sove og ikke tenke. Det er imidlertid lurt å gå ut av soverommet, og jeg ville sett på tv og nett som siste utvei fordi man da utsetter seg for mye lys og dermed kan slite dobbelt med å bli trøtt. Det er bedre å sette seg i en stol eller sofaen med litt dempet belysning, spise litt, drikke te eller lese litt. Og valg av lesestoff - prøv å finne noe som er litt kjedelig, men som fortsatt fenger deg nok til at du gidder å lese i det (ikke telefonkatalogen, da blir man bare sittende og se på sidene uten å lese tror jeg), f eks en fagbok innen noe du er interessert i, men som er for tung til at du blir sittende oppe hele natta. Men ikke les på senga nei, dessverre, i hvert fall ikke i første omgang...

Skrevet
Klarer ikke å legge fra meg en bok når jeg først har begynt på den, skriver jo en del i dagboken om ting som bekymrer meg, men kanskje jeg ikke skriver nok.

Har klart å skyve bort negative tanker med å lage superfantastiske scenarioer i hodet, hvor alt er bra og alt ender bra. Men det er ikke alltid det fungerer. Det må liksom være noe som er halvveis sant på en måte, også fikser jeg på det i hodet til det blir perfekt.

Men når jeg da ikke har noe som er fint i utgangspunktet, klarer jeg ikke å gjøre dette.

Vet ikke om det gjelder deg, men for meg har det også hjulpet å strukturere hverdagene mine bedre - sette opp lister for ting jeg bør huske å gjøre fordi jeg ellers har lett for å glemme/utsette eller har vansker med å sette igang. Det føles godt å ha litt oversikt og se at jeg får noe unnagjort. Mange av mine nattebekymringer var egentlig ikke så realistiske, men skyldtes at det var andre og tildels overkommelige ting jeg ikke hadde tatt tak i.

Jeg tror også det er vanskelig å skulle skyve bort negative tanker ved å presse fram noe annet i stedet, selv om det er fint dersom det fungerer selvsagt. Men standardeksemplet er: Prøv å ikke tenke på en rosa elefant i 30 sekunder. Det er vanskelig :ler: Derfor er det nok bedre å jobbe med å akseptere at de negative tankene er der eller kan finne på å dukke opp, men at man lar være å henge seg opp i dem.

Skrevet

(hehe, ser forresten at jeg er et dårlig eksempel på "søvnfrisk" ettersom jeg sitter her og skriver gode råd så seint :fnise: men jeg har begynt å sovne lettere og jeg merker at de metodene jeg nevner hjelper meg på riktig vei. Jeg har bare valgt å ikke legge meg så tidlig i dag)

Skrevet

Hehe! som sagt, tar i mor alle tips ;)

Noen ganger er det utrolig frustrende å ikke få sove, men andre ganger er det å sitte våken om nettene akkurat det jeg trenger.

Det høres rart ut og ikke sikkert det er logisk, men vet det er sånn for flere med depresjon.

Det er sånn at om dagen, er du som regel opptatt av ting som skal gjøres, treffe folk, gå på skole og jobb osv. Noen ganger gjør dette meg utslitt, ikke fysisk men psykisk og jeg trenger tid for meg selv, alene.

Da er natten perfekt, da er det ingen avtaler du ska nå, ingen ringer og alt er bare helt stille rundt deg.

Først da klarer jeg å slappe av, fordøye dagen, stresse ned og avreagere.

Så klart er dette ikke med på å gjøre søvmønsteret mitt bedre, tvert i mot. Noen ganger trenger jeg natten på meg for nesten å bygge meg opp igjen.

Det er slik i natt for eksempel. Bare å sitte å høre på musikk, være i min egen bobble hvor ingen forstyrrer og jeg får tid til meg selv og mine egne tanker.

Skrevet

Jeg fikk en tips om når de negative tankene kom så skulle du se for deg en kommode og så åpne en skuff og plassere tankene der. Trodde ikke at noe så lettvint skulle hjelpe, men det funker for meg. Joda, det hender at jeg må åpne skuffer flere ganger, men jeg får uansett litt avstand fra tankene. Av en eller annen grunn så er det en kommode fra Ikea jeg ser for meg. Ikke har jeg en sånn kommode heller. :fnise:

Jeg har også lagd meg et landskap hvor jeg føler meg trygg og avslappet. For meg er det en sandstrand med palmer osv. Jeg ser for meg der jeg går i vannkanten og virkelig kjenner de svake bølgene som slår innover. Jeg ser for meg at jeg går i sanda og krøller tærne. Altså så bygger jeg en historie hvor jeg virkelig sanser vann og sand og alt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...