Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Jeg er en jente på 20 år som ikke har hatt underlivsundersøkelse. Har aldri vært i en situasjon hos lege der det har vært naturlig å utføre dette. Likevel har "alle" jenter jeg kjenner hatt en eller flere. Så jeg lurer jo på om dette er noe jeg også burde... Kan ellers fortelle at jeg går på p-piller (vet en del har hatt underlivsundersøkelse i forbindelse med første resept, men jeg fikk min hos en helsesøster på helsestasjon for ungdom), er i et langvarig forhold med en gutt (har med alle tidligere sexpartnere brukt kondom) og har aldri hatt noen problemer nedentil. Burde jeg ha en undersøkelse? Bør jeg isåfall gå til fastlege eller til en gynekolog? Og hva skal jeg si?
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Jeg hadde min første underlivsundersøkelse det året jeg fyllte 25. (Tok ta standard celleprøve og klamydiatest.) Flere leger jeg har snakket med har sagt at det ikke er noe poeng å gjøre det tidligere om man ikke har noe problemer med underlivet eller at det skjer forandringer der nede. Begynte på p-piller mange år før første undersøkelse.
Gal_dame Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Er 22 og har heller ikkje vært. Veit fleire av mine eks-venninner har vært men det har nok vært i sammenheng med graviditet. Har hørt fra noen at man bør begynne gå fra man er 17 eller 19. Veit jo at eg bør gå, men tror ikkje eg vil føle meg særlig komfortabel av å la ein fremmed mann (er ingen kvinnelige kor eg bor) fikle og fomle rundt nedi der heller.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Det er absolutt ikke nødvendig, og heller ikke så vanlig som man kan få inntrykk av. Det er vanlig i Norge å få en undersøkelse i forbindelse med førse p-pille resept. Men stadig flere leger går bort fra denne praksisen da det har lite for seg. Når du er 23 blir du uansett innkalt til celleprøve, jeg ville ikke stresset med å få foretatt en GU før det. Anbefaler på det sterkeste å gå til disse timene, uansett hvor ukomfortabelt man føler en slik undersøkelse er.
Supramundane Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 Jeg hadde ingen underlivsundersøkelse før jeg fyllte 23. Da tok jeg en celleprøve samtidig, og det var helt uproblematisk. Jeg tror ikke legen syns det var like "spennende"/flaut/ekkelt som jeg syns, det var rett og slett ingen "big deal".
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 Når du er 23 blir du uansett innkalt til celleprøve, jeg ville ikke stresset med å få foretatt en GU før det. Anbefaler på det sterkeste å gå til disse timene, uansett hvor ukomfortabelt man føler en slik undersøkelse er. 25, og det er påminnelsesbrev, ikke innkallelse
mha Skrevet 25. august 2009 #7 Skrevet 25. august 2009 hmmm... for å spøre av litt.... Tror jeg kastet mitt påminnelsesbrev... Hvordan går jeg frem da?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2009 #8 Skrevet 25. august 2009 hmmm... for å spøre av litt.... Tror jeg kastet mitt påminnelsesbrev... Hvordan går jeg frem da? Ringer legen og ber om en time. Om du vil avbestill brevene går du inn på sidene til kreftforeningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå