Gå til innhold

Miljøpartiet De Grønne!


Gjest Ron

Anbefalte innlegg

Det er snart valg, og det er besnærende å se hvor lite oppmerksomhet Miljøpartiet De Grønne får. De fleste andre land har et tilsvarende og relativt stort grønt parti, men i Norge - som er det landet som mest hadde trengt det - er man enda opphengt i klassisk Rød / Blå- problematikk. Hvorfor? Kunne du stemt MDG og hvorfor/hvorfor ikke?

Fornybar framtid

- Gi oljeeventyret en lykkelig slutt. Fornybare energikilder framfor olje eller gass.

- Verne nordområdene mot oljeindustrien for all framtid.

- Innføre omfattende tiltak for å bedre energieffektiviteten på alle områder i samfunnet.

- Knytte hele landet sammen med nye høyhastighetsjernbaner.

Digitale rettigheter

- Si nei til datalagringsdirektivet og andre tiltak som åpner for masseovervåkning.

- Sikre opphavspersoner og kunstnere gode vilkår, uten å kriminalisere privat fildeling.

- Arbeide for økt bruk av fri programvare. Skattepengene bør brukes til annet enn Microsoft-lisenser.

Grønn økonomi

- Proritere økt livskvalitet framfor økt materielt forbruk, for vår egen og miljøets skyld.

- Legge til rette for kortere arbeidstid, så vi får mer tid til hverandre.

- Fjerne arbeidsgiveravgiften. Flere skal få mulighet til meningsfylt arbeid.

- Frita miljøvennlige varer for moms. Det skal lønne seg å leve miljøvennlig.

- Arbeide for en garantert minsteinntekt, slik at alle gis mulighet til et verdig liv.

Økologisk mat og dyrs rettigheter

- Våre landbruk og våre rike fiskeriressurser må forvaltes økologisk forsvarlig, og dyrs rettigheter må tas på alvor i langt større grad enn i dag.

- Legge om norsk land- og sjøbruk i tråd med økologiske prinsipper.

- Frita økologiske varer for moms.

- Sikre biologisk mangfold ved å verne langt større områder enn i dag.

- Gjenåpne fiskeriallmenningen og gjøre oppdrettsnæringen bærekraftig.

- Forby pelsdyroppdrett og opprette et eget dyreverndirektorat.

http://www.mdg.no/valg09/hvorfor/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor nevnte du ikke at Miljøpartiet de Grønne vil at jeg skal betale lisens til musikk og filmindustrien?

Miljøpartiet de Grønne er ikke et liberalt parti etter hva jeg har skjønt, og jeg er ikke interessert i et parti som ikke er imot arveavgift og formueskatt.

Jeg har stemt på dem før. Jeg gjør det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig ansatt

Det var en masse politisk svada.

Hvem skal betale disse flotte tingene som garantert minsteinntekt og høyhatighetsbaner etter at oljeinntektene er fjernet og moms og andre avgifter er redusert?

Det blir meg, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en masse politisk svada.

Hvem skal betale disse flotte tingene som garantert minsteinntekt og høyhatighetsbaner etter at oljeinntektene er fjernet og moms og andre avgifter er redusert?

Det blir meg, det.

Men det er jo en masse du og jeg allerede betaler for. Spørsmålet er vel hvordan pengene brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer på MDG, og synes også det er trist at partiet er så lite i forhold til hva det er i andre land.

Her er en inn-scannet kopi av hva Thomas Hylland Eriksen har skrevet i Dagbladet Magasinet denne helgen:

http://docs.google.com/fileview?id=0ByWFiL...jYjIz&hl=no

Jeg stemmer MDG siden jeg anser en bærekraftig utvikling som det mest grunnleggende vi trenger for å ha en levedyktig fremtid. Vi kan debattere eldreomsorg, skatter, avgifter og utdanning (som alle er svært viktige saker) så mye vi vil, men slike saker blir irrelevante om vi ikke har en fungerende klode å leve på.

MDG setter ikke liberalisme, sosialisme eller konservatisme som grunnideologi, men økologi, grønn forvaltning og bærekraftig utvikling. Ellers henter de sin politikk fra de andre -ismene og blir dermed, etter min mening, et parti som passer bedre for dagens utfordinger. En grønn tankegang i bunn og det beste fra andre partier. Men siden Norge er en oljenasjon så er det vanskelig å være grønn her, både som individ og som parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De grønne har mye for seg, men jeg er usikker på helheten i programmet deres.

Vi trenger helt klart et parti som taler for naturvern og ser etter alternativer til oljen som energibærer.

Når det er sagt så er jeg blant dem som ikke har noen tro på forestillingen om menneskeskapt global oppvarming. Jeg tror derimot det dreier seg om en redsel for konsekvensen av at vi har passert "peak oil" og et behov for å skremme verdens befolkning til å bruke mindre olje så den totale reserve holder til vi har et reelt alternativ. Klimaendringene vi ser er et resultat av hvor vi befinner oss i den naturlige syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mann på 44
Det er snart valg, og det er besnærende å se hvor lite oppmerksomhet Miljøpartiet De Grønne får. De fleste andre land har et tilsvarende og relativt stort grønt parti, men i Norge - som er det landet som mest hadde trengt det - er man enda opphengt i klassisk Rød / Blå- problematikk. Hvorfor? Kunne du stemt MDG og hvorfor/hvorfor ikke?

Fornybar framtid

- Gi oljeeventyret en lykkelig slutt. Fornybare energikilder framfor olje eller gass.

- Verne nordområdene mot oljeindustrien for all framtid.

- Innføre omfattende tiltak for å bedre energieffektiviteten på alle områder i samfunnet.

- Knytte hele landet sammen med nye høyhastighetsjernbaner.

Digitale rettigheter

- Si nei til datalagringsdirektivet og andre tiltak som åpner for masseovervåkning.

- Sikre opphavspersoner og kunstnere gode vilkår, uten å kriminalisere privat fildeling.

- Arbeide for økt bruk av fri programvare. Skattepengene bør brukes til annet enn Microsoft-lisenser.

Grønn økonomi

- Proritere økt livskvalitet framfor økt materielt forbruk, for vår egen og miljøets skyld.

- Legge til rette for kortere arbeidstid, så vi får mer tid til hverandre.

- Fjerne arbeidsgiveravgiften. Flere skal få mulighet til meningsfylt arbeid.

- Frita miljøvennlige varer for moms. Det skal lønne seg å leve miljøvennlig.

- Arbeide for en garantert minsteinntekt, slik at alle gis mulighet til et verdig liv.

Økologisk mat og dyrs rettigheter

- Våre landbruk og våre rike fiskeriressurser må forvaltes økologisk forsvarlig, og dyrs rettigheter må tas på alvor i langt større grad enn i dag.

- Legge om norsk land- og sjøbruk i tråd med økologiske prinsipper.

- Frita økologiske varer for moms.

- Sikre biologisk mangfold ved å verne langt større områder enn i dag.

- Gjenåpne fiskeriallmenningen og gjøre oppdrettsnæringen bærekraftig.

- Forby pelsdyroppdrett og opprette et eget dyreverndirektorat.

http://www.mdg.no/valg09/hvorfor/

Det står lite om hvordan de skal oppnå disse tingene.

Ellers er listekandidat i det fylket jeg bor i ikke en person jeg vil ha på tinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se hvordan den grønne trenden begynner å dabbe av.

Begynner den å dabbe av? Hvordan kommer du frem til det?

Jeg synes vel folk flest er ganske opptatt av miljø og naturvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner den å dabbe av? Hvordan kommer du frem til det?

Jeg synes vel folk flest er ganske opptatt av miljø og naturvern.

Ja, overfladisk er alle opptatt av naturen. Hvem vil vel ødelegge naturen? Men så snart finanskrisen kom, dabbet oppstyret rundt global oppvarming. Synd at ikke finanskrisen kom tidligere så vi kunne hindret den store katastrofen, at Gore fikk nobels fredspris. Legitimiteten rundt dette temaet måtte dabbe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står lite om hvordan de skal oppnå disse tingene.

Ellers er listekandidat i det fylket jeg bor i ikke en person jeg vil ha på tinget.

Du kan jo lese forslag til budsjett?

Og dessuten er det vel ikke mange fylkeskandidater som vil komme inn i første omgang, da. :)

Morsomt å se hvordan den grønne trenden begynner å dabbe av.

Tvert imot. Europa våkner (fulgt med på siste valg?). Det er bare her i Norge at vi fremdeles henger igjen i den dølle rød/blå-problematikken som ikke har annet resultat enn budsjettekspansjon og fortsatt ignorering av at all økonomi avhenger av økologisk bærekraft.

Ja, overfladisk er alle opptatt av naturen. Hvem vil vel ødelegge naturen? Men så snart finanskrisen kom, dabbet oppstyret rundt global oppvarming. Synd at ikke finanskrisen kom tidligere så vi kunne hindret den store katastrofen, at Gore fikk nobels fredspris. Legitimiteten rundt dette temaet måtte dabbe av.

Miljøpartiet De Grønne må vel sies å være mer enn overflatisk opptatt av naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes godt at de burde få mer plass og oppmerksomhet i media, akkurat som da andre småpartiene. Men jeg ville selv aldri stemt på dem. Miljø- og dyrevern er vel og bra, men jeg opplever at det er det eneste de har fokus på. Hvor er helse-, skole/utdanning- og familiepolitikken feks? Hvor står de i økonomi/finansspørsmål? Hva med utenrikspolitikken? Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes godt at de burde få mer plass og oppmerksomhet i media, akkurat som da andre småpartiene. Men jeg ville selv aldri stemt på dem. Miljø- og dyrevern er vel og bra, men jeg opplever at det er det eneste de har fokus på. Hvor er helse-, skole/utdanning- og familiepolitikken feks? Hvor står de i økonomi/finansspørsmål? Hva med utenrikspolitikken? Osv.

Har du lest programmet deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De grønne har mye for seg, men jeg er usikker på helheten i programmet deres.

Vi trenger helt klart et parti som taler for naturvern og ser etter alternativer til oljen som energibærer.

Når det er sagt så er jeg blant dem som ikke har noen tro på forestillingen om menneskeskapt global oppvarming. Jeg tror derimot det dreier seg om en redsel for konsekvensen av at vi har passert "peak oil" og et behov for å skremme verdens befolkning til å bruke mindre olje så den totale reserve holder til vi har et reelt alternativ. Klimaendringene vi ser er et resultat av hvor vi befinner oss i den naturlige syklus.

med forestilling, mener du da all forskningen som har pågått i årevis?

men du vet sikkert mye bedre enn alle disse tullete forskerne.

og det er sikkert bare en "naturlig syklus" at polene smelter og mennesker mister hjemmene sine på grunn av unaturlig (oi, jeg mener "naturlig") klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forestillingen er jo også bygget på noe så tåpelig som at forskerne plottet de naturlige faktorene som kan påvirke klimaet, men fikk ikke tallene til å stemme med virkeligheten i dag før de også plottet inn de menneskeskapte endringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt at de burde få mer plass og oppmerksomhet i media, akkurat som da andre småpartiene. Men jeg ville selv aldri stemt på dem. Miljø- og dyrevern er vel og bra, men jeg opplever at det er det eneste de har fokus på. Hvor er helse-, skole/utdanning- og familiepolitikken feks? Hvor står de i økonomi/finansspørsmål? Hva med utenrikspolitikken? Osv.

http://www.mdg.no/politikk/prinsipprogram/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...