Gå til innhold

Uvanlige jentenavn

Gjest Mzfire

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dattera mi heter Alvilde. Hun er oppkalt etter min manns farmor, som hun deler fødselsdag med og vi er kjempefornøyde med navnet.

Det er jo i grunn samme navnet som Alfhild og Alvhild. Og Vilde, som jo er vanligere nå, er en kortform av Alvilde.

Jeg syns også at Alvilde er et nydelig navn, som jeg gjerne skulle ha brukt på eventuelle barn hvis det ikke var for at sambo nekter...

Aasine, Tomine, Alma, Ruth og Cornelia er sjeldne(?) navn som jeg syns er pene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Om du vil ha uvanlige navn så kommer det noen her: Skjalvor, Signora, Andora, Hilveig, Hagny, Igny, Doris, Svanaug...

Om du vil ha noen skjeldne og vakre; Iris, Astrid, Ylva, Luna, Solveig,

he he, min oldemor het faktisk Signora Julita.... vakkert navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lette i gamle forlkeregistreringer da vi fikk vite at vi mest sannsynlig ventet jente. Her er et utvalg interessante, uvanlige og spesielle navn fra folketellingen i Kristiania i 1875:

Abigel

Adah

Agnel

Alethe

Alette

Alida

Alida

Alma

Alvine

Aminda

Anderine

Andrine

Andrine

Annir

Antonie

Arenthine

Arnolda

Asora

Berline

Bianca

Bjarnhild

Bognil

Bol

Bolette

Canette

Caspara

Charel

Cilia

Concordia

Dora

Edle

Elida

Ellevine

Elma

Elvida

Elvina

Elvine

Elvira

Emeli

Engelina

Eremine

Erikke

Eveline

Fernanda

Fransiska

Gelina

Hada

Hansine

Heline

Henrikka

Hilma

Hulda

Haakine

Irma

Isidore

Juliane

Karie

Killa

Kirstine

Kistine

Koraline

Larsine

Leorine

Lin

Lucie

Lydia

Magli

Magna

Malie

Maline

Mariane

Martea

Milia

Nini

Olia

Oline

Oluffa

Otilde

Ovidia

Ovidia

Petronilla

Ragna

Randine

Rangele

Rassemine

Rigine

Rosalia

Samuline

Sanna

Scarlotte

Sefrine

Sekunda

Sibilla

Sirene

Siselin

Sjura

Sorine

Sygni

Ternille

Thaila

Thalida

Thalmine

Thekla

Theresie

Thorine

Tiane

Tilla

Tonette

Torine

Ursilla

Viil

Wulfhilda

Zartasha

Zidselle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_iris_*

jeg heter iris, har ikke møtt på noen som heter det enda- er fornøyd med det :-D

noen som vet hvor mange som heter det i norge?

'digger uvanlige navn- forsvinner ikke i mengden..flott;D'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg heter iris, har ikke møtt på noen som heter det enda- er fornøyd med det :-D

noen som vet hvor mange som heter det i norge?

'digger uvanlige navn- forsvinner ikke i mengden..flott;D'

www.ssb.no/navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fi fi la Belle
datteren min heter milla. det synes jeg selvsagt er fint - og så kastet vi på amalie - etter tenåringen som bor hos oss innimellom - ellers liker jeg fanny, karla, gerda, dagny, klara, solvor, zoe og alma - sjeldne nå men ikke før - bortsett fra zoe - som jo ikke er direkte norsk -

jeg synes det er litt viktig å tenke hva navnet evt kan bety hvis unger bestemmer seg for å reise utenlands når ho blir stor! FANNY!!! mine venner.... INGEN kan ville sin unge noe så vondt! hun vil jo aldri kunne reise til london på juleshopping! eller studie tur til statene?? hvorfor ikke bare kalle henne Fi**e og bli ferdig med med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er litt viktig å tenke hva navnet evt kan bety hvis unger bestemmer seg for å reise utenlands når ho blir stor! FANNY!!! mine venner.... INGEN kan ville sin unge noe så vondt! hun vil jo aldri kunne reise til london på juleshopping! eller studie tur til statene?? hvorfor ikke bare kalle henne Fi**e og bli ferdig med med det!

:ler:

Ja, den største navnkriterien er jo ombarnet kan dra på juleshopping i London. For da må man jo rope ut til alle og enhver hva man heter... :ironi:

Skjønner ikke hvorfor man må gi ungene engelske navn i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Fi fi la Belle

sier ikke at ungen må ha engelske navn! synes bare en må ta i betraktning navnet i forhold til verdensspråket vårt. og vi kan jo ikke nekte for at engelsk er det som blir brukt!

oki så var kanskje ikke juleshopping det beste eksemplet men hva om datteren din ønsker å studere i utlandet da? eller dra på språkreise i alder av 16? eller hva om hun blir en kariærekvinne og leder for en stor bedrift som har kontakter med utlandet og så skal hun hete fi**e?? for det er det fanny betyr!!

det var det som var mitt poeng her ...

jeg synes forresten at norske navn er kjempefine jeg.. men det er noen navn jeg hadde styrt unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror en del trenger å oppdatere seg på navnstatistikk her, for mange av de navnene som nevnes er på navntoppen de siste årene og veldig poppis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen uvanlige pikenavn:

Camille (hvis jeg får en datter skal jeg kombinere dette med et mer klassisk mellomnavn)

Vera

Marina

Melina

Melissa

Melinda

Nicoline

Wanda

Lucinda

Kristiane

Cindy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min har et stor navneleksikon og der fant vi navnet Sædis. :hakeslepp: Ikke hel vanlig nei.

Et annet sjeldent navn nå om dagen er Akseliane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest Julie
Her er et utvalg interessante, uvanlige og spesielle navn fra folketellingen i Kristiania i 1875:

Bjarnhild

Wulfhilda

Fasinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Min datter har et NYYYDELIG navn som også er et av de sjeldneste i Norge.

(Hun var nr 10 med det navnet) Men siden jeg vil at det skal forbli sjeldent vil jeg ikke skrive det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marlen_*
Min datter har r verken i skrivemåte eller uttale,DEt er IKKE samme navnet!

Marlen er ikke det samme som Malén.

Marlen er det samme navnet som Malén i samme grad som

Katrine/Kathrine/Catrine/Cathrine, Karina/Carine, Marte/Marthe, Grete/Grethe, Ingrid/Ingri, osv. er de samme navnene..

de staves forskjellig men uttales helt likt (i hvertfall på den kanten av landet jeg bor, mulig det er noen dialektforskjeller jeg ikke vet om) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...