Gå til innhold

-Ironi og intelligens-


Edie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alle intelligente bruker ironi som sin mest brukte form for humor!

Din teori?

Eller var dette ironisk ment, sånn at du herved beviser at du er intelligent, ut fra denne teorien...? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle intelligente bruker ironi som sin mest brukte form for humor!

OK. Men hva er den vitenskapelige begrunnelsen for dette? Hvorfor trigger intelligensen ironi?

Forresten, nå skjønner jeg hvorfor jeg digger ironi. - Jeg er jo så intelligent!!! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din teori?

Eller var dette ironisk ment, sånn at du herved beviser at du er intelligent, ut fra denne teorien...?  :o

Ikke ironisk ment. Faktisk. Jeg bare lurte på om noen var enige. Jeg satt akkuratt og irriterte meg grønn over en venninne som ikke forstod ironi.

Ja, jeg bruker ironi mye. Mener jeg er forholdsvis intelligent, men meningen med innlegget var ikke å påstå at jeg er intelligent. det holder å vite det selv... :sjarmor:

En påstand uten noen begrunnelse, eller fakta bak, kanskje noen andre kan motbevise eller bevise?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forholdsvis intelligent, så det holder iallefall, og jeg har aldri likt ironi... Forstår den til tider, men liker den ikke. Min opplevelse er at det ikke alltid er intelligens som ligger bak denne humorformen, men ofte et ønske om å latterligjøre og forvirre andre, slik at en selv fremstår som veldig smart og kuuul. Har hørt veldig mye ondsinnet ironi, som blir brukt som maktmiddel.

Det fins noen unntak, noen bruker ironi mot seg selv, er lite selvhøytidelige og veldig selvironiske. Det synes jeg er avslappende og morsomt. Men å bruke ironi for å tråkke andre ned synes ikke jeg er hverken morsomt eller intelligent. Det er ondsinnethet fordekt som humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige mening er at det er stor forskjell på å være intelligent og smart.

Er du smart mener jeg at du i større grad tar i bruk intelligensen din i praksis, og at du har en god porsjon emosjonell intelligens også.

Smarte mennesker er flinkere til å bruke ironi som humor enn intelligente mennesker..........kanskje?

By the way: Om noen jeg kjente ikke forstod ironi ville jeg ikke på grunn av dette tenkt at h*n var mindre intelligent. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruken av ironi, og ikke minst selvironi, vitner om et menneske som er trygg på seg selv i alle omgivelser. Intelligens er ofte et kjennetegn hos disse, men man trenger ikke være lynende intelligent for å bruke mye ironi.

Jeg kjenner masse mennesker som er "teknisk intelligente", men som blir veldig urolige og utrygge når ironien flagrer rundt de, uten at de evner å skille ironi fra fakta. Slike er ufrivillig morsomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner masse mennesker som er "teknisk intelligente", men som blir veldig urolige og utrygge når ironien flagrer rundt de, uten at de evner å  skille ironi fra fakta. Slike er ufrivillig morsomme!

I know! "Teknisk intelligent" var et dekkende ord for å beskrive dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner masse mennesker som er "teknisk intelligente", men som blir veldig urolige og utrygge når ironien flagrer rundt de, uten at de evner å  skille ironi fra fakta. Slike er ufrivillig morsomme!

Som nevnt, teknisk intelligent var et godt uttrykk. Og det hjelper jo lite å ha høy IQ, hvis man har null sosial intelligens.

Og at de er ufrivillige morsomme..ja, det er vel noe av ironien i det hele :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker masse ironi, elsker ironi, så er jeg vel også intelligent :sjarmor:

Bruken av ironi, og ikke minst selvironi, vitner om et menneske som er trygg på seg selv i alle omgivelser.

Ikke nødvendigvis. Faktisk kan noen mennesker som utad virker svært sikre på seg selv, være de som er mest usikre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det slik at desto mer ironi jo mer intelligent?

Slik at hvis man er skikkelig kjapp i topplokket så er man satirisk?

Og diskuterer vi IQ eller EQ? Eller bare Q?

Og er det det samme som meg? En vanlig ku liksom?

*dette var mildt sagt forvirrende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 15 år senere...

Noen er svært intelligente selv om de ikke bruker mye ironi også :) 

Anonymkode: ef440...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2003 den 21.56, Edie skrev:

Alle intelligente bruker ironi som sin mest brukte form for humor!

Hahaha, den var fin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...