Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Enkelt og greit: Kan man bruke andre typer mel enn glutenrikt hvetemel når man lager surdeig? Altså at man kan basere seg på bare, eller nesten bare, rug- eller byggmel? (Jeg vet jo at disse inneholder gluten, men de egner seg jo ikke noe særlig til å bake vanlig gjærbakst med uten "hjelp" av hvete)
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Ingen som vet noe om dette? Jeg leste at bygg kan brukes til surdeigsbrød, men er usikker på om man kan bruke "bare" bygg eller rug eller om man må blande inn hvete i tilsvarende mengder som i vanlig brød?
Belima Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Jeg har ofte bakt brød med surdeig. Som alle andre brød må de ha en viss mengde hvetemel for å heve. Synes rug-havregryn-sammalt hvete litt sukker for gjæren og salt og hvetemel selvføgelig alltid gir best brød. Synes ikke med bygg i ble gode og heller ikke for mye havregryn, men dette er jo min personlige smak da og ikke noe å bry seg om. I de beste brødene med surdeig har jeg kokte poteter. De er veldig gode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå