Gjest Gjest_Mortil2_* Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 (endret) jeg skal gå til annskaffelse av en liten hjerte knuser og har lest og lært meg mye om rasen men det er en ting jeg leser om og om igjen over alt som bekymmrer meg og det er at man skal ikke la en chihuahua alene i mer enn 4 timer. så er spørsmålet til deg som er chihuahua eier : *Hva gjorde du med hunden når du var på jobb om dagene.? *Skulle ta deg en tur på byen.? håper på mangen svar ) hilsen mor til 2 Innlegg/tittel endret pga. forskyvning av sideopsettet. vimse-mod. Endret 22. august 2009 av vimse
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 En hund er en hund. Så alle erfarne hundeeiere kan svare på det der.
Lumina Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 hvorfor kan ikke en chihuahua være alene mere enn 4 timer mens alle andre hunder kan det?
Troyamin Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 En chihuahua er ikke anderledes enn en border collie. Og når du stiller slike spørsmål, så må du regne med å få tåpelige svar... Gå heller på et chi forum.
Eplefe Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 Merkelig hvor mange som velger å påpeke at det kun er chihuahuaeiere som skulle svare på dette uten å gi noe videre svar til deg. Nå er ikke jeg chihuahuaeier, men jeg har en venninne som driver oppdrett av denne "lille tøyserasen" som hun selv kaller dem, og de er alene hjemme hele dagen når hun er på jobb. Hun har jo en del av dem nå, så de har selskap i hverandre, men da hun var student og kun hadde Maximus var han alene fra hun gikk på skolen til hun kom hjem fra jobben sin, altså ca. 8 timer. Hvorvidt det å la en hund være alene hjemme er dyreplageri er det veldig delte meninger om, men de fleste oppdrettere enes om at det ikke er dyreplageri at hunden er alene hjemme så lenge den ellers opplever nok stimuli (i form av trim, leking, utfordringer etc.). Et problem man ofte treffer på med valper er at de er destruktive, og om du ikke har tid til å trene inn dette med positiv forsterkning av det å være alene hjemme kan et bur være løsningen som redder sko og sofatrekk fra den lille. Det er ikke slemt i det hele tatt, tvert i mot vil et bur være med å sørge for at hunden får den søvnen den trenger, for hunder sover veldig lett, og for en valp vil nok ønsket om å utforske huset på egenhånd ta helt over om hun ikke "holdes igjen". Noen løser dette ved hjelp av trappegrind eller lignende foran dører slik at de holdes på kjøkkenet/i stuen/rom utvalgt for alenetid, andre velger bur. Hva en du velger er dette en grei fremgangsmåte: Lukk hunden inne i buret (som jeg regner med er mer enn stort nok og at du ikke har brukt til straff eller lignende tidligere - dette blir i så fall VELDIG forvirrende for hunden) og gå ut av leiligheten/huset. Bare stå utenfor, og avvent situasjonen litt. Hvis hunden begynner å bjeffe/pipe høylytt - ikke gå inn igjen! Vent til hunden blir stille, og når den blir stille går du inn, slipper hunden ut og overøser den med godord og gir gjerne en godbit eller to. Gjenta til hunden er stille helt på egenhånd. Ellers er jeg helt enig i at det er teit å stille spørsmålet til kun chihuahuaeiere. De er hunder som alle andre raser, og ikke minst er de ikke det minste spesielle når det gjelder adferd. De er en miniatyrhundrase - heller ikke der er de unike. Og over miniatyrhund igjen er de - ja, nettopp - hund. Hund - miniatyrhund - chihuahua. Enhver som har hatt hund før og fått hjelp med lignende/er erfaren med hunder kunne enkelt svart deg på dette. Ved å få det til å virke som at du er oh so fucking special fordi du skal ha chihuahua vekker du kun folks vrede (inkludert chihuahuaeiere!), og folk får ikke lyst til å hjelpe deg.
PaxiFaxi Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 En chi er ikke noe annerledes enn en hvilkensom helst hund, så jeg håper det er greit jeg svarer. Har flere hunder og det som er forskjellen er individene. Noen er mer bekymret enn andre, og noen får separasjonsangst lettere enn andre. Det kommer ann på selvstendighet og på hvor trygge de er på seg selv. Det viktigste er at man gradvis venner hunden/valpen til å være alene hjemme. Man kan ikke bare gå på jobb i 8 timer og tro at hunden kan være alene. Da vil den mest sannsylig få panikk og utvikle separasjonsangst. Når man får en valp og den har blitt trygg på deg og hjemmet, kan man gradvis begynne alene-hjemme-trening. Man kan for eksempel gi valpen noe å leke med/tygge/evt mat, og gå ut på butikken en tur, evt kanskje enda kortere. Også kommer man tilbake igjen uten masse stå og hei. Det er ikke noen vits å fortelle valpen at NÅ HAR DET VÆRT FARLIG OG DET ER JAMMEN BRA JEG ER HJEMME IGJEN. Etterhvert øker man tiden gradvis. Det kan være veldig lurt å avgrense området hunden får være alene på. For eksempel et bur eller en innhegning. Hvis hunden får være alene over et stort område, vil det være skumlere for hunden da den må passe på et større område. En chihuahua er såpass liten at man kan skaffe et stort bur som man gradvis venner den til og som blir den trygge plassen dens, hvor den kan være når den er alene. Ha en vannskål og noen leker den kan ha i buret. Når hunden er "tilvendt" skal det ikke være noe problem å la den være alene hjemme en full jobbdag. Når du er på byen kan den jo også være alene uten problem så lenge du har trent på alene-trening. Men det er kanskje greit å ikke være borte fra hunden først i 9 timer, så komme hjem også må den være alene hele kvelden/natten i tillegg. Syns jeg... Også en ting til: Har du flere hunder så har de selskap i hverandre, og hjemme alene blir ikke helt det samme. Jeg hadde min valp alene med den andre hunden vår fra den var 3 mnd alene hjemme mens jeg var på jobb, uten problem.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2009 #7 Skrevet 26. august 2009 jeg er chihuahua eier. Kan si hvordan jeg "fostret opp" mitt lille barn til å være hjemme alene.. Først hadde jeg to uker mammaperm. Så var moren min hos meg og passa han når jeg var på jobb og etter hvert var hun borte i en time og deretter to osv osv.. Nå er han 9 mnd og er hjemme 7 timer om dagen alene.. Sikkert noen hundeeiere som rynker på nesen over at han er så lenge alene hjemme, men det går faktisk greit nå! Cluet er å bruke god tid.. bruk 2-3 mnd på å lære h*n å være hjemme alene..
Gjest Gjest_mortil2_* Skrevet 4. september 2009 #8 Skrevet 4. september 2009 Merkelig hvor mange som velger å påpeke at det kun er chihuahuaeiere som skulle svare på dette uten å gi noe videre svar til deg. Nå er ikke jeg chihuahuaeier, men jeg har en venninne som driver oppdrett av denne "lille tøyserasen" som hun selv kaller dem, og de er alene hjemme hele dagen når hun er på jobb. Hun har jo en del av dem nå, så de har selskap i hverandre, men da hun var student og kun hadde Maximus var han alene fra hun gikk på skolen til hun kom hjem fra jobben sin, altså ca. 8 timer. Hvorvidt det å la en hund være alene hjemme er dyreplageri er det veldig delte meninger om, men de fleste oppdrettere enes om at det ikke er dyreplageri at hunden er alene hjemme så lenge den ellers opplever nok stimuli (i form av trim, leking, utfordringer etc.). Et problem man ofte treffer på med valper er at de er destruktive, og om du ikke har tid til å trene inn dette med positiv forsterkning av det å være alene hjemme kan et bur være løsningen som redder sko og sofatrekk fra den lille. Det er ikke slemt i det hele tatt, tvert i mot vil et bur være med å sørge for at hunden får den søvnen den trenger, for hunder sover veldig lett, og for en valp vil nok ønsket om å utforske huset på egenhånd ta helt over om hun ikke "holdes igjen". Noen løser dette ved hjelp av trappegrind eller lignende foran dører slik at de holdes på kjøkkenet/i stuen/rom utvalgt for alenetid, andre velger bur. Hva en du velger er dette en grei fremgangsmåte: Lukk hunden inne i buret (som jeg regner med er mer enn stort nok og at du ikke har brukt til straff eller lignende tidligere - dette blir i så fall VELDIG forvirrende for hunden) og gå ut av leiligheten/huset. Bare stå utenfor, og avvent situasjonen litt. Hvis hunden begynner å bjeffe/pipe høylytt - ikke gå inn igjen! Vent til hunden blir stille, og når den blir stille går du inn, slipper hunden ut og overøser den med godord og gir gjerne en godbit eller to. Gjenta til hunden er stille helt på egenhånd. Ellers er jeg helt enig i at det er teit å stille spørsmålet til kun chihuahuaeiere. De er hunder som alle andre raser, og ikke minst er de ikke det minste spesielle når det gjelder adferd. De er en miniatyrhundrase - heller ikke der er de unike. Og over miniatyrhund igjen er de - ja, nettopp - hund. Hund - miniatyrhund - chihuahua. Enhver som har hatt hund før og fått hjelp med lignende/er erfaren med hunder kunne enkelt svart deg på dette. Ved å få det til å virke som at du er oh so fucking special fordi du skal ha chihuahua vekker du kun folks vrede (inkludert chihuahuaeiere!), og folk får ikke lyst til å hjelpe deg. Tror du skal passe den kjeften din litt jeg!!!
Gjest Gjest_mortil2_* Skrevet 4. september 2009 #9 Skrevet 4. september 2009 og til dere andre, tuuuusen takk for behjelpelig svar jeg føler meg tryggere nå og vet at denne rasen passer for meg og mine barn
Troyamin Skrevet 4. september 2009 #10 Skrevet 4. september 2009 Tror du skal passe den kjeften din litt jeg!!! Hva feiler det deg da? Her får du et langt og utfyllende svar, og så går du fullstendig til angrep. Hvis du blir så rasende fordi du får en kommentar (som faktisk er hva de fleste tenker) her inne på forumet, så lurer jeg på hvordan du blir som hundeeier. Kanskje du heller burde få deg en plysjhund? 1
Eplefe Skrevet 5. september 2009 #11 Skrevet 5. september 2009 Wow. Jeg ser hva man får for å hjelpe...
Makin' it big Skrevet 5. september 2009 #12 Skrevet 5. september 2009 I alle dager! Hva var det for et svar til noen som faktisk prøver å være behjelpelig!
Gjest SmallTalk Skrevet 5. september 2009 #13 Skrevet 5. september 2009 Tror du skal passe den kjeften din litt jeg!!! Jeg tror det er du som bør passe kjeften din litt, jeg. Du fikk et langt og utfyllende svar, og selv om du tydeligvis ikke likte avslutningen, så fortjente du den. En chihuahua er en hund. Ja, det er en liten hund, men det er fortsatt en hund. Den er ikke noe mer spesiell enn andre hunder, og den trenger heller ikke noen annen behandling enn andre hunder. Den trenger oppdragelse og grenser på lik linje med store hunder. Noe en del småhundeiere dessverre ikke har skjønt, og dermed ender opp med et ufordragelig krek de aller fleste storhundeiere ikke ville tatt i med ildtang. For dessverre er det en del som er av den oppfatning at "Jammen han er jo så liiiiten!", og dermed ikke trenger oppdragelse. Resulatet blir da en farlig og ufordragelig hund som hadde blitt avlivet eller omplassert dersom den hadde vært litt større enn en bruskasse. En valp skal ikke, jeg gjentar ikke, være alene lenge av gangen. Hvis du ikke klarer eller har tid til å trene på dette, så anbefaler jeg som andre her i tråden at du skaffer deg en plysjhund. Å få en valp i huset blir omtrent som å få et barn i huset. Men i tillegg så har den mistet mamma'n som og er kommet til ukjente omgivelser og fremmede mennesker.
Gjest Miam-utlogget nå Skrevet 5. september 2009 #14 Skrevet 5. september 2009 Jeg tror TS skal gå i annskaffelse av en tøyhund i stedet for.. Hvorfor i alle dager skulle chien være så unik og spesiell? Det er jo en HUND det også..
Gjest Miam Skrevet 5. september 2009 #15 Skrevet 5. september 2009 Det var forresten meg som skrev det forrige svaret..
Gjest Gjest_nana_* Skrevet 5. september 2009 #16 Skrevet 5. september 2009 Jeg har en Chihuahua på 6 år. Grunnen til at Chi ikke skal være alene hjemme mer enn 4 timer er at de har problemer med å holde seg så mye lenger enn det. Små hunder, små blærer - men masse som skal ut er ihvertfall min erfaring. Hunder er avlet til spesielle ting, noen er jakthunder, noen er ditt og noen er datt men Chihuahua er avlet kun som selskapshund. Rasen er veldig sosial og kontaktsøkende. Når min var valp hadde jeg den med på jobb. Jeg fikk han i begynnelsen av sommerferien og tok ekstra lang ferie sånn jeg var hjemme de to første mnd. Etter det var han med på jobb i begynnelsen. Han klarer helt fint å være alene hjemme - han sover stort sett hele tiden. Problemet er - som nevnt i begynnelsen - at han må tisse etter en stund. Har lært han å tisse på avis sånn at hvis han våkner og "må" før jeg kommer hjem så går han der. Av og til klarer han å holde seg en hel arbeidsdag, av og til ikke. Chihuahua som er veldig små har også ofte problemer med at de lett får lavt blodsukker og trenger derfor mat ved jevnlige mellomrom.
Gjest Miam Skrevet 5. september 2009 #17 Skrevet 5. september 2009 Ehm.. Chihuahuahuaen kommer opprinnelig fra det gamle Mexico, og den ble brukt som blant annet vakthund, altså, nei, ikke bare avlet frem til kosehund etc. Der går også flere vandrehistorier om at chien ble brukt som jakthund, for flere hundre år siden vel og merke.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. september 2009 #18 Skrevet 6. september 2009 Chien ble også brukt til å fange og drepe rotter i hjemmet. I tillegg var de vakthunder for hoffdamer.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #19 Skrevet 6. september 2009 Tror du skal passe den kjeften din litt jeg!!! Du får et godt og utfyllende svar - og reagerer på den måten....? *er chia-eier, men etter sånne reaksjoner får man ikke lyst til å dele sine erfaringer!*
Gjest Gjest_Ariel_* Skrevet 6. september 2009 #20 Skrevet 6. september 2009 Uff alltid skal det spore av...og alltid skal noen bli fornærmet..merkelig at dette fenomemet virker sterkest av alt her inne på dyre forumet. Til TS: Jeg har chihuahua og har aldri vært noe problem å ha henne hjemme alene, aldri ødelagt noe selv om hun alltid er løs og har ett helt rom å boltre seg i. Hun har sin plass med sine leker og har det fint der. behandle henne som en hund og ikke baby som mange chihuahua eiere desverre gjør, så blir du overrasket over hvor sterk og fin rase dette faktisk er, ekstremt mye hund i liten pakke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå