Gå til innhold

Tilbehør til lungemos?

Gjest Gjest_Gro_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gro_*

Jeg føler at jeg er den eneste i hele verden som synes lungemos er kjempegodt!! ;)

Men hva syns dere er best som tilbehør? Poteter, potetmos?? Og hva slags grønnsaker e.l. syns dere er godt inntil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SmallTalk

Nå er det rimelig lenge siden jeg spiste lungemos sist, men jeg mener å huske at det smakte rimelig godt. :) Så vidt jeg husker så pleide mamma å ha kokte poteter, erter og spaghetti ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare hatt kokte poteter til lungemos. Det er best med en melen type som kan moses med gaffelen. Så øser jeg lungemos over og blander. Barna tar på ketsjup. Pleier å gjøre likt med morrpølse. Ellers synes jeg at rødbeter passer godt til om jeg har et glass i kjøleskapet.

Pasta var nytt for meg. Det må jeg prøve. Spiser dere det som pasta med kjøttsaus da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier bare å ha poteter til. Moser dem med gaffelen, blander i lungemosen og har en smørklatt på. Nammenam:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Pasta var nytt for meg. Det må jeg prøve. Spiser dere det som pasta med kjøttsaus da, eller?

Nei, bruker ikke noe saus ved siden av, ei heller som pasta med kjøttsaus. :) Eller, mamma pleier å lage pasta med melk, salt og smør oppi, men det er standard uansett hva hun har pasta ved siden av, så det fungerer ikke som saus.

Men vi er av den typen som har spaghetti som et av tilbehørene til ribba på julaften også da, og spiser egentlig spaghetti ved siden av det meste. Unntaket er stort sett fiskeboller i hvit saus, pizza eller sufléer. (Ja, vi er pastaelskere!) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, bruker ikke noe saus ved siden av, ei heller som pasta med kjøttsaus. :) Eller, mamma pleier å lage pasta med melk, salt og smør oppi, men det er standard uansett hva hun har pasta ved siden av, så det fungerer ikke som saus.

Men vi er av den typen som har spaghetti som et av tilbehørene til ribba på julaften også da, og spiser egentlig spaghetti ved siden av det meste. Unntaket er stort sett fiskeboller i hvit saus, pizza eller sufléer. (Ja, vi er pastaelskere!) :sjenert:

Jeg googla lungemostilbehør, og fant ut at flere bruker å ha spagetti til lungemos. Så veldig særing trenger du ikke å føle deg. :fnise: Selv om spagetti og ribbe er vel rart. Å koke pasta opp i melk har jeg aldri tenkt på. Takk for ideen. Tenker meg at det blir mer smak på pastaen da. :) Synes som regel pasta smaker kjipt lite.

Endret av annamaria8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Jeg googla lungemostilbehør, og fant ut at flere bruker å ha spagetti til lungemos. Så veldig særing trenger du ikke å føle deg. :fnise: Selv om spagetti og ribbe er vel rart. Å koke pasta opp i melk har jeg aldri tenkt på. Takk for ideen. Tenker meg at det blir mer smak på pastaen da. :) Synes som regel pasta smaker kjipt lite.

Hun koker ikke pastaen i melk. :) Den blir kokt i vann, og etter at den er ferdig så helles vannet av og hun har i melk, salt og smør. Så vidt jeg veit så er dette ganske vanlig i f.eks Italia. Jeg synes dette er veldig godt (men jeg er oppvokst med det), også blir ikke spaghettien så tørr og klissete som den har en tendens til å bli uten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å like denne retten! Da jeg vokste opp, brukte vi kun poteter og flatbrød til.

Skal jammen ha det denne uken. Nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kun poteter til da jeg var barn. Har ikke spist lungemos siden den gangen jeg fikk vite at det heter lungemos. Foreldrene mine kalte det bare "hakkmat," sikkert for å ikke røpe hva som var i det. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Gro_*

Takk for mange fine tips! :):)

I mårra skal jeg SÅ ha lungemos til middag ;)

Da blir det poteter og gulrøtter og flatbrød! ;) Sikkert best med kokte gulrøtter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha kokte poteter og makaroni til lungemosen. Og ketchup er et must! Jeg pleier å steke lungemosen i panna sammen med løk. Og hele familien elsker det :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker stekt potet i skiver og rødbeter (altså i lake, kalde, lagt oppå... mener å huske jeg syntes det var veldig godt, men så er jeg veldig glad ir ødbeter idag, så om det var masse rødbet og litt mos jeg likte husker jeg ikke :fnise::fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 14 år senere...
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...