PiriPiri Skrevet 9. oktober 2009 #41 Skrevet 9. oktober 2009 Industrikjøpt gris ja! Jeg må si jeg blir litt imponert over smaksløkene til Hellstrøm jeg, når han kan smake hvor grisen er kjøpt. Omtrent som en vinsmaker, bare på kjøtt! Hellstrøm er rå ass
Gjest Mann 37 Skrevet 11. oktober 2009 #42 Skrevet 11. oktober 2009 Lurer bare på i hvor stor grad dette er regissert og bestemt på forhånd. Tror nok det er mye skuespill her både fra Hellstrøm og restaurantfolkene. Ikke mange ville f.eks. stått og rørt med fingra, sånn som hun på Rampa gjorde, når de vet det er kamera der. TV3 passer nok godt på at det blir underholdning av dette, og helst et par krangler og litt skriking sånn som sist.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2009 #43 Skrevet 11. oktober 2009 Lurer bare på i hvor stor grad dette er regissert og bestemt på forhånd. Tror nok det er mye skuespill her både fra Hellstrøm og restaurantfolkene. Ikke mange ville f.eks. stått og rørt med fingra, sånn som hun på Rampa gjorde, når de vet det er kamera der. TV3 passer nok godt på at det blir underholdning av dette, og helst et par krangler og litt skriking sånn som sist. Ikke? Jamie Oliver og Nigella Lawson gjør da slikt i programmene sine hele tiden, og oppfører seg som noen skikkelige griser, noe de også har blitt kritisert for. At unge mennesker tar etter dem forbauser meg ikke. Ellers er det jo et åpenbart dramaturgisk skjema som følges i alle Hellstrøm-programmene, og som tildels er overtatt fra Gordon Ramsays originalversjon. En historielinje der galt først går mot verre i matlaging/ restaurantdriften, og der det ser ut som ingenting kan redde stedet. Og så et plutselig vendepunkt (som et resultat av Hellstrøms grep) der alt mirakuløst endrer seg til det bedre (i større eller mindre grad). Man velger seg også ut en "helt" blant restaurantens ansatte, oftest kokken eller daglig leder, som må gjennom en erkjennelsesprosess for at endringen skal skje, dvs innse egne feil og begrensninger, lære noe nytt/ forbedre seg/ skjerpe seg, evt finne igjen gløden fra fortiden. Ofte blir andre ansatte "bipersoner" som går gjennom en tilsvarende prosess. Jeg synes denne oppkonstruerte historielinjen er langt mer kunstig i Gordon Ramsays programmer fra USA enn i den norske versjonen med Hellstrøm. Men i programmet fra Tvedestrand manglet jo denne erkjennelsen fullstendig, fordi restauranteieren nektet å innse at det fantes noe problem og fullstendig manglet realitetsorientering og ansvarsfølelse. Dermed var det åpenbart ikke noen oppkonstruert konflikt fra TV-teamets side i dette tilfellet - de klarte tvert imot ikke å bruke sitt faste "skjema" og fortelle en historie om endring, fordi det ikke skjedde noen endring i det hele tatt (hele staben ble bare skiftet ut av den håpløse sjefen slik at ting kunne fortsette å hangle avsted som før). For å "redde" programkonseptet, fokuserte man dermed i stedet på den kvinnelige kokken og gjorde henne til forsøksvis "helt" som skjønte at noe måtte endres og gjerne ville bidra til det (selv etter å ha blitt rasende på Hellstrøm), men som ga opp å få dette til innenfor rammene av den aktuelle restauranten. "Jeg håper hun fortsetter som kokk" sa Hellstrøm i en voice-over tilslutt, sånn at vi i det minste skulle få en slags følelse av at noe hadde kommet ut av programmet og anstrengelsene hans.
Gjest Gjest_julie_* Skrevet 15. november 2009 #44 Skrevet 15. november 2009 Ikke? Jamie Oliver og Nigella Lawson gjør da slikt i programmene sine hele tiden, og oppfører seg som noen skikkelige griser, noe de også har blitt kritisert for. At unge mennesker tar etter dem forbauser meg ikke. Ellers er det jo et åpenbart dramaturgisk skjema som følges i alle Hellstrøm-programmene, og som tildels er overtatt fra Gordon Ramsays originalversjon. En historielinje der galt først går mot verre i matlaging/ restaurantdriften, og der det ser ut som ingenting kan redde stedet. Og så et plutselig vendepunkt (som et resultat av Hellstrøms grep) der alt mirakuløst endrer seg til det bedre (i større eller mindre grad). Man velger seg også ut en "helt" blant restaurantens ansatte, oftest kokken eller daglig leder, som må gjennom en erkjennelsesprosess for at endringen skal skje, dvs innse egne feil og begrensninger, lære noe nytt/ forbedre seg/ skjerpe seg, evt finne igjen gløden fra fortiden. Ofte blir andre ansatte "bipersoner" som går gjennom en tilsvarende prosess. Jeg synes denne oppkonstruerte historielinjen er langt mer kunstig i Gordon Ramsays programmer fra USA enn i den norske versjonen med Hellstrøm. Men i programmet fra Tvedestrand manglet jo denne erkjennelsen fullstendig, fordi restauranteieren nektet å innse at det fantes noe problem og fullstendig manglet realitetsorientering og ansvarsfølelse. Dermed var det åpenbart ikke noen oppkonstruert konflikt fra TV-teamets side i dette tilfellet - de klarte tvert imot ikke å bruke sitt faste "skjema" og fortelle en historie om endring, fordi det ikke skjedde noen endring i det hele tatt (hele staben ble bare skiftet ut av den håpløse sjefen slik at ting kunne fortsette å hangle avsted som før). For å "redde" programkonseptet, fokuserte man dermed i stedet på den kvinnelige kokken og gjorde henne til forsøksvis "helt" som skjønte at noe måtte endres og gjerne ville bidra til det (selv etter å ha blitt rasende på Hellstrøm), men som ga opp å få dette til innenfor rammene av den aktuelle restauranten. "Jeg håper hun fortsetter som kokk" sa Hellstrøm i en voice-over tilslutt, sånn at vi i det minste skulle få en slags følelse av at noe hadde kommet ut av programmet og anstrengelsene hans. Yes, det er sånn man lager god TV! Akkurat som i "Heia Tufte!", hvor de først viste klipp av alt som gikk galt og på slutten av serien viste de klipp av alt som gikk bra. Hvis man skulle vist alt som det er på TV hadde det blitt veldig kjedelig, litt som å sitte og se på at bolledeigen hever seg...
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #45 Skrevet 15. november 2009 Ramsay er bare frekk uforskammet: http://www.youtube.com/watch?v=MB8dGQ77Zg0 Hellstrøm er 1000 ganger bedre. Ramsay er jo smågal og oppfører seg tidvis som en bortskjemt drittunge som aldri har blitt satt på plass, Hellstrøm er mer eksentrisk, kresen og high maintenance... Jeg skjønner godt at Hellstrøm blir oppgitt, han jobber jo selv knallhardt for å få de resultatene han får, mens dem han er på besøk hos ofte bare leker butikk. Og den ene personen som kan brukes til noe har ingen makt og ansvar og blir ikke hørt av den stupide eieren som burde hatt truckførerjobb på et lager og ikke vært eier av et hotell eller en restaurant. Men det blir bra TV av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå