Gå til innhold

Chips med solsikkeolje...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor sunn / usunn er chips med solsikkeolje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sunnere enn chips laget med palmeolje pga bedre fettsyresammensetning. Men fortsatt ikke et sunt måltid - masse karbohydrater, salt og jeg vil tro de fleste ellers gode næringsstoffene i potet blir mer eller mindre borte i prosesseringen (har ingen tall på dette, men potet har blant annet god aminosyresammensetning - disse blir muligens ødelagt ved sterk varmebehandling?).

Gjest Ludovie
Skrevet

På en skala fra 1 til 10? Da vil jeg si 2. Eller 1. Det siste forutsatt at potetgull laget med palmeolje, cheez doodles, e-godterier og Pepsi Max ligger på under null.

Skrevet

Like usunt som annen chips, men mindre skadelig over lengre tid pga type fett.

Skrevet
Hvor sunn / usunn er chips med solsikkeolje?

Spiser man dette så sjelden man egentlig bør gjøre så spiller oljetypen mindre rolle. Jeg er ingen helgen selv, får vel i meg noen flak hver helg i snitt, men har bestemt meg for å la være å tenke på hva som er "sunt", for det er det uansett ikke.

Det blir litt som å sammenligne hvor mye sunnere en sigarett med filter er i forhold til en uten.

Om man liker snacks og nøtter og ønske å begrense inntaket så er en grei måte å bare kjøpe peanøtter med skall. Da tar det tid å knuse skallet og man får bare en nøtt eller to som belønning og i tillegg er disse ikke saltet.

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg er for øvrig helt enig med skrue. For det er det totale kostholdet som teller, og ikke enkeltkomponenter. Et sunt kosthold kan gjerne inneholde enkelte usunne elementer.

Hvis man spiser masse grønnsaker, frø, nøtter, fet fisk osv., tåler man godt å ha enkelte usunne innslag i kostholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...