Gå til innhold

Makspuls


Gjest joggeren

Anbefalte innlegg

Gjest joggeren

Jeg bruker pulsklokke når jeg er ute og jogger, og vet derfor ca hva pulsen min ligger på når jeg trener. Men jeg synes jeg har så høy puls! Det sies jo at makspuls er 220 minus alder, men ifølge dette skulle min makspuls vært 199. Men i dag når jeg trente var jeg oppe i 212! Og har vært oppe i 215 før. Er det normalt å ha så høy makspuls? Eller er det farlig? Når jeg jogger i et tempo som føles greit, uten å være særlig andpusten ligger pulsen min på rundt 190. Blir bare bekymreg for at det er farlig å trene med så høy puls over lengre tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker pulsklokke når jeg er ute og jogger, og vet derfor ca hva pulsen min ligger på når jeg trener. Men jeg synes jeg har så høy puls! Det sies jo at makspuls er 220 minus alder, men ifølge dette skulle min makspuls vært 199. Men i dag når jeg trente var jeg oppe i 212! Og har vært oppe i 215 før. Er det normalt å ha så høy makspuls? Eller er det farlig? Når jeg jogger i et tempo som føles greit, uten å være særlig andpusten ligger pulsen min på rundt 190. Blir bare bekymreg for at det er farlig å trene med så høy puls over lengre tid..

Hvis du jogger med 190 i puls uten å være spesielt andpusten er det noe rart enten med deg eller med pulsklokka. Jeg heller mot pulsklokka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joggeren
Hvis du jogger med 190 i puls uten å være spesielt andpusten er det noe rart enten med deg eller med pulsklokka. Jeg heller mot pulsklokka :)

Da er det isåfall noe rart med tre forskjellige pulsklokker. Av forskjellige merker.. Så jeg lurer på om det er noe helt feil med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det isåfall noe rart med tre forskjellige pulsklokker. Av forskjellige merker.. Så jeg lurer på om det er noe helt feil med meg?

Kan tenkes at du har en ujevn hjerterytme med dobbeltslag etc? ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joggeren
Kan tenkes at du har en ujevn hjerterytme med dobbeltslag etc? ..

Det føles jo ikke som jeg har det.. Men burde kanskje snakke med legen om det for å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelen med 220 - alder er bare en veiledende formel. For meg blir den helt feil, og jeg har mye høyere makspuls enn hva formelen tilsier. For å finne din makspuls bør du heller ta en makspulstest. Da blir det mer riktig enn å bruke formelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...